בשורה לצרכנים: 200 מוצרי אלקטרוניקה בדרך להוזלה?

החל מיוני 2016 הצרכנים לא ישלמו מכס על מגוון מוצרי אלקטרוניקה; דווקא על סמארטפונים לא בוטל המכס ■ שר הכלכלה דרעי הודיע גם על ביטול המכס על מוצרים שאין עליהם כלל מכס, כמו אוזניות, מדפסות וראטורים

סוני פלייסטיישן
סוני פלייסטיישן

משרד הכלכלה יצא היום (ד') בבשורה משמחת - ביטול המכס על 200 מוצרי אלקטרוניקה. מדובר ב"הסכם מצוין שיביא לצמצום עליות, הן לצרכנים והן לתעשיינים וליצואנים הישראלים, והוא מהווה נדבך נוסף במאבק שאנו מנהלים ביוקר המחיה", מסר שר הכלכלה, אריה דרעי.

בין המוצרים שהמכס בוטל הן קונסולות משחקים כגון פלייסטיישן ואקס בוקס (עליהם הצרכן משלם 14% מכס), מגברים (18% מכס) ורמקולים (18% מכס). לכך גם צריך להוסיף תשלום מע"מ של 18%.

בכמה יוזלו המוצרים החל בקיץ 2016
 בכמה יוזלו המוצרים החל בקיץ 2016

במשרד הכלכלה ניפחו את הרשימה עם מוצרים כמו אוזניות, מצלמות וידיאו, ראטורים (נתבים) ומדפסות, עליהם אין בכלל מכס, כך שהצרכן לא יהנה משום הוזלה ביוקר המחיה שלו. שלא לדבר שהמוצר שכל אדם בישראל מחזיק בכיסו - סמארטפון ימשיך להיות יקר, מכיוון שהמסים והמע"מ ימשיכו לעמוד על 36%. גם על טלוויזיות מעל 50 אינץ', עליהן צריך לשלם 18% מכס, המס לא בוטל.

במשרד הכלכלה מסבירים את הרשימה הזו בכך שביטול המכס במוצרים כמו ראטורים ואוזניות הוא התייחסות ליצוא למדינות אחרות, מה שישפיע על היצואנים. סמארטפונים וטלוויזיות בגודל 50 אינץ' ומעלה לא מופיעות ברשימה, מכיוון שהן לא כוללות בהסכם שנחתם היום עם ארגון הסחר העולמי (WTO).

משיחה עם יבואן גדול בישראל אפשר להבין שההתלהבות מרשימת ביטול המכס אינה גבוהה. ביטול המכס יהיה רק בעוד שנה - יוני 2016, וגם אז הוא יהיה בהדרגה. כמו כן, קטגוריות המוצרים מהן הצרכן הישראלי יהנה מביטול המכס היא מצומצמת מאוד.

אז מה בכל זאת תהיה ההשפעה על הצרכן? מחירה של קונסולת פלייסטיישן 4 של סוני עומדת היום על 2,300 שקל - ובעוד שנה המחיר יעמוד על 2,000 שקל. מחירו של אקס בוקס One של מיקרוסופט עומד היום על 2,400 שקל - והמחיר ב-2016 יהיה 2,100 שקל. כמובן שמחירי הקונסולות יירדו בעוד שנה, וההוזלה אז תהיה עוד יותר משמעותית.