ביה"ד אסר על אמדוקס להכיר בוועד הפנימי כארגון עובדים יציג

נקבע כי הוועד הפנימי הוקם כדי לעצור את כניסת ההסתדרות לאמדוקס, ולא מתוך מטרה אותנטית לכונן יחסים קיבוציים בחברה ■ עם זאת, נדחו טענות ההסתדרות להתערבות מצד הנהלת אמדוקס בהתאגדות: "השערות בלבד"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע אמש (א') כי ועד העובדים הפנימי שהוקם בחברת אמדוקס אינו עומד בתנאים להכרה כארגון עובדים יציג, ואסר על הנהלת החברה להכיר בו כארגון שמייצג את העובדים.

בפסק הדין נכתב כי "הוועד הפנימי הוקם במטרה לחסום ארגון עובדים אחר, ולא מתוך מטרה אותנטית מקורית של ארגון עובדים. המניע הראשון והמיידי היה לעצור את כניסת ההסתדרות לאמדוקס".

השופטת חופית גרשון-יזרעאלי אסרה על הנהלת אמדוקס לנהל עם הוועד הפנימי משא-ומתן קיבוצי, בקובעה כי הוא אינו מוסמך לחתום על הסכם קיבוצי. יחד עם זאת, בית הדין קבע כי "איננו שוללים באופן גורף את האפשרות שבעתיד יגבש הוועד הפנימי את דרכו ויהפוך לארגון עובדים יציג".

פסק הדין הגיע לאחר בקשת ההסתדרות מסוף חודש מאי להוצאת צווים נגד אמדוקס ונגד הוועד הפנימי שהוקם בחברה, בטענה כי זהו מהלך שנועד לסכל את התארגנות העובדים במסגרת ההסתדרות. בבקשה נטען כי הוועד הפנימי הוא ועד מתחזה שלא קם על מנת לשנות את מאזן הכוחות בין המעסיק לבין העובדים באמצעות הסכם קיבוצי, אלא כדי לסכל את ההתארגנות בהסתדרות.

ההסתדרות טענה בבקשתה כי הוועד הפנימי באמדוקס קם יש מאין לאחר ובעקבות תחילת ההתארגנות של העובדים בהסתדרות. "כתגובת נגד למהלכי ההתארגנות הגלויה, הייתה הקמת-בזק של ועד פנימי (בתוך 72 שעות) בקמפיין גלוי, מהוקצע ומשוכלל הכולל מסרים חדים ומוקפדים. אין מדובר בתגובת אינסטקטיבית, אלא בתגובה מתוכננת, מתוחכמת ומוקפדת. סממני מקצועיות אלה מעלים חשד ליד מכוונת של הנהלת אמדוקס בתכנון תגובת-נגד מיידית, חזקה ומהוקצעת", נטען.

הוועד הפנימי באמדוקס, מצידו, טען כי למעלה משליש מהעובדים בחרו בו כארגון העובדים שלהם, וסברו כי ההסתדרות אינה ראויה לשמש ארגון יציג באמדוקס, וכי כל שעומד לנגד עינה הוא גביית דמי חבר. לטענתו, הוועד הפנימי הוא אותנטי ועצמאי, המתאים ביותר לנהל את יחסי העובדה באמדוקס.

חברת אמדוקס עצמה טענה כי תדמיתה של ההסתדרות בקרב עובדי ההיי-טק היא של גוף מיושן, המעורר התנגדות ורתיעה ומביא ליחס חשדני בקרב עובדי התחום - וזה מה שהוביל, לטענת אמדוקס, להקמת הוועד הפנימי. החברה הכחישה כל טענה להתערבות מצידה במהלך ההתארגנות של עובדי אמדוקס.

בית הדין קיבל את בקשת ההסתדרות כאמור לאי-הכרה בוועד הפנימי כארגון עובדים יציג, אך דחה את טענות ההסתדרות להתערבות של ההנהלה במהלך התאגדות עובדיה, וקבע כי מדובר בהשערות של ההסתדרות בלבד.

"לא הוכחו ההאשמות החמורות לפיהן הוועד הפנימי הוא 'ארגון מטעם' החברה, ולא הוכח כי אמדוקס פגעה בזכות ההתארגנות של עובדיה", נכתב בפסק הדין. "החברה אף הבהירה למנהליה את האיסור להתערב בתהליכים מטעם ההסתדרות ומטעם הוועד הפנימי", נכתב בפסק הדין.

השופטת קבעה כי המהירות שבה הוקם הוועד הפנימי אכן יכולה לעורר תהיות, אך ניתנו תשובות מהחברה, ולא הובאו ראיות כדי לפקפק בהן. בית הדין קבע כי קצב הקמת הוועד הפנימי לא מהווה נסיבה המחשידה את הנהלת אמדוקס במעורבות בתהליך. כמו כן, נקבע כי התבטאויות מנהלים באמדוקס לא מהווות התערבות בהתאגדות.

השופטת קבעה, כאמור, כי הוועד הפנימי הוקם רק כתגובת-נגד להתארגנות העובדים בהסתדרות, ולא כדי לכונן יחסים קיבוציים בחברה. כמו כן, "ספק אם הוועד הפנימי יהיה ארגון של קבע וישמור על מטרותיו המוצהרות לאורך זמן, שעה שאלה טרם התגבשו בכלל", נכתב בפסק הדין.

מאמדוקס נמסר: "אין תגובה".