הרפורמה במדדים: אילו מניות ייפגעו ומי צריך להפיץ עוד?

סבינה לוי מלידר שוקי הון: קבוצת עזריאלי , אסם ואמות צפויות להפיץ מניות ולהישאר במדדים בהסתברות גבוהה ■ שמואל בן אריה מפיוניר: החברות הקטנות והבינוניות ייהנו מעלייה בביקושים ובכך תצליח הבורסה להגדיל את הנזילות במניות הסובלות מבעיית נזילות

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה פרסמה היום בבוקר כי בכוונתה ליישם רפורמה לשינוי מתודולוגיית המדדים במטרה לשפר את יציבות המדדים ולהקטין באופן משמעותית את הסיכון של חשיפת המשקיעים לנכסים עוקבי מדד. (לכתבה המלאה)

השינויים העיקריים כוללים הגדלת מספר המניות במדדי הדגל (מדד ת"א 25 יהפוך למדד ת"א 35 ומדד ת"א 100 יהפוך למדד ת"א 125), הפחתת תקרת מגבלת המשקל של המניות הגדולות והחמרת תנאי הסף הקשורים לאחוז ושווי החזקות הציבור. סף החזקות הציבור המינימאלי עבור מדדי הדגל יעלה לכ-30% עבור החברות הוותיקות וכ-35% עבור החברות החדשות, מכ-25% עבור מדד ת"א 25 וכ-20%-25% עבור מדד ת"א 100 היום.

כמו כן, שווי אחזקות הציבור עבור המדד ת"א 35 לא יפחת מ-1 מיליארד שקל עבור החברות הוותיקות וכ-1.5 מיליארד שקל עבור החברות החדשות.

האנליסטית סבינה לוי מלידר שוקי הון מציינת היום כי טבע, פריגו, פועלים ולאומי יהיו הנפגעות העיקריות מההפחתה הצפויה בתקרת המשקל במדדים המובילים: הבורסה צפויה להפחית את תקרת המשקל במדדי הדגל מכ-10% היום לכ-4% בעתיד, באופן הדרגתי. לאור זאת המשקל של מניות אלו במדדים צפוי לרדת משמעותית, דבר שיוביל למכירות בתעודות הסל ובקרנות המחקות.

עזריאלי, אסם ואמות צפויות להפיץ מניות

עוד מציינת לוי כי קבוצת עזריאלי , אסם ואמות צפויות להפיץ מניות ולהישאר במדדים בהסתברות גבוהה, ואף ליהנות מגידול במשקל במדדים. לגבי הפניקס - קיים סימן שאלה בנוגע להישארותה של החברה במדדים המובילים, על רקע שינוי השליטה והמעבר לידיים זרות.

שפיר הנדסה נדרשת להגדלת הון צף בכ-10% ביחס למצב הנוכחי, מהלך שעלול להיות מאתגר נוכח אחוז אחזקות הציבור הנמוך והעובדה שהחברה ביצעה לאחרונה הנפקה ראשונית לציבור. אי.די.בי פיתוח צריכה להפיץ קרוב ל-11% ממניותיה על מנת להבטיח את מקומה במדדים, מהלך שעשוי להיות מאתגר נוכח ההתפתחויות בקבוצה בתקופה האחרונה.

לגבי כלכלית ירושלים מציינת לוי כי היא צריכה להפיץ קרוב ל-10% ממניותיה. "בהתחשב באחוז אחזקות הציבור הנמוך והירידות החדות שנרשמו במניה בתקופה האחרונה, אנו מעריכים כי סיכויי ההצלחה של המהלך אינם גבוהים".

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, מציין כי הפתרון שמציעה הבורסה אכן יכול לסייע לבעיית הנזילות בשוק. החלק הנסחר בתעודות סל כיום הולך וגדל מידי יום ותופס נתח משמעותי. "אין לי ספק כי הביקושים לחברות הגדולות כגון טבע , פריגו ולאומי ירדו כתוצאה מהאיזון שחברות תעודת הסל יצטרכו לבצע בעקבות הרפורמה המוצעת. למרות זאת, חשוב לזכור כי חברות אלו אינן סובלות מבעיית נזילות".

באופן טבעי, החברות הקטנות והבינוניות (mid-cup) ייהנו מעלייה בביקושים ובכך תצליח הבורסה להגדיל את הנזילות במניות הסובלות מבעיית נזילות כגון חברות קצה בת"א 75. עם זאת, אומר בן אריה, הפתרון המוצע עדיין לא מטפל בבעיה האמיתית - חוסר האטרקטיביות של הבורסה בעיני החברות המנפיקות. "חברות טכנולוגיות מובילות מעדיפות עדיין להנפיק מניותיהן בנאסד"ק ובורסות אחרות - הן מבחינה רגולטורית והן מבחינת נפח המשקיעים. לראייה בשבע השנים האחרונות עזבו את הבורסה כ-200 חברות והונפקו רק כ-20 חברות חדשות. הגדלת הנזילות הינה פתרון ראשוני בלבד".