האם ישראל תפסיק להיות גן עדן לסרבני גט מאירופה?

בישראל לא ניתן לאכוף פסק דין של בית דין רבני מחו"ל ■ כך יוצא שסרבני גט עולים לישראל ומרוויחים פעמיים: מותירים מאחור אישה עגונה - וחיים בישראל ללא מורא מפני ביה"ד הרבני ■ הצעת חוק חדשה מבטיחה לשים סוף לתופעה

גירושין  / צילומים: גלובס tv
גירושין / צילומים: גלובס tv

סרבנות גט הינה סוגייה קשה וסבוכה, המהווה תופעה הפוגעת בזכויות האדם הבסיסיות ביותר. ביהדות, הגירושים תלויים ברצון שני הצדדים, ולפיכך לא ייתכנו גירושים בלי שהבעל נותן לאישה גט ובלי שהאישה תסכים לקבלו מידיו.

במקרים בהם אחד הצדדים חפץ לסיים את קשר הנישואים, והאחר מתנגד לכך, הוא כופה על בן הזוג השני להישאר עגון בעל כורחו, בתוך מערכת יחסים שאין הוא חפץ בה יותר. כך קורה, לצערנו, גם במקרים בהם בית הדין הרבני מורה על גירושים בפסק דין.

סרבן הגט (בין אם הוא גבר ובין אם אישה) מונע מבן הזוג לפתוח פרק חדש בחייו ולהקים משפחה חדשה, ובכך פוגע בכבודו ובחירותו. מתברר כי סרבנות גט היא תופעה חוצת גבולות. כמו סרבני הגט "המקומיים" המתגוררים בישראל ומתעלמים מפסיקות בית הדין הרבני, כך נוהגים גם סרבני גט באירופה ובשאר מדינות העולם, המתעלמים מפסיקות בתי הדין הרבניים בחו"ל.

לעומת בתי הדין בארץ, אשר להם סמכות לדון ולהפעיל סנקציות על סרבן הגט, בכפוף לכך שלאחד מבני הזוג תהיה זיקת אזרחות או תושבות , לבתי הדין בחו"ל אין סמכות להטיל סנקציות על סרבני גט. הם אינם יכולים להטיל על הסרבנים תשלום מזונות אישה גבוהים, אי-חידוש רישיון נהיגה, מאסר עד 10 שנים, או אפילו למנוע ממנו לעלות לתורה ולהשתתף במניין וכיוצ"ב. הסנקציה היחידה שניתן להפעיל כלפי יהודים סרבני גט אלה היא חברתית-קהילתית.

לפיכך, סרבני הגט האירופים, הבוחרים להתעלם מקיומו של פסק דין לגירושים, נוהגים בדרך מקורית ועושים "עלייה" לישראל, על מנת להימלט מלחצים חברתיים ולהימנע ממתן הגט. בכך הם נהנים פעמיים: מותירים מאחור אישה עגונה - וחיים בישראל בחופשיות ללא מורא מפני בין הדין הרבני הישראלי.

נוכח המצב, ועידת רבני אירופה ביקשה להגמיש עוד את סמכות בתי הדין הרבניים בישראל, באופן שיאפשר להם להטיל סנקציות על סרבני גט האוחזים בידם פסק דין למתן גט מבית דין רבני באירופה, ובחרו להגיע לישראל.

כדי למנוע את קיומה של תופעה פסולה זו, הוגשה לאחרונה הצעת חוק שתמנע מאותם סרבני גט מחו"ל למצוא מקלט בישראל, במקביל לכך שבית הדין בישראל יוכל לדון בעניינם. על-פי הצעת החוק המוצעת, סירוב גט ייחשב עבירה פלילית שעונש מאסר לצידה, ובה-בעת תישלח בקשת הסגרה של הסרבן לאינטרפול.

הצעת החוק, שהוגשה על-ידי חברי הכנסת יעקב מרגי, ינון מגל ועליזה לביא, מאפשרת לבית הדין הרבני גם לשמש כזרועה ארוכה של הנשים בחו"ל, בכך שהן יוכלו לפנות לבית הדין הרבני הישראלי ולהגיש תביעת גירושים, ובכך למעשה להתירן מעגינותן ולאפשר להן לצאת לחיים חדשים.

מדובר בהצעת חוק ראויה ונכונה, באמצעותה משמיע המחוקק את דעתו הברורה והתקיפה בנוגע לתופעת סרבנות הגט. יש להוקיע את תופעת סרבנות הגט באשר היא, ולא לאפשר לסרבני גט להתחיל בחיים חדשים במדינה אחרת, כשהם מותירים מאחור את בן/בת הזוג ללא כל יכולת להתחיל חיים חדשים בעצמם.

■ הכותבת היא בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה.