אלקטרה צריכה עברה לרווח של 18 מיליון שקל; המניה זינקה

מנכ"ל אלקטרה צריכה, זאב קלימי: "התוצאות מחזקות את ביטחוננו ביעילות תוכנית הארגון מחדש שיישמנו" ■ תדיראן הולדינגס מציגה רווח של 10 מיליון שקל ■ מניית אמ"צ ננעלה בעלייה של 6.3%

זאב קלימי / צלם: דפנה גזית
זאב קלימי / צלם: דפנה גזית

אחרי תקופה ארוכה של חולשה בפעילות יבואניות מוצרי החשמל לבית המקומיות, מלמדים הדוחות הכספיים של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) ותדיראן הולדינגס לרבעון השני על סימני התאוששות מסוימים.

חלק ניכר משינוי הכיוון מיוחס למהלכים אסטרטגיים משמעותיים שנקטו החברות באחרונה - אצל אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), מקבוצת אלקו, הייתה זו תוכנית התייעלות, ובתדיראן, שבשליטת משה ממרוד, שינוי במיקוד הפעילות. מניית אמ"צ ננעלה היום בעלייה של 6.3%.

השיפור באמ"צ בולט בתוצאות עם מעבר מהפסד לרווח רבעוני של יותר מ-18 מיליון שקל. זאת, בהמשך לרווח נקי של כ-6 מיליון שקל שנרשם ברבעון הראשון, והוביל את החברה לסכם את מחצית השנה ברווח נקי של כ-25 מיליון שקל, אחרי הפסד של 66 מיליון שקל בשנת 2014 כולה. אז יוחס חלק ניכר מההפסד לתוכנית התייעלות אגרסיבית, שכללה בין היתר פרישת עובדים וסגירת סניפים מפסידים.

בין המותגים הבולטים שאמ"צ מייבאת ומשווקת נמנים מוצרי אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול, ובנוסף היא מפעילה את רשתות שיווק מוצרי החשמל "מחסני חשמל" ו"שקם אלקטריק" ומחזיקה ברשתות "עשה זאת בעצמך" אייס ואוטו דיפו. השיפור ברווח הרבעוני נרשם למרות ירידה של כ-10% בהכנסות החברה, שהגיעו ל-668 מיליון שקל. בזכות מהלכי ההתייעלות שנקטה אמ"צ חלה עלייה דרמטית ברווח התפעולי, ל-25 מיליון שקל, לעומת פחות מ-6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום המחצית הראשונה, הכנסות אמ"צ נחלשו בכ-3% ל-1.3 מיליארד שקל, ובתקופה זו היא הצליחה לשפר את הרווח הגולמי ב-5% ל-378 מיליון שקל, ולעבור מהפסד לרווח תפעולי של כ-38 מיליון שקל. באמ"צ מייחסים את השיפור בשיעורי הרווח לשיפור בתנאים המסחריים בתחום המזגנים, הרחבת הייבוא המקביל במגזר קמעונאות החשמל, ולשיפור בתנאים המסחריים עם ספקים וזכיינים במגזר ה"עשה זאת בעצמך".

באמ"צ הסבירו היום כי במהלך הרבעון השני הואצה תוכנית ההתייעלות. מנכ"ל החברה, זאב קלימי, ציין כי התוצאות "מחזקות את ביטחוננו ביעילותה של תוכנית הארגון מחדש שיישמנו. בימים אלו אנו בוחנים צעדים נוספים, העשויים לתרום לשיפור הביצועים העסקיים ולהעצמת המהלך של הגדלת רווחי החברה ברבעונים הבאים". מניית אמ"צ, שכבר אתמול לקראת פרסום הדוחות קפצה ב-5% והיום המשיכה בכיוון החיובי, התחזקה מתחילת השנה בכ-30%, והבוקר שיקפה לחברה שווי של קרוב ל-500 מיליון שקל.

תדיראן - אחרי המוצרים הלבנים ולפני הגז

אצל תדיראן, התוצאות הכספיות המשופרות מתפרסמות על רקע החלטת החברה לצאת מתחום פעילות השיווק של מוצרי חשמל "לבנים", ולמקד את פעילותה בתחום האנרגיה, לצד פעילות המזגנים המסורתית שלה. על רקע החלטה זו, מניית תדיראן הכפילה את ערכה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי של כ-330 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון השני, תדיראן נהנתה משיפור של 10% בהכנסותיה, המיוחס בעיקרו לעלייה בכמות המכירות ובמחירי המזגנים. למרות זאת, השפעות מט"ח פגעו ברווח הגולמי, שירד ב-3% לכ-39 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב-6% ל-15 מיליון שקל.

ואולם, אחרי שהפסידה יותר מ-12 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד מהפחתת זכויות הפצה של המותג AEG, ההפסדים מסעיף זה הסתכמו ברבעון השני ב-4.5 מיליון שקל "בלבד", מה שסייע לחברה להגדיל את רווחיה ברבעון ב-164% לכ-10 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה, הכנסות תדיראן עלו ב-8% ל-314 מיליון שקל, הרווח הנקי כמעט הוכפל והגיע ל-13.5 מיליון שקל, והרווח הנקי מפעילויות נמשכות נחלש ב-2.5% לסך של כ-19 מיליון שקל.

משה ממרוד, המשמש כמנכ"ל תדיראן, מסר היום כי "בתחום המזגנים, לא רק צמחנו בקצב דו-ספרתי, אלא שוב הצלחנו לפצות באופן לא מבוטל על השפעת הפיחות בשער החליפין שקל-דולר על שיעורי הרווחיות". מלבד מותגי תדיראן, בין המותגים המרכזיים שהחברה משווקת ניתן לציין את אמקור וקריסטל. באחרונה מכרה תדיראן את זכויות ההפצה של המותג בלומברג למתחרה ראלקו, תמורת 23 מיליון שקל.

כעת ממתינים המשקיעים בתדיראן לחדשות בדבר השלמת הרכישה של חברת השיווק ואספקת הגז סופרגז מידיה של עזריאלי, תמורת 250 מיליון שקל. בדוחות מציינת תדיראן כי "אין כל ודאות לכך שהמו"מ בין הצדדים יבשיל לכדי חתימה על הסכם מפורט ומחייב, וכן אין ודאות באשר לתנאי העסקה שיוסכמו". מזכר הבנות בין הצדדים נחתם כבר בחודש מאי, וכעת מתקדמת תדיראן בפרטי הדיו דיליג'נס, בניסיון לסכם את פרטי העסקה.