חיידק אלים התגלה במיליון עופות למאכל

חיידק סלמונלה התפשט מלהקה של אלפי תרנגולות המיועדות לשיווק לחוות גידול נוספות ■ למרות הסכנה לציבור, משרד החקלאות לא הורה להשמיד את העופות הנגועים ■ המגדלים: החלטה תמוהה ממניעים כספיים

עופות / צילום: תמר מצפי
עופות / צילום: תמר מצפי

חיידק סלמונלה אלים התגלה לפני כ-3 שבועות בלהקה של 25 אלף עופות שנועדו למאכל בחוות גידול בישראל. הלהקה אמנם הושמדה בהוראת משרד החקלאות, אלא שאז התברר כי חלק מהעופות הנגועים כבר הגיעו למשקים אחרים ברחבי הארץ והדביקו עופות נוספים.

ביום חמישי האחרון הודיע משרד החקלאות ל-5 משקים כי ההדבקה נוגעת למעשה לכמיליון עופות שמיועדים לשיווק ולמאכל. הפעם הנחה משרד החקלאות שלא להשמיד את העופות באופן מיידי, אלא לשחוט ולהרתיח אותם. לטענת המשרד, תהליך זה אמור לחסל את החיידק.

לנוכח הנחיית משרד החקלאות, בעלי המשקים התריעו כי הם לא יכולים לוודא כי החיידק יושמד בתום ביצוע התהליך. הם הסבירו כי אם הם יבצעו את ההרתחה בעצמם, גם אם בפיקוח משרד החקלאות - עלולים עופות נוספות להידבק, וכתוצאה מכך תיווצר סכנה לבריאות הציבור.

בנוסף, החקלאים טוענים כי מדובר בהחלטה תמוהה של משרד החקלאות, שלדבריהם מבוססת על מניע כספי. החקלאים טוענים כי אם המשרד אכן יורה על השמדת העופות, הוא ייאלץ לשלם פיצוי של 13-14 מיליון שקל למגדלים.

יש לציין כי העופות לא שווקו ולא נמצאים על המדפים ברשתות השיווק. בעלי החוות טוענים מצדם כי גם אם לא תהיה הנחיה של המשרד, העופות יושמדו בכדי לא לקחת סיכון.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "המשרד עוקב ומנטר באופן יזום את כל משקי העופות על מנת למנוע מסלמונלה להגיע לצרכנים. טיפול טרמי משמיד באופן ודאי את החיידק. הוא מקובל הן באירופה והן בארה"ב. אנו נפקח על ההשמדה או על הטיפול הטרמי בהתאם למה שהמשק יבחר".