יש כלכלנים בירושלים

סוגיית מתווה הגז אינה מלחמה פשטנית בין אור לחושך. כל הכבוד לפלוג על עמדתה המורכבת

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

התמיכה המסויגת של ד"ר קרנית פלוג במתווה הגז איננה צריכה להפתיע איש. האחרונים שצריכים להיות מופתעים הם קוראי "גלובס", שנחשפו בשבועות האחרונים לתובנות דומות מאוד לעמדה שהשמיעה היום נגידת בנק ישראל: דיויד גילה טעה כשחזר בו מהסכם הפשרה בשלב כה מאוחר והכניס את משק הגז לתסבוכת נוראית, תחרות אמיתית במשק הגז לא הייתה פתרון ריאלי מלכתחילה, מחירי הגז בהסכמים היו סבירים אך יש מקום לשקול פיקוח מחירים ולא יקרה אסון אם מחירי הגז יירדו אל מתחת ל-5 דולרים.

מי שכן הופתעו מעמדת הבנק הם כל אלו שנכבשו בסיסמאות קמפיין הדה-לגיטימציה שנעשה לכל מי שלא התנגד למתווה באופן גורף וחד-משמעי, וכל מי שהאמין באמת ובתמים שהמתווה הוא סכנה לדמוקרטיה ומהלך מסוכן מאין כמותו שיזמו הטייקונים ועושי דברם. אין ספק שמובילי התעמולה נגד המתווה ביצעו טעות חמורה כשלא דאגו מראש להכניס את בנק ישראל וכלכלניו לרשימת המושמצים החשודים בשחיתות ובפלילים. היה צריך לדרוש לחקור באילו מניות מושקעות קרנות הפנסיה וההשתלמות של בכירי הבנק המרכזי. היה צריך לתבוע מרשויות החוק והאכיפה לברר אם התארחו אנשי מחלקת המחקר של בנק ישראל באישון לילה על אסדת קידוח מרוחקת, בהזמנתו של אחד הברונים. היה צריך לערוך חיפוש יסודי ומעמיק ברשת החברתית, כדי לברר אם פלוג ויצחק תשובה הם חברים וירטואליים. היה צריך להציע פרס כספי למי שיביא לפרסום תצלום משותף של השניים, משיקים כוסות שמפניה במהלך אירוע חברתי.

עדיין לא מאוחר לתקן, חברים.

ואכן, העובדה שבנק ישראל בחר סוף סוף להביע את עמדתו באופן ברור ומנומק איננה מבשרת את תום המאבק על מתווה הגז. למעשה, עמדתה של פלוג דווקא מעכבת את החתימה מול היזמים משום שהיא מחזקת את הקולות בתוך הממשלה שמנסים לערוך שינויים של הרגע האחרון במתווה - בניגוד לעמדת ראש הממשלה והשר יובל שטייניץ ועל אפם וחמתם של ראשי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. כמו אנשי האוצר, סבורה גם פלוג שיש לקבוע לוחות זמנים מחייבים לפיתוח לוויתן ולא להמתין עד 2019 כדי לדעת אם היזמים יעמדו בהבטחותיהם. כמוהם היא תומכת במנגנון פיקוח מחירים שיהיה מבוסס על סל של מדדים. מצד שני, בנק ישראל חולק על התזה המרכזית של האוצר שרואה את חזות הכול בקידום התחרות. כפי שטענו כאן לא פעם, גם בבנק ישראל לא מאמינים שניתן ליצור תחרות אמיתית במשק הגז הישראלי - והם עוד קוראים לעצמם כלכלנים!

לכן טועה מי שממהר להכתיר את פלוג כתומכת בנתניהו. זה אולי נכון ברמה הפוליטית אבל ממש לא נכון מבחינת מורכבות עמדתה הכלכלית. תומכי המציאות המורכבת ניצחו היום את חסידי דת בני האור ובני החושך הפשטנית, אך אין ספק שמדובר רק בניצחון זמני.