משרד התקשורת ובזק במו"מ לפתרון סוגיית הטלפוניה

המטרה להגיע להבנות על מודל חדש ולפיו בזק תספק את השירות למפעילים מתחרים במקום הפתרון ההנדסי שהוצע ע"י המשרד ובזק טענה שלא ניתן ליישום. בזק דורשת להעלות את המחיר

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

משרד התקשורת ובזק החלו במגעים סביב אימוץ פתרון לנושא הטלפוניה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי. הפתרון המוצע הוא זה שנחשף ב"גלובס": פתרון הבילינג (תוכנתי), ואשר לפיו במקום ליישם פתרון הנדסי אגרסיבי ברשת בזק, היא תספק את השירות למפעילים מתחרים ותחייב אותם כלקוחות, והם יחייבו את לקוחותיהם בהתאם. הפתרון מאמץ את תפיסת ההפעלה של המפעילים הווירטואליים, שאין להם רשת והם קונים את השירות ממפעיל שיש לו רשת.

הטלפוניה של בזק היא אחד הרכיבים ברפורמה בשוק הקווי שמטרתה לאפשר למתחרים לקנות תשתיות ושירותים מבזק במחיר מפוקח. הרפורמה החלה באינטרנט, והיא אמורה הייתה להיות מיושמת גם בטלפוניה. בשוק האינטרנט המפעילים המתחרים מציעים עכשיו חבילות אינטרנט המשלבות ספק פלוס תשתית, אך הוויכוח שנותר פתוח הוא מה לגבי הטלפוניה.

משרד התקשורת והמפעילים המתחרים דורשים שהטלפוניה של בזק תהיה חלק מהרפורמה, אך החברה מסרבת. לכן מנסים כעת למצוא פתרון משום שהמשרד קבע שהטלפוניה של בזק חייבת להיות חלק מהרפורמה. אם היא לא תהיה חלק מהרפורמה, המשמעות היא שבזק תמשיך לשמור על רמת רווחיות עודפת שתחזק אותה עוד יותר בתחרות המתהווה בשוק הקווי.

המגעים מול בזק נסובים סביב מחיר השירות. הטלפוניה של בזק תומחרה על-ידי משרד התקשורת בעלות של 10 שקלים לחודש לחבילת דקות. זאת אומרת שהמפעילים המתחרים ישלמו לבזק 10 שקלים לחודש וישתמשו בטלפוניה שלה, שתהפוך להיות למעשה שלהם והם ימכרו אותה ללקוחותיהם.

הבעיה היא שכעת בזק טוענת שאם משנים את המודל והולכים על פתרון שנעשה בדרך של פתרון בילינג, ולא פתרון הנדסי, התמחור צריך להיות שונה והיא צריכה לקבל הרבה יותר כסף עבור שירות שבו המפעילים לא משקיעים כלום למעשה ומקבלים את הטלפוניה שלה בחינם. סביב העניין הזה יש כעת דיונים במשרד התקשורת.

לבזק יש אינטרס מובהק לטרפד את עניין הטלפוניה כחלק מהרפורמה בשוק הקווי משום שהחברה חוששת מאד לירידה ברווחיותה. זו הסיבה שהגישה בג"ץ שעומד ותלוי עד שבית המשפט יכריע בעניין. בזק שמה לה למטרה להילחם בסוגייה זו בכל דרך והיא למעשה כעת נמצאת כבר תחת הפרת רישיון משום שלא העמידה את הטלפוניה שלה לטובת המתחרים כפי שקבע המשרד.

המחלוקת בין בזק למשרד התקשורת עוברת כעת ריכוך מפני שמנכ"ל המשרד החדש שלמה פילבר מעדיף לפתור את הבעיה בצורה מרוככת ולא בצורה כוחנית. מכאן צצה היוזמה לפתור את הבעיה בצורה של פתרון בילינינג (תוכנתי), כלומר פתרון שבו בזק מספקת את השירות למתחרותיה, במקום הפתרון ההנדסי המורכב יותר ליישום.