"ממשלת יוקר המחיה מנציחה מונופול גז שיעשוק אתכם"

יחימוביץ': "נתניהו ייסד את מדינת נובל-דלק האוטונומית לחופי ישראל" ■ ח"כ גלאון: מרחו את הציבור ■ חברות הגז: המתווה עדיף על פני שיתוק של תעשיית הגז

שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור
שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) תוקפת היום (ה') בחריפות את רה"מ בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ על ההסכמות שהושגו עם חברות הגז, בדרך לאישור מתווה הגז בממשלה ביום ראשון.

"המפגן הפופוליסטי ועטור הסיסמאות חסרות הכיסוי של נתניהו ושטייניץ לא ימחק את הכתם הכבד הרובץ על ממשלת יוקר המחיה של נתניהו: הנצחתו של מונופול פרטי רב-עוצמה, שיעשוק מעתה ואילך את אזרחי ישראל", אמרה יחימוביץ' אחרי מסיבת העיתונאים שכינסו השניים. "חזינו במצג הון-שלטון שלא ייאמן: המדינה חדלה מלנהוג כריבון והתנערה מאחריות לאזרחיה, ובמקום זאת ניהלה משא ומתן מדומה וכנוע מול חברות הגז, כאילו לא הייתה הריבון המחזיק בידיו משאב יקר שכולם רוצים בו".

 

לדברי יחימוביץ', התגובה החיובית של מניות הגז היום בבורסה היא הוכחה לכך שחברות הגז ניצחו: "הזינוק כעת של מניית דלק הוא עדות מרשיעה עד כמה מגוחכת הייתה העמדת הפנים של הממשלה כאילו היא מתמקחת עם החברות, שעה שבפועל המשחק היה מכור מראש.

"כשלי המתווה לא תוקנו ולו בפסיק. חמור מכך, לחברות ניתנה שנת הארכה נוספת להתחייבות להזרמת גז מלוויתן, וכעת מדובר על חמש שנים. המחיר נשאר מופקע כשהיה, נותרה על כנה התחייבות שערורייתית ל'יציבות', שמייסדת את מדינת נובל-דלק האוטונומית לחופי ישראל; והחמור מכל - הנצחת המונופול הפרטי העוצמתי ביותר בתולדות המשק".

יחימוביץ' קראה לשרי הממשלה לא להצביע ביום ראשון בעד המתווה, ו"לגונן על הציבור מפני עושק שלא היה כמותו בתולדות המדינה".

מתווה הגז הסופי
 מתווה הגז הסופי

גם ח"כ זהבה גלאון (מרצ) תקפה את המתווה: "במתווה שהוסכם עם חברות הגז אין כל בשורה לעומת המתווה המקורי והגרוע. המו"מ שהתנהל בימים האחרונים לא נועד לשפר את המתווה בעקבות הביקורת הציבורית, אלא להשתיק אותה ולמרוח את הציבור. גם לאחר השינויים המינוריים שהוכנסו המתווה לא קובע פיקוח מחירים, לא מחליש את כוחו של המונופול ולא מבטיח את פיתוח לוויתן. ללא פיקוח מחירים וללא תחרות אמיתית בעלי השליטה בגז יחזיקו בכוח עצום שיאפשר להם לשלוט לא רק בגז, אלא גם בתקשורת, בפוליטיקה ובכלכלה.

"אני קוראת לממשלה לדחות את המתווה ה'חדש', ומפצירה בשר הכלכלה דרעי שלא לתת יד לעקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים באמצעות סעיף 52".

חברות הגז: עצמאות אנרגטית לישראל בדרך

מדלק קידוחים ואבנר נמסר כי"מיום גילוי תגליות הגז האדירות לחופי ישראל, משק הגז הישראלי שרוי בסערה תמידית, וסובל משינויים רגולטורים בלתי פוסקים שעיכבו את פיתוח שדות הגז והסבו למשק הישראלי נזקים של עשרות מיליארדי שקלים. ההסכמות שהושגו במסגרת מתווה הגז יאפשרו את השקעות העתק הנדרשות לפיתוח מאגר לוויתן והרחבת פרויקט תמר בהיקף של כ-40 מיליארד שקל, פיתוח שיבטיח לישראל עצמאות אנרגטית מוחלטת וחלון הזדמנויות גיאו-פוליטי לייצוא גז למדינות השכנות.

"למרות הגזירות הלא פשוטות שקיימות במתווה לשותפויות הגז, הוא עדיף לכל הצדדים על פני שיתוק מוחלט של תעשיית הגז הישראלית והתדיינות מיותרות בבתי משפט. אנו מאמינים שיישומו של המתווה יביא לפיתוח מהיר של המאגרים, יאפשר את כניסתם של שחקנים חדשים, יביא לוודאות במשק האנרגיה, ייצר מקומות עבודה חדשים ויאפשר הכנסות משמעותיות לקופת המדינה ממיסים ותמלוגים בהיקפים של מאות מיליארדי שקלים, מהם ייהנו כלל אזרחי המדינה".