תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האוטו חייב להתחמם בחורף ועוד כמה מיתוסים על הרכבים שלנו

האם באמת מומלץ להשאיר את המנוע פועל בזמן שממתינים במכונית? רכב אוטומטי לעולם יצרוך יותר דלק מבעל גיר ידני? ומה לגבי שיפור הביצועים באמצעות תוספים למנוע? האמת שמאחורי המיתוסים על הרכבים שלנו

האם אפשר להתחיל לנסוע בלי לחמם את המנוע לפני?"/קרדיט: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
האם אפשר להתחיל לנסוע בלי לחמם את המנוע לפני?"/קרדיט: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ביטוח ישיר

עולם הרכב עמוס במיתוסים, חלקם עתיקי יומין במיוחד. הם נוצרים ומתבססים ברבות השנים מסיבות שונות ומשונות. וגם אם הם מופרכים במיוחד, לעיתים קשה להתעלם מהם. חלקם כה מושרשים, שגם רכבים מתקדמים וטכנולוגיות פורצות דרך לא מצליחות להעלים. למה הדבר דומה? לטלוויזיה ישנה שפעם היו נותנים לה כמה מכות בשביל לסדר את התמונה - מישהו מעלה בדעתו לעשות זאת היום עם טלוויזיית LED שטוחה? ובאותה הנימה - האם באמת צריך לתת לרכב להתחמם לפני הנסיעה? האם עלות הביטוח מושפעת רק מגודל הרכב או ממחירו? בואו נבדוק.

מומלץ להשאיר את המנוע פועל בזמן שממתינים ברכב - לא נכון

הנה מיתוס המוכר לנו היטב. קבעתם לצאת לדייט ואתם מחכים למטה? אתם מחכים לאסוף מישהו משדה התעופה ולא נכנסתם לחניון לטווח קצר כי הוא "אוטוטו יוצא"? אם חיכיתם יותר מ-10 שניות, כדאי שתכבו את המנוע. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, התנעת הרכב מחדש אינה צורכת כמות דלק גדולה יותר מאשר השארת המנוע פועל. התנעת הרכב במערכות המודרניות כיום הן אפילו יעילות יותר, במיוחד כשהמנוע כבר חם. בקיצור, כשהמנוע עובד שלא בנסיעה יותר מ-10 שניות, אתם מבזבזים יותר דלק.

בחורף, רכב חייב "להתחמם" מעט בטרם הוא יוצא לדרך - לא נכון

מיתוס ותיק גורס כי כאשר מזג האוויר קר במיוחד, עלינו להמתין מספר דקות לאחר התנעת הרכב ולפני תחילת הנסיעה כדי לתת לרכב "להתחמם", בדיוק כשם שגם אנחנו רוצים לשבת כמה דקות עם חימום בטרם אנו מתחילים בנסיעה. חלק מאיתנו גם אוהבים לתת קצת גז מידי פעם, מתוך מחשבה שזה עוזר לרכב להתחמם. ובכן, זה לא. פעולה סטטית וממושכת של המנוע עלולה להביא להצטברות חום ולחץ על חלקיו, ולאורך זמן לגרום לבלאי. עם זאת, גם לאמץ את הרכב באופן מוגבר מיד לאחר התנעתו איננה פעולה מומלצת, ולכן אלא אם אתם ממש ממהרים, הכי טוב להניע את הרכב ולצאת לדרך באופן רגוע ונורמלי.

עלות הביטוח של מכוניות יקרות או גדולות תמיד תהיה גבוהה יותר - לא נכון

אמנם יהיה נכון להניח שבעליה של למבורגיני או של לנד-רובר ישלם יותר על ביטוח מאשר בעליה (הגאה) של סוזוקי אלטו, אבל ככלל, עלות פוליסות ביטוח הרכב השונות מורכבות מערבוב של עקרונות סטטיסטיים ומשלבות בתוכן מספר כללים. אין להניח מראש כי עלות הביטוח היא נגזרת בלעדית של מחיר הרכב ואחד השיקולים החשובים של חברת הביטוח הוא מידת רמת הסיכון לתביעה כנגדה. לכן אל תניחו מראש שעצם היותה של המכונית שלכם יקרה במיוחד או זולה במיוחד, תעיד בהכרח על מחיר הפוליסה אותו תתבקשו לשלם. למשל, מכונית זולה, שסטטיסטית נגנבת באחוזים גבוהים, תהיה יקרה לביטוח; לעומתה, מכונית יקרה מאוד בה נוהגים בזהירות ופוטנציאל הגניבה שלה אינו גבוה, תהיה זולה מאוד לביטוח.

ישנם מקרים נוספים שיכולים להשפיע על עלות הביטוח: חלקי חילוף פופולריים בשוק גניבת המכוניות, מכונית אליה פורצים כדי לגנוב חפצים, רכב המעורב יותר בתאונות דרכים באופן סטטיסטי - הן דוגמאות לשיקולים של חברות הביטוח. כמובן שגם לנהג ישנה השפעה מכרעת על מחירי הביטוח - מהי היסטוריית הנהיגה שלו, האם היה מעורב בתאונות בעבר, מי עתיד לנהוג ברכב ומה הסיכוי שלו לעשות תאונה.

תוספים למנוע ישפרו בוודאות את ביצועיו - לא נכון

בימינו פעולת תדלוק בתחנת הדלק מגיעה כמעט תמיד עם מתדלק, שמציע מנה עיקרית של תוסף למנוע שלדבריו הוא פשוט הכרחי (!) לצד מנת ביניים של ייסורי מצפון על כך שאנו לא דואגים כלל לרכב שלנו. תוספי המנוע מבטיחים גדולות ונצורות ולעיתים אנו מתפתים לרכוש אותם, אבל מה שבטוח הוא שלא כל תוסף מתאים לרכב שלכם. הסמכות העיקרית להתייעץ עימה בעניין היא יבואנית הרכב, או לחילופין המוסכניק המטפל ברכבכם.

מחקר קצר באינטרנט גם ייתן לכם תמונת מצב אמינה באשר לצורך ברכישת תוסף למנוע. ואם כן, איזה מהם. צריך לזכור כי המתדלק בימינו הוא איש מכירות (כן, גם הוא...) ולעיתים מיומנות של מכירה איננה מבטיחה כלל הבנה או ידע אודות המוצר הנמכר. בדיקה מוקדמת, כאמור, תאפשר לכם לרכוש את המוצר המתאים לכם. חשוב לזכור כי הקפדה על איכות שמן המנוע ועל החלפתו במועדים המומלצים, מייתרת למעשה את הצורך בתוספים.

רכב אוטומטי לעולם לא יהיה חסכוני בדלק כמו רכב בעל הילוכים ידניים - לא בהכרח

מיתוס המוכר לנו היטב בעל רמת אמינות של כמעט אקסיומה, גורס כי מכוניות בעלות תיבת הילוכים ידנית תמיד תהיינה חסכוניות יותר בדלק מאשר מכוניות אוטומטיות. למען האמת, תתקשו למצוא מישהו שיגיד לכם אחרת. זו באמת הייתה הנחה ודאית בעבר, כשתיבות הילוכים אוטומטיות היו בגדר פריצת דרך טכנולוגית שטרם השתכללה והשתפרה בתהליך טבעי שמתרחש עם הזמן, אולם הטכנולוגיה כדרכה המשיכה קדימה וכיום המצב איננו בהכרח כזה.

במרוצת השנים ובקרב כל יצרניות הרכב, התפתחויות והתחדשויות בתחום התיבות האוטומטיות לא זו בלבד שהביאו את המכונית האוטומטית לצריכת דלק דומה לזו של המכונית הידנית, אלא שבמודלים מסוימים צריכת הדלק של הגרסה האוטומטית אף חסכונית יותר מזו הידנית. מה שבטוח הוא שתמיד יש לבדוק את נתוני היצרן וגם את נסיעות המבחן והביקורות באשר לצריכת הדלק, כולל השוואה בין דגם ידני לבין דגם אוטומטי של הרכב.

מכונית גדולה יותר היא בטיחותית יותר - נכון חלקית

אנו נוטים להאמין שג'יפים ורכבי SUV יהיו בהכרח בטיחותיים יותר, בעיקר בעת תאונות דרכים. ובכן בטיחות היא פונקציה של מספר דברים - ניידות בכביש, יכולת התחמקות, חוזק השלדה ותוצאות מבחני הריסוק אותם עוברים כלי רכב בטרם עלייתם על הכביש, כך שהגודל, במקרה זה, לא תמיד קובע. רכבים גדולים הם מסורבלים יותר מטבעם ועל כן יתקשו יותר להתחמק מתאונה עקב יכולת מופחתת לשנות כיוון או להעביר משקל לתיקון המיקום בכביש, זאת לעומת מכוניות קטנות וזריזות יותר. מובן כי לנוכח משקלם ואיכות אביזרי הבטיחות המצויים בהם, רכבים גדולים יותר יקנו הגנה טובה יותר בעת תאונה חזיתית, לא עלינו, אך כאמור יש להתחשב גם ביכולתו של הרכב להתחמק מתאונה שכזאת.

בשורה התחתונה - צריך תמיד לבדוק. מיתוסים יבואו וילכו וחלקם יהיו נכונים יותר או פחות, אבל מה שבטוח הוא שבעידן המודרני אל לנו להסתמך עליהם או לנהוג לפיהם בכל מחיר. כל מה שעלינו לעשות הוא לבדוק בעצמנו, להתייעץ בבעלי מקצוע או לערוך מחקר קצר באינטרנט, אשר משופע במידע חשוב ואמין על תחום הרכבים. אם נעשה כן ולא נסתמך על מיתוסים ואגדות, נדע לקבל החלטות מושכלות אשר ייטיבו עמנו ועם הרכבים שלנו. נסיעה טובה!