החברה להגנת הטבע: "הותמ"ל לא ממלאת את תפקידה"

החברה להגנת הטבע פרסמה דוח מיוחד במסגרתו מציגים אנשי הארגון תמונת מצב לא מחמיאה של פעילות הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור ■ האוצר: "טענות שגויות מגמתיות ובלתי מקצועיות"

דירות / צילום: שאטרסטוק
דירות / צילום: שאטרסטוק

"חוק הותמ"ל הוצג לציבור כצעד משלים ליוזמה לעידוד לדיור לאומי להשכרה, אך נעדרת בו התייחסות למטרות חברתיות. כמו כן, החיוב בחוק להקצאה של 30% מיחידות הדיור לטובת השכרה לטווח ארוך וקצר, פעמים רבות לוקה בחסר בתוכניות המקודמות במסלול הותמ"ל. יתרה מכך, חוק הותמ"ל לא רק שאינו מציע פתרון ממשי למצוקת הדיור, הוא גם עלול לגרום לנזקים בהמשך הדרך. אחד הכשלים המרכזיים של החוק הינו שהוא מתמקד רק בקיצור הליך התכנון כפתרון למשבר הדיור, ונמנע מטיפול בחסמים העיקריים של תחום הבנייה והדיור; פתרונות תחבורתיים, תשתיות ביוב ומים וכדומה", כך נפתח דוח שמפרסמת היום (ד') החברה להגנת הטבע במסגרתו מציגים אנשי הארגון תמונת מצב לא מחמיאה של פעילות הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל) בשנת פעילותה הראשונה.

נזכיר שהותמ"ל הוא חוק שקודם על-ידי משרד האוצר בממשלה הקודמת ותכליתו היא קידום מהיר של תוכניות רחבות היקף למגורים. את הדוח, המשתרע על פני עשרות עמודים, חיברו איתמר בן-דוד ואסף זנזורי מהחברה להגנת הטבע.

נציין כבר כעת שבעוד שהדוח של החברה להגנת הטבע מצביע על כך שהותמ"ל לא מצליחה לקיים את ההבטחה שלשמה הוקמה, במשרד האוצר תוקפים את מסקנות הדוח וטוענים כי מדובר ב"טענות שגויות, מגמתיות ובלתי מקצועיות". בין היתר טוענים באוצר שהטענות על עיכוב תוכניות ואי-הפקדתן כפי שעולה מהדוח אינן מדוייקות וכך גם טענות אחרות שעולות במסגרתו.

בחזרה לדוח. אנשי החברה להגנת הטבע בחנו את מספר יחידות הדיור בתוכניות שמקודמות במסגרת הותמ"ל אל מול מספר יחידות הדיור בתוכניות שאושרו להפקדה ומצאו כי מדובר בקצב איטי לוועדה שאמורה לאשר תוכניות בהליך מהיר. כך, על-פי נתוני הדוח: "מספר היחידות המקודמות במסלול הותמ"ל בפועל הינו 99,557 יחידות דיור. מתוכן, 64,356 יחידות, כ-65%, טרם הגיעו לפתחה של הותמ"ל ונמצאות בשלב ראשוני, לאחר שנידונו בקבינט הדיור. 4,200 יחידות דיור, כ-4% נמצאות בשלב של דיון בשולחן העגול. כ-18,914 יחידות דיור, 19%, קיבלו אישור להפקדה ואילו רק 12,087 יחידות דיור כ-12%, הופקדו בפועל. מספר התוכניות המקודמות במסלול הותמ"ל בפועל הינו 37, כאשר כ- 28 תוכניות מתוכן, המהוות כ-76% טרם הגיעו לפתחה של הותמ"ל ונמצאים בשלב ראשוני, לאחר שנידונו בקבינט הדיור. תוכנית אחת המהווה כ-3% נידונה בשולחן העגול, 6 תוכניות, המהוות כ-16% קיבלו אישור להפקדה ואילו רק 2 תוכניות, כ-5%, הופקדו בפועל".

במסגרת סקירת פעילות הותמ"ל, מציינים בן-דוד וזנזורי מספר בעיות שעלו בשנה האחרונה במסגרת הדיונים ותפקוד הוועדה המיוחדת. "על אף הבעיות הרבות שעולות בתוכניות הנידונות במסגרת הוועדה, היא בוחרת להתעלם מהן ולהמשיך לקדם את תוכניותיה, דבר שיוביל לחסמים בשלב הביצוע", כך בדוח, "בכך, היא (הותמ"ל) מציגה מצג-שווא של פתרונות ומגלגלת את הבעיות בקידום היצע הדירות משלב התכנון לשלב הרישוי והביצוע".

עוד נטען בדוח כי "הותמ"ל, שמטרתה העיקרית לאשר תוכנית לבנייה אינה מהווה פתרון לחסמים האמתיים המונעים את יישום הבנייה, כדוגמת העדר פתרונות תחבורתיים, תשתיות ביוב ומים וכדומה. למעשה, אין לוועדה זו יתרון על מסלול התכנון הרגיל בוועדות המחוזיות ובמועצה הארצית לתכנון ולבנייה".

טענה נוספת שעולה במסגרת הדוח היא שהתוכניות המקודמות בותמ"ל אינן מספקות את הצפיפות הנדרשת והמקובלת בתוכניות אחרות: "הותמ"ל מקדמת תוכניות בזבזניות המתבטאות בצפיפות נמוכה מהמקובל במרכז הארץ".

רוב התוכניות לא כוללות 30% דיור להשכרה

בדוח מתייחסים בחברה להגנת הטבע גם לאחת הסיבות העיקריות לשמה הוקמה הותמ"ל מלכתחילה, הגדלת היצע הדירות להשכרה, ומראים כיצד חלק ניכר מהתוכניות שעולות לדיון ואישור בוועדה כלל לא כוללות את מספר יחידות הדיור להשכרה אותו מציין החוק. "ועדת התכנון של הותמ"ל מתעלמת כמעט לחלוטין מהמטרה שחוק הותמ"ל מציב: "יצירת היצע של יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך"", כך בדוח. "היות ותנאי זה הינו מרכיב מהותי בחוק, נדרשת הוראה בתוכנית הקובעת כי בכל שלב של מתן היתרים, כ-30% מיחידות הדיור יהיו מיועדות לדיור להשכרה ארוכת-טווח, כפי שקובע החוק. עם זאת, במקרים חריגים, מתיר החוק לממשלה, לחרוג מהוראה זו במסגרת צו ההכרזה. בתוכניות תל-השומר אין בנוסח הקיים שאושר להפקדה אזכור לכך. בנוסף, בתחום התוכנית דרום שוהם (תמל\1007) לא ברור כיצד התוכנית מקדמת היצע של יחידות דיור להשכרה. החשש שבדומה לתוכנית תל-השומר שבעת אישורה הוסר לחלוטין האזכור לגבי דיור להשכרה ונקבע שהוא ייקבע בשלב הביצוע, גם תוכניות נוספות עלולות להגיע למצב דומה ולהסיר את ההתחייבות לדיור להשכרה בשלבי התכנון".

עוד נכתב בהקשר זה בדוח כי "את רוח ההתעלמות מהחובה ממתן דירות להשכרה ארוכת-טווח בתוכניות שמקודמות בותמ"ל, ניתן לראות גם בתוכניות שאושרו לאחרונה על-ידי קבינט הדיור כאשר מטרות הדיור להשכרה נותרו מחוץ לשיקולים קידום התוכנית. כך לדוגמה, הוחלט שתוכנית קריית גת מערב תעמיד רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך ותוכנית בבאר-שבע, שמתוך 4,600 יחידות דיור מספר יחידות הדיור להשכרה יעמוד על 0... באוצר טוענים כי אין לכך ישימות כלכלית. דברים אלה של משרד האוצר מדגישים את הבעייתיות של הותמ"ל אשר מנסה לקדם תוכניות באופן מהיר, ללא התחשבות בהיבטים חברתיים, מבלי כוונה ורצון למצוא פתרונות לבעיות שצצות בתוכניות ואף מבלי לעמוד בהתחייבויות שמפורטות בחוק. לא ברור מדוע נבחרו תוכניות אלה לקידום בותמ"ל אם מראש רובן לא מתאימות למסלול דיור להשכרה בהיקף של 30%".

עוד נקודה אליה מתייחסים אנשי החברה להגנת הטבע בדוח היא העובדה שחלק מהתוכניות שעולות לותמ"ל מתייחסות לקרקעות בהם קיים חשד לזיהום קרקע, מה שעתיד למנוע קידום מהיר שלהן: "חלק משמעותי מהתוכניות שמקודמות בותמ"ל מתמודדות עם בעיות של זיהום קרקע. בבדיקת תוכניות הותמ"ל ניתן לראות שמתוך תשע התוכניות שנדונו בשולחן העגול, שש מהן (כשני שליש), נתקלו בבעיות של זיהום, שבחלקן יידרש זמן רב לטפל. עוד עולה, כי בנייה בשטח התוכנית טרם סקירה וטיהור של הקרקע, עלולה להוביל למפגעים בריאותיים וסביבתיים. לפיכך, תוכניות אלה אינן עומדות בהלימה עם מטרות הותמ"ל, לרבות גידול מהיר של היצע הדירות בישראל ופתרון משבר הדיור. בשטחים מזוהמים לא תתאפשר בנייה למשך מספר שנים. מצב זה מטיל בספק את תרומתן של תוכניות כדוגמת אפולוניה-הרצליה ותל-השומר לפתרון משבר הדיור שכן, יקח עוד שנים רבות עד שתוכניות אלה יוכלו לקדם בנייה בשטחן".

לצד כל אלו, מסבירים בחברה להגנת הטבע שהתוצאה של קידום תוכניות בהליך מהיר וללא פיתרון ממשי לחסמים שונים יוביל לתוצאה אחת שאיננה רצויה והיא פנייה של מתנגדים להליכים משפטיים שיעכבו עוד את אישור התוכניות: "חלק ניכר מתוכניות הותמ"ל גוררות התנגדויות מצד תושבים ורשויות מקומיות באזורים בהם התוכניות מקודמות. בשל יכולתם המועטה של התושבים להביע את רחשי לבם ביחס לתוכנית, הם עשויים לפנות לאפיקי פעילות מקובלים של פעילות ציבורית ופעילות מקצועית תכנונית-משפטית והדבר עלול לעכב את הליכי האישור והביצוע של התוכניות בשנים רבות".

משרד האוצר: "אין עיכוב באישור תוכניות ומי שטוען אחרת מטעה את הציבור ועושה זאת מטעמים לא עניינים"

כאמור, במשרד האוצר לא מקבלים את הטענות והמסקנות שעולות מהדוח. "מדובר בטענות שגויות, מגמתיות ובלתי מקצועיות", כך נמסר היום ממשרד האוצר בתגובה לדוח, "מהקמת הותמ"ל בחודש אוגוסט 2014 ועד סוף 2014 הוכרז על כ-35 אלף יחידות דיור ורובן המוחלט הופקד זה מכבר כאשר רק לכ-4,500 יחידות אין עדיין החלטת הפקדה. לאור פיזור הממשלה והקדמת הבחירות הרי שבמשך כחצי שנה לא ניתן היה לבצע הכרזות על תוכניות ותמ"ל בקבינט הדיור. רק לפני כחודש וחצי הממשלה הכריזה בקבינט על תוכניות נוספות בהיקף של כ-50 אלף יח"ד. העובדה כי תוכניות אלו שהוכרזו רק במהלך החודשיים האחרונים, טרם קיבלו החלטת הפקדה משום שהן נמצאות בהליכי עבודה, איננה מלמדת על כל עיכוב ומי שטוען אחרת הינו מטעה את הציבור ועושה זאת מטעמים לא עניינים".

עוד נמסר ממשרד האוצר כי: "בנוסף, יש לציין כי חלק ניכר מההכרזות הינן באזורי הפריפריה והיקף של למעלה מ-20 אלף יחידות דיור הינן במגזר הערבי. האמירה על רמת צפיפות גם היא איננה נכונה. הצפיפויות שנקבעו הינן גבוהות מהצפיפויות המקובלות ביישובים ומושכות את רמות הצפיפות כלפי מעלה. קידום התכנון במחנות צה"ל הינו קריטי ליצירת היצע במרכז הארץ והוא מאפשר לפינויים מוקדמים בחלק מן המחנות ותיאום בין התכנון לבין ההערכות מפינוי. התכנון המקודם בותמ"ל הינו תכנון בר יישום ומתואם עם רשויות. ככזה יקל על הממשלה לשווק את יחידות הדיור הנכללות בתוכניות".

נציין שלגבי הטענה שעולה בדוח, על כך שלמרות שהותמ"ל הוקמה בין היתר כדי לייצר מלאי תכנוני של יחידות דיור להשכרה ולמרות שהיא מחויבת על-פי חוק לכלול 30% יחידות דיור להשכרה בכל תוכנית, אין היא עומדת ביעד זה, לא התייחסו במשרד האוצר.