מי יממן? המימון לרשות השידור נעדר מחוק ההסדרים

זאת למרות התחייבות האוצר לממן את הרשות בהיעדר גביית אגרה ■ מתחילת השנה לא אושרה גביית אגרה ע"י השרים הממונים, ולרשות השידור אין מקור תקציבי חלופי

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

חוק ההסדרים אינו כולל סעיף המתייחס למימון רשות השידור, זאת למרות התחייבות האוצר לממן את הרשות בהיעדר גביית אגרה.

על-פי החוק הקיים היום, גביית אגרת הטלוויזיה תימשך עד שרשות השידור הנוכחית תיסגר, ויקום תחתיה תאגיד השידור הציבורי החדש. אלא שמאז ראשית השנה לא אושרה גביית אגרה על-ידי השרים הממונים, ולרשות השידור אין מקור תקציבי חלופי.

בחודש שעבר, בסיכום בין ההסתדרות לאוצר, הסכים האוצר לממן את רשות השידור בתמורה לעמידה במספר תנאים, ובהם פרישה המונית של עובדים ופינוי של מתחם השידור בסמוך לשכונת שרונה בתל-אביב - עד לחודש אוקטובר השנה.

אם יעבור התיקון לחוק, שאותו מציע השר אופיר אקוניס, תבוטל האגרה כליל, והאוצר יידרש לממן את רשות השידור עד מארס 2016 לכל הפחות.

חלשה, מוחלשת ולחיצה?

אם אכן אז, בעוד כ-8 חודשים, יקום תאגיד השידור הישראלי החדש וימומן מההעברה תקציבית ישירה של אגרת הרכב לרשות השידור. המחוקק קבע זאת כך על מנת לנתק את רשות השידור מתלות באוצר ובעומד בראשו, ולדאוג שראשיה לא יצטרכו בכל שנה להגיע לפתח דלת האוצר ולבקש אותו לממנה.

גורמים במערכת הפוליטית הביעו חשש כי היעדר סעיף ברור שמדבר על גובה המימון שהרשות תקבל לאורך תקופת קיומה ישמור עליה חלשה, מוחלשת ולחיצה, ויגדיל את תלותה ברצונו הטוב של משרד האוצר.

עד כה העביר האוצר כ-40 מיליון שקל בלבד לרשות השידור מאז ראשית 2015, והיא נמצאת במצב תזרימי חמור, כשחובותיה לספקים ולשוק היצירה הישראלי עומדים על 70 מיליון שקל. על מנת לממנה יש צורך במאות מיליוני שקלים בשנה.

במשרד האוצר מסרו בתגובה כי הממשלה מאשרת תקציבי-גג, ועם האישור יחל אגף התקציבים לרדת לפרטים.