נאוי: "פלוג תקבל בדלת האחורית תחרות בשוק המימון"

האחים נאוי זועמים על החלטת בנק ישראל למנוע מחברות המימון החוץ-בנקאי להנפיק אג"ח לציבור: "כדאי שהנגידה תסתכל מי מנפיק היום אג"ח בבורסה - כספי המשקיעים הולכים לארה"ב דרך חברות נדל"ן הרשומות באיי הבתולה"

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

"רשות ני"ע לא הרימה את הכפפה, והיא מסתתרת תחת הכנפיים של האח הגדול, נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, שרוצה למנוע תחרות בשוק", כך אמר היום דורי נאוי, מנכ"ל חברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי ומבעליה, בעקבות פרסום עמדת הרשות המונעת מהחברה להנפיק אג"ח לציבור. השבוע הודיעה רשות ני"ע לנאוי כי היא אינה יכולה לבצע את ההנפקה, משום שמהלך כזה מפר את חוק הבנקאות.

בחודש מאי האחרון החלה נאוי בהליך לגיוס חוב של רבע מיליארד שקל, אך זה נקטע על-ידי הרשות טרם ביצוע השלב הציבורי בהנפקה. מאז ניהלו הצדדים דין ודברים, שהסתיים אתמול עם הודעת רשות ני"ע לחברה כי "בהינתן עמדתו המשפטית המפורשת והמנומקת של בנק ישראל - שהוא הרגולטור המוסמך לפקח, לפרש ולאכוף את הוראות חוק הבנקאות - על-פיה ההנפקה טעונה רישיון בנק, לא נחה דעתה של הרשות כי ניתנו כל ההיתרים על-פי דין".

עוד הוסיפו ברשות כי "בנסיבות בהן מבקשת חברה שאינה 'תאגיד בנקאי' להנפיק איגרות חוב (להמרה או שלא להמרה) ולעסוק במקביל במתן אשראי, הרי שעליה לקבל היתר על-פי חוק הבנקאות לצורך ביצוע ההנפקה. בהיעדר היתר שכזה, הנוגע לעצם חוקיות הנפקת ניירות הערך, הרשות אינה יכולה להניח דעתה כי החברה קיבלה את כל ההיתרים על-פי דין".

לאחר שהתעוררו חילוקי הדעות בין נאוי לבין רשות ני"ע ובנק ישראל, נחלצו שר האוצר, משה כחלון, וח"כ אלי כהן ממפלגת "כולנו" לטובת נאוי עם יוזמת החקיקה שנועדה לאפשר לגופים חוץ-בנקאיים לגייס חוב בשוק ההון. ההצעה אושרה בממשלה במסגרת אישור תקציב המדינה, וצפויה להגיע לאישור הכנסת.

"המוסדיים הצטערו על ההחלטה"

"הנגידה לא רצתה תחרות, והיא תגיע לה בדלת האחורית", אומר דורי נאוי. "זה ייקח זמן עד שיסתיימו כל התהליכים הקשורים בכך, אבל אי אפשר ששישה בנקים ישלטו על הפעילות במשק וימנעו תחרות".

עוד הוא מוסיף כי "כדאי שהנגידה תסתכל מי מנפיק היום אג"ח בבורסה. כספי המשקיעים הולכים לארה"ב דרך חברות נדל"ן הרשומות באיי הבתולה, כשלא ברור איזה ביטחונות יש שם למשקיעים. לעומתם, אנחנו מסייעים לפיתוח תעשייה אמיתית בארץ, לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים, וההחלטה בעצם מנסה למנוע מאיתנו לעשות זאת".

נזכיר כי בשלב המוסדי בהנפקה (נאוי קיבלה דירוג A מינוס מחברת S&P מעלות) אותו הספיקה החברה להשלים, היא נהנתה מביקושי יתר גבוהים של 530 מיליון שקל - יותר מפי שניים מסכום הגיוס המבוקש, שעמד על 250 מיליון שקל. "המוסדיים אוהבים אותנו, והם מאוד הצטערו על ההחלטה", אומר נאוי. "אז נעשה הנפקה פרטית של אג"ח עם עד 30 גופים מוסדיים; אנחנו יכולים לגייס ככה כמה מאות מיליוני שקלים".

עיקר פעילותה של אחים נאוי, שבשליטת האחים דורי ושאול נאוי, הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. החברה נסחרת בתל אביב בשווי של 540 מיליון שקל.

מוקדם יותר השבוע הציגה נאוי את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, ואלה מצביעים על האטה מסוימת בפעילות. ההכנסות נחלשו ב-20% ל-22.5 מיליון שקל, ורווחיה ברבעון נשחקו ב-17% לפחות מ-14 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של 2015 ירדו הכנסות נאוי ב-13% ל-49 מיליון שקל, והרווח ירד ב-14% ל-28 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים במחצית עמדה על 2.7 מיליון שקל, עלייה של 65% לעומת התקופה המקבילה ב-2014, אבל בתקופת הרבעון השני ירדה ההפרשה ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, ל-0.5 מיליון שקל.

בסוף הרבעון השני עמד תיק הלקוחות נטו של נאוי על 1 מיליארד שקל (דומה לרבעון המקביל), הונה העצמי היה 269 מיליון שקל והאשראי מהבנקים הגיע ל-657 מיליון שקל. לדברי נאוי, "המשק הישראלי לא נמצא בפריחה. יש פחות ביקוש לאשראי וזה משפיע על התוצאות. היציבות שאנחנו מציגים בתיק האשראי, שהיקפו כמיליארד שקל, מעידה על כך שהביקושים הם כבר לא כמו שהיו. אבל אנחנו לא שוקטים על השמרים ומפתחים עוד נישות אשראי עסקיות".

נאוי מציינת בדוחות כי היא ממשיכה לראות מגמת שיפור באיכות תיק הלקוחות וכי בשל תנאי השוק היא "הגבירה את הסלקטיביות והשמרנות במתן אשראים וצמצמה חשיפות באופן כללי". לדברי נאוי, "נכנסים לחברה לקוחות יותר גדולים וחזקים, מה שגורם לתשואות לרדת, אבל עוזר לטיוב התיק. אני מעדיף תשואה יותר נמוכה עם איכות תיק גבוהה יותר, מאשר תיק עם תשואה גבוהה, אבל איכות נמוכה".

תוצאות נאוי
 תוצאות נאוי