טסים לחופשה בחגים? המחירים מרקיעים שחקים

ניו-יורק או יוון? מי שלא מיצה את הטיול בחודשי הקיץ יגלה כי מחירי הטיסות והחופשות בחגים ממש לא התמתנו ■ למרות זאת, הביקושים ערים במיוחד

חופשת הקיץ אוטוטו מסתיימת, וחגי תשרי כבר בפתח. סוכנויות נסיעות וחברות תעופה, שכבר החלו לשנס מותניים לקראת השיא הבא, מדווחות על ביקושים ערים בהזמנות לחופשות מעבר לים.

"יש סיבה לחייך", אומר דודו מחלב, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. לדבריו, הביקושים לחופשות בחו"ל בתקופת החגים מסתמנים כגבוהים בהשוואה לחגי תשרי אשתקד. מחלב מנמק זאת במבנה החגים. "השנה החגים נופלים על אמצע שבוע בצמידות לסופי שבוע ומאפשרים בכך גשרים ויותר ימי חופש, מה שמעלה את הביקושים לחופשות משפחתיות".

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר, אומר דברים דומים: "הביקושים לראש השנה ולחול המועד סוכות גבוהים הודות לגשרים שבין ימי החול לימי החג".

לדבריו, גם העובדה שהחגים חלים השנה בתחילת חודש ספטמבר תורמת לביקושים הגבוהים. "בתחילת החודש מזג-האוויר עדיין נעים באיי יוון וביעדי אירופה השונים, בשונה מהחגים אשתקד שחלו מאוחר יותר בספטמבר, כשמזג-האוויר כבר גבולי לבטן גב".

נכון לכתיבת שורות אלה, סתיו מדווח על גידול של כ-15% בשיעור ההזמנות במהלך חודש אוגוסט לחגים הבאים עלינו לטובה בהשוואה לשנים עברו.

"הביקושים גבוהים, אך עדיין יש מקומות פנויים", הוא אומר ומעריך כי מלאי המקומות ייעלם תוך שבועיים מהיום. "לא יישארו מקומות לחגים, למעט מקומות בודדים של הרגע האחרון".

עוד לדבריו, על-פי מוקד ההזמנות של ישראייר, עיקר הביקושים לראש השנה הם לאיי יוון (רודוס, כרתים ולוטראקי), ולאחר מכן טיביליסי בירת גיאורגיה שהפכה לטענתו ליעד פופולארי, אגם גארדה והיער השחור.

שווה להזדרז?

אמנון מלכא, סמנכ"ל קבוצת התיירות מונה טורס, אומר כי הביקוש בחגי תשרי נחלק מסורתית ל-3 קבוצות: יעדי הנופש הקלאסיים ביוון ובבולגריה; ערי מערב אירופה כמו ברצלונה, לונדון, פריז ורומא; והיעדים הרחוקים יותר (בעיקר בסוכות), ארה"ב והמזרח הרחוק.

עוד לדבריו, החגים מתאפיינים בביקוש שלרוב גדול על ההיצע, ולזה יש להוסיף את היצע טיסות הלואו-קוסט.

"השנה, יותר משנים עברו, היצע טיסות הלואו-קוסט חושף באופן טבעי קהל רחב יותר. קהל שלא יכול היה להרשות לעצמו בעבר נופש בחו"ל, היום יכול. אלא שבזמן שההיצע הטיסות המוזלות גדול יותר, היצע החדרים בבתי-המלון לא גדל בהתאם - מה שאומר שאין מספיק היכן להלין את כולם ביעדים המבוקשים. זה מסביר למה סיטונאי התיירות מנהלים מלחמת חורמה על כל חדר".

כך או כך, אומר מלכא, נכון להיום קיימים מלאי וזמינות חדרים ביעדים הקלאסיים: יוון, קפריסין ובולגריה. מדוע זה קורה? "הסיבה לזמינות חדרים היא העובדה שהישראלי קונה בדרך-כלל חופשה בחגי תשרי כחודש ימים מראש ליעדים הרחוקים, ובטווח של שבוע מראש ליעדים הקרובים".

כמה עולה חופשה בחול
 כמה עולה חופשה בחול

זול יותר בכיפור

וכמה יעלה לנו לבלות את ראש השנה, כיפור או סוכות בנחו"ל? כצפוי, לא זול, כך שמי שהשלה את עצמו שמחירי השיא של אוגוסט יתמתנו - יתבדה לחלוטין.

עם זאת, היתרון ביעדים צפופים ומתוירים הוא שבבניגוד לתקופת הקיץ, אותם יעדים פחות עמוסים בתיירים בספטמבר, כך שלתיירים הישראלים נעים יותר לטייל בהם.

"המחירים בחגים דומים למחירי יולי-אוגוסט. מחירי שיא", אומר מלכא. מחלב מנחם שהמחירים בחגים השנה דווקא נמוכים בכעשרה אחוזים לעומת החגים אשתקד, בגלל שער האירו הנמוך ובגלל העובדה שחופשת הקיץ פחות או יותר "מתחברת" עם החגים ומאפשרת בכך לחברות התעופה להמשיך את סדרות הטיסות של הקיץ.

כך או כך, משפחה בת 4 נפשות שתרצה להעביר את אחד מחגי תשרי מעבר לים, תצטרך להיפרד מלא פחות מכ-8,000 שקל - וזה במקרה הטוב. אם ניקח בחשבון שחלק גדול מהמשפחות הישראליות מונות 5 אנשים - הרי שההוצאה אף כבדה יותר.

בראש השנה, למשל, משפחה בת 4 נפשות שתשים פעמיה לבנגקוק, בירת תאילנד, תשלם עבור טיסה עם טורקיש איירליינס (דרך איסטנבול) ו-7 לילות במלון PRESIDENT PARK סכום של כמעט 20 אלף שקל, ובסוכות כמעט 29 אלף שקל טבין ותקילין. אם המשפחה לא צמה ותרצה להרחיק לבנגקוק ערב יום כיפור, היא תוציא כמעט 19 אלף אלף שקל.

באגן הים התיכון המצב מעט מעודד יותר, אך גם 5 ימים של בטן גב בכרתים עולים לא מעט כסף: בראש השנה ובסוכות - כ-9,300 שקל, ואילו ביום כיפור 2,000 שקל פחות - כ-7,800 שקל.

בדיקת המחירים בחבילות שנדגמו מגלה כי בדרך-כלל יציאה מהארץ בימים של יום כיפור תהיה זולה יותר.

ניו-יורק, ניו-יורק

רוב המשפחות הישראליות לא טסות לניו-יורק במסגרת חבילה, ובמיוחד לא בתקופת החגים שמתאימה יותר לחופשה משפחתית. בדיקה של טיסות בלבד במסגרת אל-על מגלה כי ההוצאה המשפחתית מרקיעה שחקים במיוחד בסוכות, אז מגיע המחיר ליותר מ-30 אלף שקל לטיסות הלוך-חזור ל-4 נפשות.

משפחות ישראליות שיעדיפו לציין את יום כיפור בניו-יורק ישלמו הרבה פחות - כ-16,000 שקל ל-4 נפשות על טיסות הלוך-חזור באל-על, אבל יש גם דרך אחרת לחסוך בהוצאה הכבדה הזאת, באמצעות טיסות קונקשיין.

בדיקת "גלובס" מגלה כי חבילה של מספר ימים, הכוללת טיסות קונקשן הלוך-חזור ולינה במלון 4 כוכבים, יכולה להסתכם ב-כ-23,700 שקל. מדבר בטיסה עם אזרבייז'אן איירליינס (דרך באקו) ו-6 לילות במלון Wyndham New Yorker, במחיר זהה בראש השנה, ביום כיפור ובסוכות.

"בגדול, המחירים זולים יותר בכיפור בכ-10% בממוצע מראש השנה ומסוכות. בסוכות יקר יותר, כי יש יותר ימי חופש, והביקושים גבוהים יותר", אומרים במונה טורס.

מי שימתין לאחרי החגים, טוען מלכא ממונה טורס, ישלם הרבה פחות - המחירים נחתכים ב-40%-50%.

לא ממהרים לטורקיה

ומה באשר לאנטליה - האם הישראלים אכן עטים על הריביירה הטורקית? תלוי את מי שואלים.

סיטונאי תיירות - המשווקים חבילות ליעד זה ובשל כך בעלי אינטרס להלהיט את היעד - סיפקו השבוע כותרות לפיהן הישראלים מתחילים לחזור לארץ "הכול כלול".

אך ישנם סוכני נסיעות הטוענים אחרת. סתיו, למשל, אומר כי עיקר התנועה מנתב"ג לאנטליה עדיין מגיעה ברובה מהמגזר הערבי. "טרם ראינו חזרה משמעותית של המגזר היהודי או של ועדי העובדים לאנטליה. השנה יוון עדיין שולטת ביעדי הנופש, למרות המשבר הכלכלי המתוקשר שהיה שם".

בהקשר זה נציין כי נתוני רשות שדות התעופה על תנועות הנוסעים לאנטליה ובכלל אינם מפולחים על-פי דת ומין.

דברים דומים אומר גם יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס: "כמי שרואה את המספרים ומשווק בין היתר חבילות נופש לאנטליה, אני אומר חד-משמעית: רוב הנוסעים היום לאנטליה הם בני המגזר הערבי. החזרה של המגזר היהודי, כולל ועדי העובדים, לאנטליה לא קיימת ולא תהיה קיימת עד שהפוליטיקה בין המדינות תסדר. כך או כך, מדובר במספרים זניחים: עשירית מהמספרים בתקופת השיא. ואם עשירית נחשבת 'חזרה לטורקיה' - אז מישהו פה לא מבין מה הוא אומר".

עוד אומר זפרני: "הלוואי שתהיה חזרה לטורקיה, זה אינטרס של כולנו. יש מלא תלונות על הקלאבים ביוון, כי הישראלים הורגלו לסטנדרטים הגבוהים של הקלאבים בטורקיה".