עוה"ד של רונאל פישר ורות דוד: לא כל חומרי החקירה הועברו לנו

כתב האישום המתוקן (בשנית) נגד רונאל פישר ורות דוד הוגש ביום חמישי שעבר בשעת לילה מאוחרת

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

"בשבוע שעבר, קרוב לחצות, הוגש כתב אישום מתוקן בשנית בפרשת רונאל פישר, רות דוד ואחרים, אך לא כל חומרי החקירה הועברו לעיוננו" - כך טוענים באי-כוחם של הנאשמים בפרשת פישר בדיון שנערך היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים, בניצוחו של השופט משה סובל.

כתב האישום המתוקן (בשנית) אכן הוגש בחופזה ביום חמישי שעבר בשעת לילה מאוחרת. זאת, בעקבות הנחיית בית המשפט לתקן שוב את כתב האישום ולהוסיף לו פרטים מהותיים.

"נאמר לנו שנוכל לקבל את חומר החקירה משני מקורות, ממח"ש ומפרקליטות מיסוי וכלכלה", אמרה בדיון באת-כוחו של פישר, עו"ד קרן שפירא-אטינגר. "אנו בשלב מאד מוקדם של איסוף החומר. עמדתנו היא שברגע שניתן צו לתמלל, ועבר המועד להגיש ערר - הצו הזה מוחלט. לכן המדינה מפרה אותו, מרגע שהוא ניתן".

לדבריה, "המדינה נקטה צעד משונה של בקשה לעיון חוזר, ולדעתנו אין הוא קיים במשפט הפלילי, לא שהפרוצדורה לערעור מותרת, ולכן עדיין אין החלטה... ברור בכל מקרה שאנו אף לא מתקרבים לשלב שבו אנו רואים את הראיות. עדיין לא סיימנו לקבל את כל חומר החקירה".

לדברים אלה הצטרפו באי-כוחם של רות דוד ויאיר ביטון, עו"ד יאיר גולן ועו"ד איתן פלג בהתאמה. "קצב ההתנהלות של המאשימה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ההתחייבויות שהיא נותנת לנו ולבית המשפט לא מקוימות. להגיד שכתב האישום הוגש בהתאם להחלטת בית המשפט, זה לעג לרש, וזה גם מנוגד לדין.

"הדין הוא שאפשר להגיש ב'נט' מסמכים עד שעה 17:00, ובשעה זו לא הוגש כתב האישום, אלא קרוב לחצות. הדבר סימפטומטי להתנהלות של המאשימה בתיק הזה. את התיק הזה צריך לקדם, כי התיק הזה מונח, לפחות לגבי הלקוח שלי, כחרב על צווארו, וצריך להתקדם ולנהל אותו. המאשימה לא עושה די כדי לנהל אותו", הטיחו עורכי הדין גולן ופלג בפרקליטות.

לדבריהם, "כתב האישום המתוקן הוא כתב אישום שהעבודה שנעשתה בו היא לוקה, לפחות בנקודה אחת, נשאר ערן מלכה, ולכלות בכתב אישום מתוקן אדם שכבר הורשע פרטי אישום שלו. צריך לנסח את כתב האישום מחדש וכפי שצריך".

במסגרת ההחלטה קבע השופט סובל כי המדינה תגיש עד סוף היום הודעה לבית המשפט, בה יפורטו אילו הקלטות הועברו כבר לחברת התמלול; אילו הקלטות התקבלו מתומללות מהחברה; ואילו הקלטות של העימותים ושל הודעות חלק מהנאשמים טרם הועברו לתמלול. כמו כן, יצוין בהודעה (לאחר בירור שייערך עם חברת התמלול) מתי צפוי להתקבל מחברת התמלול כל החומר - הן זה שכבר הועבר והן זה שמוסכם שיש להעביר - כך שיהיה ניתן להעבירו להגנה.

סעיפי אישום נוספים

במסגרת כתב האישום הנוכחי נתווספו עוד אישומים בפרשה השוחד לכאורה של עו"ד פישר. אחד האישומים הוא בנוגע לניצב ירון בארי, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה. במהלך התקופה הרלוואנטית לכתב האישום שימש פישר כבא-כוחם של שוטרים אשר התנהלה נגדם חקירה פלילית במח"ש, ובמסגרת זו ייצג אותם בפני גורמי המשטרה האמונים על נקיטת צעדים מנהליים נגד השוטרים, ובכלל זאת בפני ניצב בארי.

במסגרת אישום זה מואשם פישר בכך שניסה לשחד את ניצב בארי על מנת שיסייע לו במסגרת תפקידו במהלך קבלת ההחלטות לגבי השוטרים שייצג. את התשתית לכך, נטען, הניח פישר כשביקש ממזכירתו (עדת מדינה בתיק, ס'כ') לתרום 3,000 שקל עבור אירוע גיוס תרומות שערכו בארי ורעייתו לצורך גיוס תרומות לילדים בפנימייה.

לפי כתב האישום, פישר עשה זאת כדי "לגרום קורת-רוח לניצב בארי וליצור עמו מערכת יחסים המושתתת על בסיס של מחויבות הדדית".

בהתייחסו לבארי התבטא פישר בפני נאשם נוסף, רב-פקד ערן מלכה, כי "ירון בארי אין אתו עניינים של מעטפות - זה לא עובד ככה, זה קצת יותר עדין". בהמשך, פישר מואשם כי גייס כספי תמורה נוספים עבורו.

יש לציין כי כפי שפורסם ב"גלובס", מח"ש הודיעה בחודש שעבר כי התיק נגד בארי ייסגר, וכי עניינו יועבר לטיפול משמעתי, זאת "בהיעדר תשתית המגבשת חשד לפלילים".

אישום נוסף בכתב האישום המתוקן נוגע ל"פרשת ניסים מרום". האחרון מכהן
החל משנת 1997 כפרקליט בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). עו"ד רות דוד, שהחזיקה בתפקיד מפתח בפרקליטות, שימשה בעבר כממונה הישירה של מרום, ומאז
מינויה לתפקיד פרקליטת מחוז תל-אביב בשנת 2002 ועד סיום כהונתה בשנת
2010, המשיכה ללוות את מרום מבחינה מקצועית בקשר לפרשות מרכזיות
בהן טיפל במסגרת תפקידו.

החל משנת 2012 שימש מרום כפרקליט שליווה את היאחב"ל בחקירת פרשת
"מעשה ניסים", שעניינה הקשר בין יצחק אברג'יל וגורמים מטעמו לבין חברת
ב. יאיר ובעל השליטה בה, יאיר ביטון. במסגרת חקירה זו, במהלך שנת 2013
נאספו ראיות המגבשות חשד לכאורה למעורבות פלילית של ביטון עם אברג'יל
ואנשיו, והחקירה הסמויה נסובה גם סביב עניין זה.

בשנת 2014 נערך צוות החקירה למועד המעבר לחקירה הגלויה, במהלכו אמור
היה להיעצר בין היתר יאיר ביטון. פישר ודוד נאשמים כי תכננו להביא לכך שעו"ד מרום
יחדל לטפל בתיק "מעשה ניסים", וזאת "בעקבות תובנה אליה הגיעה דוד, לפיה מרום
היה הפרקליט שאחראי על תיק זה והכוח המוביל את התיק, וכלשונו של פישר
במהלך החקירה: 'המוהנדס' של התיק. זאת עשו הנאשמים מתוך הבנה כי
עזיבתו של מרום תעכב את המשך החקירה ותפגע באפקטיביות הטיפול בתיק
וניהולו".

פישר ודוד מואשמים במסגרת אישום זה כי שיבשו הליכי משפט.