אישור מתווה הגז נדחה: לא יובא להצבעה בממשלה ביום רביעי

המשנה ליועמ"ש המליץ לדחות את הדיון בעקבות לוח הזמנים הקצר שנותר להכנת המתווה הסופי ■ הוחלט לדחות את הדיון "על מנת לאפשר הליך סדור של דיון ואישור בממשלה" ■ צפויות בקרוב פגישות עם נובל ודלק

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: רויטרס ותמר מצפי
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: רויטרס ותמר מצפי

אישור מתווה הגז לא יובא לאישור הכנסת לפני הפגרה: בתום דיון לילי (ב') שנמשך כשעתיים, החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ שלא להביא את מתווה הגז להצבעה ביום רביעי הקרוב בממשלה ובכנסת, כפי שתוכנן מראש.

במהלך הדיון, המליץ המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט לדחות את הדיון בעקבות לוח הזמנים הקצר שנותר להכנת המתווה הסופי עד לכינוסה של ישיבת הממשלה המיוחדת שנועדה לדון בנושא. נתניהו ושטייניץ החליטו לקבל את חוות דעתו והודיעו כי הדיון ידחה "על מנת לאפשר הליך סדור של דיון ואישור בממשלה".

גורמים המקורבים לדיון תהו טרם כניסתם ללשכת ראש הממשלה כיצד יספיקו לדון בכל הנושאים שנותרו פתוחים בפרק הזמן שנותר עד לישיבת הממשלה שביקש נתניהו לקיים ביום ד'.

ביום רביעי צפויה הכנסת לצאת לפגרת הקיץ ולא ברור מתי ניתן יהיה להביא את הנושא להצבעה: רק במושב החורף של הכנסת שיחל בסוף אוקטובר, או קודם לכן במסגרת דיון פגרה מיוחד.

במהלך הדיון שהתקיים אמש, שבו השתתפו גם מנכל משרד האוצר שי באב"ד, ראש אגף תקציבים אמיר לוי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, המשנה ליועמ"ש אבי ליכט, ראש רשות הגז סשה ורשבסקי, נמשכו הניסיונות להביא לשינויים במתווה באופן שיאפשר את הורדת מחירי הגז וכן להביא לשינויים נוספים בו. בימים הקרובים צפויים נתניהו ושטייניץ להיפגש גם עם נציגי נובל אנרג'י ודלק במטרה להגיע איתם להסכמות.

דחיית אישור מתווה תאפשר לנתניהו לטוס היום לביקור בין כמה שעות לקפריסין במטרה לדון עם שר האנרגיה הקפריסאי בשיתוף פעולה בין שתי המדינות הנוגע למאגר הגז אפרודיטה הנמצא בשטחה של קפריסין.

בעקבות דחיית הדיון בנושא הגז הטבעי, סיעת כולנו ויו״ר הסיעה ח״כ רועי פולקמן מברכים את ראש הממשלה על החלטתו לדחות את הדיון ולשקול לאמץ חלק מהמלצות הסיעה לשיפור המתווה. "הנחת צינור גז נוסף, פיתוח מאגר לוויתן כמקור לתחרות עתידית והבטחת מחיר ריאלי ותחרותי לאורך זמן הינם אלמנטים מרכזיים בהבטחת עתיד אנרגטי טוב יותר לאזרחי ישראל. בנוסף, כחלק מהקואליציה, אנו מבקשים מהממשלה להמשיך את הדיון במתווה בכפוף לחומר שהצטבר בשימוע".

לדברי פולקמן, "סיעת כולנו הינה סיעת הקואליציה היחידה שהעבירה המלצות ברורות לשיפור המתווה בשימוע. פעלנו רבות בכדי לשפר את המתווה הן בסוגיות המחיר והן בסוגיית הביטחון האנרגטי. אנו נמשיך בתיאום עם ראש הממשלה לדאוג שיקודם מתווה ראוי עבור אזרחי המדינה".