האקר בולגרי שתל דיווח והריץ מניה; יוכל לעשות זאת שוב?

האקרים מתוחכמים שותלים דיווחים כוזבים או הודעות לעיתונות שקריות במטרה להריץ מניות ולגרוף רווחים מהירים - הרגולטורים בארה"ב חסרי אונים ■ "הפאנטום הבולגרי", האקר בן 37 מבולגריה, כבר לגמרי לא לבד

וול סטריט / צילום: בלומברג
וול סטריט / צילום: בלומברג

הרצת מניות - הדור הבא: האתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר" מדווח על תופעה חדשה ומדאיגה מאוד בשווקים - האקרים מבצעים מניפולציות בשערי מניות ומפילים בפח משקיעים תמימים. והרגולטורים? נראה שהם חסרי אונים.

ב-14 במאי היה זה האקר בולגרי שגרף אלפי דולרים ממניפולציה במניות ויצר מחזור מסחר עתק שהטעה משקיעים רבים. הוא שתל באתר ה-SEC (רשות ניירות ערך בארה"ב) דיווח כוזב של חברת Avon Products, ששלח את המניה מעלה.

3 חודשים עברו מאז, ושום דבר לא השתנה באבטחת המידע, כך שדבר לא מונע מהאקרים אחרים לבצע את אותה התרמית. ה-SEC אף הודיעה כי לא תשנה את מערך שליחת הדיווחים שלה (המכונה Edgar).

דובר ה-SEC מסר ל"ביזנס אינסיידר" בתגובה רשמית כי החברות הציבוריות הן אלה שאחראיות על מהות הדיווחים, ולפיכך במקרים של דיווחים מזויפים עליהן לנקוט פעולה נגד המזייפים. הוא לא השיב לשאלה האם בכוונת הרשות לנקוט בעצמה צעדים נוספים נגד מזייפים.

את ההונאה המתוארת לעיל ביצע האקר בולגרי בשם נדקו נדב, בן 37 מסופיה, שכונה "הפאנטום הבולגרי", והדיווח ששתל גרס כי קרן השקעות פרטית בשם PTG Capital תרכוש את חברת Avon. על-פי החשד, הוא הצליח לגרוף 5,000 דולר, אך הנתון המשמעותי ביותר הוא מחזור המסחר במניית החברה, שזינק ל-600 מיליון דולר באותו יום והדהים את הסוחרים.

ב"ביזנס אינסיידר" מדווחים על חשדות לפעולות נוספות בהן פורסמו הודעות לעיתונות מזויפות שהטעו משקיעים - והכול במטרה להריץ מניות. והחברות הציבוריות? בינתיים רק ברקשייר הת'אווי נקטה צעדים והידקה את האבטחה סביב שליחת הדיווחים שלה ל-SEC.