ויליפוד עברה להפסד בעקבות קריסת מגה וירידת הצריכה

קבלת-פנים צוננת לבעל הבית החדש גרגורי גורטובוי, המיוחסת גם לירידה בצריכה הפרטית, הורדת מחירים והנחות שניתנו וכן השפעה של יישום חוק המזון

צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר
צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר

בעל השליטה החדש בחברת המזון ויליפוד , גרגורי גורטובוי, המכהן כיו"ר-משותף בחברה, כבר חתום על הדוחות הכספיים שלה שפורסמו אתמול (ג'), למרות שהדוחות מסכמים תקופה שבה עדיין לא הייתה תחת שליטתו. התוצאות לא מהוות קבלת-פנים מלבבת עבור גורטובוי: ההכנסות ברבעון השני ירדו, והחברה עברה להפסד.

ויליפוד, בניהולם של האחים צבי ויוסי ויליגר, עוסקת ביבוא, יצוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון. ברבעון השני של 2015, הכנסות החברה ירדו ב-10.2% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-71.3 מיליון שקל.

להערכת החברה, הסיבות העיקריות לקיטון בהכנסות הן השפעת הירידה בצריכה הפרטית, הורדת מחירים והנחות שניתנו וכן השפעה של יישום חוק המזון. לפי הדוחות, חוק המזון גרע 1.7 מיליון שקל מההכנסות הרבעוניות, ובמקביל קטנו גם הוצאות המכירה והשיווק בסכום זהה. מתחילת השנה ההכנסות של ויליפוד הסתכמו בכ-158 מיליון שקל - ירידה של 9.7% לעומת התקופה המקבילה ב-2014.

ויליפוד מתייחסת בדוחות לקשיי רשת הקמעונאות מגה והחברה-הבת שלה, עדן טבע מרקט, ומציינת כי יתרת החוב של מגה לויליפוד היא 5.6 מיליון שקל, וזו של עדן - 600 אלף שקל. לאור אי-הוודאות, ויליפוד הפרישה ברבעון השני 1.7 מיליון שקל לחובות מסופקים.

במחצית הראשונה של השנה, המכירות למגה היוו 5% מסך המכירות של ויליפוד (כ-7.9 מיליון שקל), והחברה מציינת כי אין ביכולתה להעריך בשלב זה את השפעת הקשיים אליהם נקלעו מגה ועדן ו/או את השפעת ההליכים המשפטיים על תוצאותיה העסקיות של ויליפוד.

ברבעון השני שולי הרווח של ויליפוד נשחקו בהשוואה לרבעון המקביל, וכך הרווחיות הגולמית עמדה על 21.8% לעומת 26%, והרווחיות התפעולית ירדה מ-7% ל-4.2%.

בשורה התחתונה, ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות עמד על 208 אלף שקל, לעומת רווח של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל. ברמת המחצית החברה עדיין רווחית, אך בשוליים; הרווח המיוחס לבעלי המניות התכווץ ב-90% ל-2.1 מיליון שקל.

במהלך הרבעון השני של השנה, ויליפוד ייצרה 17.1 מיליון שקל מפעילות שוטפת, ובקופת החברה היו בסוף הרבעון מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 96.9 מיליון דולר.

ויליפוד נסחרת בשווי 165 מיליון שקל, ובעלת השליטה בה היא בי.אס.די קראון, שהשליטה בה נרכשה לאחרונה על-ידי גורטובוי מידי בעל השליטה הקודם, אלכסנדר גרנובסקי, לאחר שהאחרון נקלע לקשיים תזרימיים.