מכרז קטרי הרכבת: מסתמן ניצחון לחברות האירופאיות

אלסטום הצרפתית ובומברדייה הקנדית מובילות בהתמודדות במכרז המוערך בכ-1.3 מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ניצחון לחברות האירופאיות על החברות הסיניות במכרז הקטרים הענק של רכבת ישראל. לאחר ששתי יצרניות הרכבות הסיניות שמשתתפות במכרז, CNR ו-CSR התאחדו, איימו אלסטום ובומברדייה לתבוע את הרכבת אם לא ייפסלו שתי ההצעות. מדובר במכרז המוערך בכ-1.3 מיליארד שקל. היום (ב') הגישו שתי היצרניות הנותרות במכרז את הצעתן הכספית המשופרת, ובימים הקרובים צפויה ועדת המכרזים של רכבת ישראל להכריז על הזוכה.

רכבת ישראל נמצאת בימים אלה בעיצומו של פרויקט חשמול הרכבת המוערך ב-13.7 מיליארד שקל. בסוף הפרויקט, שצפוי להסתיים עד 2021, צפויות הרכבות לפעול על הינע חשמלי במקום על דיזל. אחד ממכרזי הענק של הפרויקט הוא מכרז לרכישת 94 קטרים חשמליים שייסחבו את הקרונות הקיימים. עלות כל קרון נאמדת ב-3.5 מיליון אירו.

למכרז ניגשו כאמור 4 חברות: CNR ו-CSR הסיניות, אלסטום הצרפתית ובומברדייה הקנדית. ואולם, בחודשים האחרונים התמזגו שתי החברות הסיניות, מה שהוביל את רכבת ישראל לבדוק חשש לתיאום מחירים ביניהן. שתי המתמודדות הנוספות במכרז דרשו לפסול את החברות הסיניות בטענה כי חוק חובת מכרזים אוסר על השתתפותן של ישויות משפטיות שלא ניגשו אליו מלכתחילה.

לפני שבועיים פורסם ב"גלובס" כי CNR הוצאה מהמכרז מסיבות טכניות, וכעת מסתמן כי גם החברה הסינית השנייה שהתמודדה - CSR - כבר לא לוקחת בו חלק. בשבוע שעבר שלחה רכבת ישראל מכתב לשתי היצרניות הנותרות וביקשה מהן להתחיל תהליך של התמחרות אשר בסופו יגישו את הצעתם הכספית המשופרת. היום הוגשו כאמור שתי ההצעות.

מחברת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי "החברה איננה דנה בנושאים במצויים בדיון ועדת המכרזים". בחברת CSR סירבו להגיב.

"חזון שהפך למציאות"

בתוך כך, מציינת היום רכבת ישראל אבן דרך משמעותית בפרויקט הקו המהיר לירושלים - הקו הראשון שיופעל על חשמל. היום החלה חברת הרכבת בהנחת מסילות בחלקו המערבי של הקו באזור עמק איילון. עלות בניית הקו מתל אביב לירושלים נאמדת בכ-7 מיליארד שקל, והיא כוללת הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר מת"א ההגנה ועד הכניסה לירושלים סמוך לבנייני האומה.

הפרויקט כולל חמש מנהרות באורך כולל העומד על כ-20 קילומטרים, וכן 8 גשרים באורך כולל של כשלושה וחצי קילומטרים.

כמו כן, הודיעה היום רכבת ישראל כי השלימה את הנחת המסילה בקטע האחרון ברכבת הנגב שבין אשקלון לבאר שבע, הכולל חיבור של מסילת הרכבת מאשקלון לאזור צומת גורל וקישור למסילת הרכבת הקיימת לבאר שבע ולרשת הרכבות הארצית.

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, אמר היום כי "מסילת הנגב הוא בראש ובראשונה פרויקט ציוני. החיבור המסילתי הישיר בין אשקלון לבאר שבע דרך שדרות, נתיבות ואופקים, ירחיב את מעגלי התעסוקה בדרום, ימשוך לאזור זוגות צעירים וישפר את איכות חייהם של מאות אלפי תושבי הדרום. לצד זה, בימים האחרונים החל תהליך הנחת המסילות החדשות בקו המהיר לירושלים, שם נמשכות עבודות הפיתוח בקצב מואץ. חזון שהופך למציאות".