מי יחליף את דיויד גילה? יותר מ-20 מועמדים מתמודדים

טרם הוקמה ועדת איתור לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, ואפילו ההימורים על סיכויי המועמדים הוקפאו ■ "אסור שתהיה תחושה שמאחורי הקלעים בוחשות ידיים נוספות, אשר היה ראוי להן להישאר הפעם דווקא משולבות"

מי יהיה הממונה על ההגבלים העסקיים הבא? התשובה לכך עדיין אינה ידועה ואף אינה נראית באופק. הממונה על ההגבלים הנוכחי, פרופ' דיויד גילה, עתיד לפרוש מתפקידו בסוף החודש, אך עד כה טרם הוקמה ועדת האיתור לתפקיד, ואפילו ההימורים בשוק ההגבלים על סיכוייהם של המועמדים שהגישו את מועמדותם - הוקפאו.

ב-3 באוגוסט הסתיים שלב הגשת המועמדויות לתפקיד, ועד כה ידוע כי למעלה מ-20 מועמדים הגישו את מועמדותם.

בין המועמדים הבולטים ניתן למנות את אסף אילת, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים. אילת מכהן ברשות מאז אפריל 2012, תחילה בתפקיד סגן הכלכלן הראשי ומי שעמד בראש חטיבת התחרותיות ברשות - מחלקה חדשה שהוקמה כחלק מהמלצות ועדת טרכטנברג. הוא בעל תואר ראשון במשפטים ובכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר דוקטורט מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב; שימש בעבר בתפקיד בכיר בחברת הייעוץ הבינלאומית Compass Lexecon בארה"ב; וב-2002 התמחה במחלקה המשפטית ברשות ההגבלים.

אילת החליף את שלומי פריזט בתפקיד הכלכלן הראשי, וגורמים בשוק סבורים כי גם פריזט הגיש מועמדות לתפקיד הממונה, לאחר שהביע את כוונתו לעשות זאת, ואולם טרם ניתן אישורו של פריזט לכך.

מועמד נוסף שהגיש את מועמדותו לתפקיד הוא עו"ד צחי יגור, שותף בכיר במשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות'. יגור הוא מחבר הספר "דיני הגבלים עסקיים", מרצה בדיני הגבלים באוניברסיטת תל-אביב, באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת נתניה, ושימש בעבר כחבר ועדת הגבלים עסקיים וחבר הוועדה לענייני חקיקה של לשכת עורכי הדין בישראל.

מועמד נוסף מהשוק הפרטי הוא עו"ד ניב סבר, מהמומחים המובילים בתחום ההגבלים בארץ, המשמש כראש מחלקת הגבלים עסקים, פרטיות ואנרגיה במשרד מ.פירון ושות'.

גם עו"ד מיכל הלפרין, שותפה וראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין, ולשעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים, הגישה את מועמדותה לתפקיד. הלפרין התמודדה גם בעבר לתפקיד זה מול הממונה הנוכחי, גילה.

מועמד נוסף הוא הכלכלן רועי רוזנברג, שכיהן בעבר כסגן הכלכלן הראשי ברשות להגבלים, עבד במשרדו של רו"ח יצחק סוארי, וכיום הוא בעל משרד ייעוץ עצמאי.

עו"ד תומר מוסקוביץ מתמודד אף הוא לתפקיד. מוסקוביץ בא מרקע שונה מעט מהמועמדים האחרים, וכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל חברת הבנייה משהב העוסקת בהקמת שכונות מגורים לציבור הדתי-לאומי. הוא בעל יתרון בזירה הפוליטית, לאחר ששימש כיועץ המשפטי של משרד העבודה והרווחה בתקופת השר שלמה בניזרי וכיועץ המשפטי של משרד התעשייה והמסחר בעת כהונתו של אהוד אולמרט. אחרי ההתנתקות ב-2006 שימש מוסקוביץ כמשנה ליו"ר מינהלת סלע וכיו"ר הוועדה לפיצויים מיוחדים עבור המפונים.

למרות הדרמה סביבה בשבוע שעבר, שמה של יושבת-ראש רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, שהייתה המועמדת המובילה בבורסת השמות מרגע ההודעה על פרישתו של גילה, עדיין נמצא בין המועמדים לתפקיד, אך לאחר המהלך שנעשה להדחתה במסגרת הקמת רשות החשמל החדשה, גורמים בשוק מעריכים כי היא איבדה את ההובלה.

בין המועמדים הבולטים שהגישו מועמדותם לתפקיד הממונה על ההגבלים
 בין המועמדים הבולטים שהגישו מועמדותם לתפקיד הממונה על ההגבלים

חוסר ודאות לגבי המשך הליך המינוי

המועמדים כולם מצויים כיום בחוסר ודאות לגבי המשך הליך המינוי, בעיקר משום שטרם מונתה כאמור ועדת איתור. לאור הנסיבות, שר הכלכלה אריה דרעי צפוי למנות מחליף זמני לתפקיד בסוף החודש, אלא אם גילה יחליט להישאר פרק זמן נוסף בתפקיד על מנת לאפשר מינוי מחליף קבוע.

משרד הכלכלה פתח בהליכים לאיתור מועמדים לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים במקום גילה, לאחר שזה הודיע במאי השנה על התפטרותו מהתפקיד על רקע התנגדותו למתווה להסדרת משק הגז. בחודש שעבר קראו משרד הכלכלה ונציבות שירות המדינה למועמדים לתפקיד להגיש את מועמדותם לוועדת איתור משותפת, שבראשה אמור לעמוד מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג. הוועדה תורכב מנציג מטעם נציב שירות המדינה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ומומחים ואנשי אקדמיה בתחום ההגבלים העסקיים.

מינוי הממונה הבא על ההגבלים העסקיים עשוי להיות אחד המבחנים המשמעותיים של דרעי בתפקידו כשר הכלכלה, ואולם באופן מפתיע ההליך מתנהל בעצלתיים. במשרד הכלכלה מבהירים כי נציבות שירות המדינה אמונים על מינוי חברי הוועדה, ואין עיכוב בהליך עד כה.

ואולם, לא כולם מסכימים. לפני מספר ימים פנתה חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין לשר הכלכלה בעניין מה שהיא מכנה "האיטיות" באיתור מחליף לממונה על ההגבלים העסקיים. "מאז חודש מאי, עת הודיע פרופ' דיויד גילה על התפטרותו מתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, נראה כי החלפתו מתנהלת באיטיות רבה, ולמצער גם בחוסר שקיפות", כתבה נחמיאס-ורבין לדרעי, והוסיפה: "יש לומר כי התפטרותו של פרופ' גילה היא טראומטית (ודאי אם מסתכלים עליה היום גם דרך הפריזמה של 'הזזתה' של יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן מתפקידה). לא תמיד הסכמתי עם עמדות הממונה, אולם הוא פעל בהגינות ובשקיפות והערכתי את מאמציך להניא אותו מהחלטתו".

עוד הוסיפה נחמיאס-ורבין כי ההליך צריך להתנהל בשקיפות ולא במחשכים. "הפעם הבחירה נתונה בקושי רב יותר ותחת עינו הפקוחה של הציבור, ואסור שהמועמדים הסופיים ומי שיבחר מביניהם יסתמנו כ'מטעם'. בשל ההחלטות המורכבות ועמדות הממונה בנושאים שעל סדר יומם של הממשלה, הכנסת והציבור כולו, חייבת להיות שקיפות מוחלטת בתהליך איתור הממונה החדש, וכי לא תהיה תחושה שמאחורי הקלעים בוחשות ידיים נוספות אשר היה ראוי להן להישאר הפעם דווקא משולבות ובהמתנה להחלטת השר".

על-פי ההסכמים הקואליציוניים, שר הכלכלה מחויב להתייעץ עם שר האוצר בעת מינוי הממונה הבא. על כך כותבת נחמיאס-ורבין כי "אין בעיה עם התייעצות מקצועית ביניכם, והיא אף רצויה ומבורכת בעבודת הממשלה", אך רומזת כי יש להיזהר מעסקאות פוליטיות: "ההתייעצות הפוליטית, מידת 'ההתאמה', החליפה שנבחרה לפני שנבחר הממונה וכו' - הן אלה שמעוררות בעיות, ועל כן השקיפות כל-כך חיונית".

לסיכום קוראת נחמיאס-ורבין לדרעי לפרסם בהקדם את הרכב ועדת האיתור, להתחייב על פרסום חלק מהפרוטוקולים של עבודת הוועדה (אשר אינם פוגעים בצנעת הפרט) ולהבהיר באופן ציבורי כי "הממונה הבא יבחר אך ורק על-פי מידת התאמתו המקצועית".

עד כה טרם ניתנה תשובתו של דרעי למכתב זה.