המאמר שמפחיד את וול סטריט: "צניחה של 70% בדאו"

ברט ארדנס, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ', מסביר למה לדעתו אסור לפסול תרחיש בו מדד הדאו ג'ונס יתרסק ל-5,000 נקודות

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

השווקים נופלים ויש מי שדואג ליצוק עוד שמן למדורה: ברט ארדנס, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ' ומי שטוען מזה חודשים שהשוק מנופח וצריך ליפול, פרסם אמש (ו') מאמר ובו הוא טוען שהנפילות ביומיים האחרונים עלולות להתברר כתחילתה של מפולת גדולה, אשר בסיומה מדד הדאו ג'ונס עלול להגיע ל-5,000 נקודות. במילים אחרות: קריסה של 70% מהרמה הנוכחית.

"אל תופתעו אם שוק המניות יתייצב או יעלה חזרה ביומיים הקרובים", כותב ארדנס. "השווקים צפויים לעלות אחרי הנפילות האחרונות. זה מה שבד"כ קורה אחרי ירידות כאלה דרמטיות. זה לא יוצא דופן. אבל כל מי שחושב שיש כאן הזדמנות קנייה מדבר שטויות".

לפי ארדנס, בשנים האחרונות השוק התנפח וכולם התעלמו מסימני האזהרה. "לא עוד", הוא כותב. "אני לא רוצה להישמע מבוהל, אבל מישהו צריך לומר לציבור שיש סיכוי לא רע שהדאו ג'ונס יצנח בעוד 70% ויגיע ל-5,000 נקודות. אני לא בטוח שזה יקרה, אבל בניגוד לכל האופטימיים שם בחוץ, אני לא פוסל את זה. התרחיש הסביר יותר הוא שנרד לאזור 10,000-12,000 נקודות".

ארדנס ממשיך: "כל מי שטוען שנוצרות כאן הזדמנויות קנייה ושהשוק תמיד עולה - שקרנים".

הוא סוקר מספר פרמטרים כלכליים המראים כי השוק מנופח יתר על המידה, כמו למשל מכפיל הרווח המשוכלל של חתן פרס נובל לכלכלה רוברט שילר ("Shiller PE") או לחלופין מדד ה-q, הבוחן את השווי הנכסי הנקי של החברות הציבוריות ומתאים אותו לאינפלציה.

"למה חברה כמו Widget שווה מיליארד דולר בשוק המניות אם אפשר להקים אותה מכלום בשווי נמוך בהרבה?", הוא טוען כדוגמה. "נכון להיום, עפ"י הפדרל ריזרב, הקריאה של ה-q היא בערך 100% (היא הייתה 106% בנתון האחרון של מארס אבל מאז מדד S&P 500 נפל ב-6%). מאז מלחמת העולם השנייה, הממוצע של מדד ה-q היה 70%, אז אם וול סטריט רוצה להגיע חזרה לרמה הזו, הדאו ג'ונס צריך לרדת ל-12,000 נק'.

"מעבר לכך, בשנים 1949-1994, כלומר לפני בועת ההיי-טק, הממוצע ההיסטורי של ה-q היה 57%, מה שאומר שכדי לחזור לשם הדאו ג'ונס צריך לרדת ל-9,500 נק'. ואם אנחנו נכנסים לשוק דובי, הרי שה-q הממוצע בשוק דובי הוא 30% בערך, כלומר הדאו ג'ונס עלול לרדת ל-5,000 נקודות".

ארדנס מסביר גם מדוע לדעתו התרחיש העגום הזה עלול להתרחש: "זה לא בגלל סין או יוון או ההאטה ברווחי החברות. זה בגלל שב-30 השנים האחרונות וול סטריט זזה בגלל סיבות פיננסיות ולא ריאליות, כמו למשל הורדת הריבית לשפל או השקת תוכניות הקלה כמותית. זה מגיע לסיום והתמחור יחזור כל הדרך למטה".