מנכ"ל נובל בישראל: "לא הסכמנו ולא נסכים לפתיחת חוזים"

במסגרת השימוע הציבורי למתווה הגז אמר ביני זומר כי "זו שגיאה יסודית לשנות את המתווה בכל דרך שתפר את האיזונים" ■ "היעד שנקבע במתווה מאד שאפתני, אבל דבר אחד שאנחנו יודעים לעשות זה להביא פרוייקטים בזמן ובתקציב"

"נובל אנרג'י הסכימה לעשות ויתורים גדולים וכואבים לפי הדרישות של ממשלת ישראל כי אנחנו מאמינים שהמתווה יוצר ודאות ומאפשר להתקדם בפיתוח המאגרים ללא עיכובים נוספים", כך אמר הערב (ה') מנכ"ל נובל אנרג'י בישראל, ביני זומר, במסגרת השימוע הציבורי למתווה הסדרת משק הגז הטבעי.

"אנו מאמינים שתהיה זו שגיאה יסודית לשנות את המתווה בכל דרך שתפר את האיזונים", הוסיף זומר ואמר: "מאז שהמתווה הוצג חלק מהדיון בתקשורת וגם בכנסת לא הסתמך על עובדות. נובל אנרג'י לא הפרה את חוק ההגבלים ולא פגעה בתחרות בישראל. קיבלנו את כל הזכויות שלנו על-פי חוק".

זומר הוסיף כי "המתווה שהוצג הוא הדרך היחידה להבטיח את האינטרסים המשותפים של ממשלת ישראל, אזרחי ישראל וגם של היזמים. הפיתוח המהיר של לוויתן וההרחבה המהירה של תמר היא בין היעדים משותפים לשני הצדדים". לרשימת היעדים המשותפים הוסיף זומר גם "מחיר הוגן לצרכן הישראלי והכנסת מתחרה לתמר", ולדבריו המתווה מבטיח את שני היעדים האלה.

"לא הסכמנו ולא נסכים לפתיחת חוזים", הכריז זומר והוסיף כי "זהו מעשה שלא ייעשה. בפרויקט ים תטיס הסכמנו למחירי דאמפינג ולא העלינו אותם כי התחייבנו לכך בהסכם. לא ביקשנו לפתוח הסכמים כשמחירי הגז בעולם היו בעלייה. פתיחת חוזים תכניס את ישראל לרשימת המדינות שבהן החברות לא משקיעות ותסכן את המימון הן של לוויתן והן של תמר".

זומר נשאל על-ידי סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה מוריס דורפמן "מה יקרה אם המתווה לא יאושר?" והשיב: "לא נוכל להתקדם בהשקעות בפיתוח המשאבים ואני חושב שזה יהיה חבל".

זומר נשאל על-ידי הכלכלן הראשי של רשות הגז, קונסטנטין בלוז, כיצד ניתן יהיה לדעת שפיתוח לוויתן יתקדם אם יאושר המתווה והשיב כי "היעד שנקבע במתווה מאד שאפתני, אבל דבר אחד שאנחנו יודעים לעשות זה להביא פרוייקטים בזמן ובתקציב. ברגע שיש לנו יציבות רגולטורית אנחנו רצים לסגור חוזים ומימון שיאפשר לנו לפתח את הפרויקט כמה שיותר מהר".

סגן הממונה על התקציבים אודי אדירי שאל את זומר "מה לדעתך נכון שהממשלה תעשה או נכון שיקרה אם פיתוח המאגרים לא יקרה בפרק זמן סביר? אם יהיה ברור שלא תהיה עמידה בלוחות הזמנים ליפתוח לוויתן, תנין וכריש". זומר השיב שהתשובה תלויה בסיבות: "אם לא יהיה קונה - אז זו שאלה טובה. אבל קשה מאד לענות על השאלה הזאת בלי להבין את הסיבות".