תחקיר "גלובס": מוצרי חלב ברשת רמי לוי מוחזקים שעות מחוץ למקרר

תחקיר "גלובס" מעלה חשש כבד כי לפחות חלק מהמזון הנמכר בסניף הדגל של רמי לוי בתלפיות, ירושלים, הוחזק בניגוד להוראות משרד הבריאות והיצרנים ■ צלם "גלובס", שתיעד את המתרחש בסניף, עוכב ע"י קב"ט הרשת בניגוד לחוק

סניף של רמי לוי / צילום: גלובס טיוי
סניף של רמי לוי / צילום: גלובס טיוי

מה קורה בסניף הדגל של רשת רמי לוי שיווק השקמה ברחוב האומן 15 שבשכונת תלפיות בירושלים? תחקיר "גלובס" חושף כי מוצרי החלב של תנובה מוחזקים במשך שעות ללא קירור, ואילו מוצרי מזון קפואים, לרבות מוצרי טבעול, דגים ומאפים שהופשרו - הוקפאו מחדש ונמכרו לצרכן. כל זאת בניגוד להוראות משרד הבריאות ולהוראות יצרני המזון, אשר לפיהן חל איסור מוחלט להקפיא מחדש מוצרים שהופשרו.

סניף רמי לוי בתלפיות הוא אחד הסניפים החזקים ביותר של הרשת, והוא מהסניפים הראשונים שלה. מעל הסניף פועלים משרדי רשת רמי לוי שיווק השקמה, ובעל השליטה, רמי לוי, מגיע לשם כמעט מדי יום. ההתנהלות בקומה למטה, ממש מתחת לאפם של לוי וכל חברי הנהלת הרשת, מעלה חשש כבד כי לפחות חלק מהמזון הנמכר ללקוחות אינו ראוי למאכל.

מדי בוקר גודשות משאיות של הספקים השונים את הסניף. המשאיות פורקות סחורה, אשר מפונה למחסן שהגג שלו עשוי מפח. בשבועות האחרונים עקב "גלובס" באופן ישיר ובסיוע לקוחות של הסניף אחרי המתרחש בסניף.

בכל בוקר, בסביבות השעה 07:00, מגיעה משאית של תנובה ופורקת סחורה. לפי הערכות, בכל יום מובילה תנובה 3-5 משטחים של מוצרי חלב אל הסניף. כל משטח מכיל כ-60 ארגזים של סחורה. הסחורה הזאת, כך לדברי תנובה, אמורה להיות מאוחסנת בטמפרטורה של 0-4 מעלות. בפועל היא עומדת שעות בטמפרטורת חדר חמה, ללא כל קירור.

אתר משרד הבריאות מספק הסבר לחשיבות אחסון המזון בתנאים ראויים. לפי האתר, "ההנאה מהמזון והשתייה עלולה להיפגם אם המזון אינו נשמר כראוי, וכתוצאה מכך מתפתחים בו מיקרואורגניזמים (חיידקים, שמרים עובשים). התפתחות זו של מיקרואורגניזמים עלולה להביא לקלקול המזון, ואף לגרום להרעלות מזון אם המיקרואורגניזמים גורמי מחלות. כמו כן, זיהום מזון על-ידי גופים זרים עלול לסכן את בריאות האדם".

בסניף רמי לוי ישנו מקרר שבו אמורים לאחסן את מוצרי החלב, אלא שהדרך למקרר הזה אורכת שעות ארוכות. לכך יש שני גורמים: האחד - המקרר אינו מסוגל להכיל את כל הסחורה המסופקת לסניף בשל גודלו, וחלק מהסחורה נשאר כמעט כבשגרה מחוץ למקרר; שנית, לפי עדויות, הסדרן של חברת תנובה מגיע לעבודה בסביבות השעה 08:00 בבוקר, שעה אחרי שהסחורה מסופקת לסניף, ובכל אותו הזמן מוצרי החלב הושארו ללא קירור.

ביקשנו לברר עם מוקד שירות הלקוחות של תנובה האם מוצרי חלב שהושארו מחוץ לקירור במשך שעתיים בטוחים למאכל. על כך השיבה המוקדנית: "אנחנו לא ממליצים להשאיר את המוצר מחוץ לקירור. מוצרי החלב אמורים להישאר בטמפרטורה של 0-4 מעלות. אני לא יכולה להבטיח לך שהמוצר בעצם, בשעתיים האלה שהוא היה, לא התקלקל. יכול להיות שהוא יהיה תקין וכן יחזיק מעמד, ויכול להיות שלא - אבל זה משהו שאנחנו לא ממליצים".

- ומה במקרה שמוצרי החלב מושארים ללא קירור במשך 4 שעות?

"אני לא הייתי ממליצה. בתור צרכנית, לא הייתי משאירה מוצר חלב 4 שעות בחוץ ואז צורכת אותו, אבל תראי - כמובן שזו בחירה שלך. אני אומרת לך מה שאנחנו בעצם ממליצים ובאיזו טמפרטורה המוצרים שלנו נשמרים על מנת שהם יישארו תקינים עד התאריך האחרון לשימוש שלהם. אנחנו נמצאים גם בחודשי הקיץ החמים, מוצרי החלב מאוד-מאוד רגישים".

המוקדנית גם הדגישה כי תנובה מובילה את המוצרים בקירור, וכי ברגע שהמוצרים מגיעים לסופרמרקט, הם נשמרים בקירור.

הדרך הנפוצה ביותר לאחסון סחורה היא בשיטת FIFO (First in, First out), אשר נועדה להבטיח שהסחורה הישנה יותר תימכר קודם לכן. כיוון שמדובר במוצרי חלב, סדרן תנובה נדרש להבטיח את קיום השיטה הזאת מדי יום. לשם כך הוא נדרש להוציא תחילה את כלל מוצרי החלב שבמקרר, ורק לאחר מכן להתחיל להכניס את מוצרי החלב שהתקבלו באותו היום.

כיוון שהמקרר אינו מסוגל להכיל את כל הסחורה המתקבלת, לעתים מעביר הסדרן חלק מהסחורה למקררים שבתוך הסניף, כדי לפנות מקום, ורק אז חוזר וממשיך לאחסן את הסחורה במקרר הגיבוי. באחת הפעמים תועדו ארגזים של מוצרי חלב, שהושארו מחוץ לקירור, עד השעה 12:30 בצהריים.

ומה אומרים על כך בתנובה? שם העדיפו להתעלם מהשאלות הקשות, למרות שהחברה היא האחראית הישירה לאחסון המזון ולסידורו במקרר הסניף. מתנובה נמסר: "הסדרנות כפופה להוראות חוק המזון, ולאור זאת מבוצעת לפי הנחיות הרשת והחנות באשר לסידור המוצרים".

פריקה ואחסנה של מוצרי מזון בסניף רמי לוי / צילום: גלובס טיוי
 פריקה ואחסנה של מוצרי מזון בסניף רמי לוי / צילום: גלובס טיוי

"אין להפשיר ולהקפיא"

סניף רמי לוי ברחוב האומן 15 בירושלים סובל כנראה מציוד מיושן. התופעה הנלווית לכך היא קלקול חוזר ונשנה של אחד המקפיאים בסניף המשמש לאחסון סחורה וכן קלקול של מקפיאים בתוך הסניף.

התוצאה של קלקולים אלה היא הפשרה של מוצרי מזון קפואים. כך, באחת הפעמים תועדו מוצרים של תפוגן ושל טבעול שהופשרו. מראה הארגזים הרטובים, שגם נמעכו כתוצאה מהלחות, מעיד על כך. למרות זאת וכפי הידוע, הסחורה הוקפאה מחדש לאחר שהמקפיא תוקן, והיא נמכרה לצרכנים בסניף.

ביקשנו לברר עם מוקד שירות הלקוחות של טבעול האם ניתן להקפיא מחדש מוצר שהופשר. תשובת המוקדנית בשירות הלקוחות של החברה הייתה חד-משמעית. "אי-אפשר להקפיא בחזרה. בטבעול אין חומרים משמרים, ומה ששומר על המוצר זו רק ההקפאה".

את אותה השאלה הפנינו לשירות הלקוחות של חברת תפוגן, וגם כאן התגובה הייתה חד-משמעית: "רשום במפורש על גבי האריזה כי אין להפשיר ולהקפיא שנית. המוצרים אמורים להיות בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות".

- האם הסחורה מובלת בטמפרטורה זאת לסניף?

"בוודאי. הסחורה מובלת במינוס 20 מעלות במשאית קירור, וזה מגיע ישר למקררים של הרשתות".

לפי עדויות, אלה אינם המקרים היחידים. בשבועות האחרונים התרחשו שתי תקלות נוספות במקפיאים שבסניף. האחת, - מקפיא הדגים התקלקל. הדגים הקפואים פונו לעגלות סופרמרקט, ורק אחרי כמה שעות, ולאחר שהמקפיא תוקן, הם הוחזרו למקפיא למכירה לצרכן.

קלקול נוסף היה במקפיא של הבורקסים והמאפים. במקרה הזה לקוחות של הסניף הם אלה שהעירו את תשומת-לב ההנהלה והלינו על כי המוצרים מופשרים. גם כאן המוצרים הוצאו מהמקפיא והוחזרו אליו לאחר תיקונו.

סיור "גלובס" במחסן הסניף חשף גם בשר, כפי הנראה טרי, הנמצא ללא כיסוי וללא אריזה. לא ברור האם ולמה יועד אותו בשר.

צלם "גלובס", שתיעד את המתרחש בסניף, עוכב על-ידי נציגי רשת רמי לוי שיווק השקמה. תעודת הזהות נלקחה ממנו, והוא התבקש להמתין במשרדי הרשת עד להגעת משטרת ישראל. קב"ט הרשת פנה לצלם והודיע לו: "אתה מעוכב עד שתגיע ניידת. אתה יודע מה הסמכות שלי". זאת, למרות שהסמכות לעכב אזרח בישראל שמורה למשטרת ישראל בלבד.

מנהל הסניף של רמי לוי, עמית עיוקי, מסר בתגובה: "בתאריך 2.8.15 הייתה תקלה במקרר - הסחורה הוצאה לעגלות והועברה למקרר גיבוי. הסחורה שהייתה בשכבה העליונה הוחזרה לספק. יש לנו הסכמים עם כל הספקים, סחורה שמתקלקלת או מופשרת או עובר תוקפה - מוחזרת לספק, ואנו מקבלים זיכוי מלא. כל המחסנים והחנות מרושתים במצלמות אבטחה. מבדיקה שנעשתה במצלמות האבטחה אנו רואים כי סחורה שהגיעה מיד נבדקה והוכנסה למקררים.

"בתאריך 12.8.15 צלם 'גלובס' אורי סקופ נשאל על-ידי קב"ט הרשת למעשיו במחסן הרשת, והתבקש להתלוות למשרדי החברה על מנת לברר את הנושא בעזרת משטרת ישראל. לאחר שהוזמנה המשטרה, אורי סקופ הציג את עצמו, שוחח עם רמי לוי בטלפון, ורמי אמר לו שהוא מוזמן לבוא בכל רגע נתון להיכנס לצלם ולבדוק - רק שיציג את עצמו ולא יתחזה וישקר, כי אצלנו הכול שקוף. אורי ביקש סליחה מרמי, אמר לו שהוא צודק, והלך לדרכו לפני הגעת המשטרה".