מי יחליף את אלקטרה כספונסר הראשי של מכבי ת"א?

הדילמה הגדולה של הצהובים: כסף או מותג בינלאומי? ■ שתי ההצעות הגבוהות ביותר שמונחות כרגע על השולחן הן של אלדד פרי ובית המסחר המקוון iTrader, שהצטרף בימים האחרונים במפתיע למרוץ ■ הבעיה: בהנהלה מעדיפים נותן חסות שיתכתב עם ערכי המותג היוקרתיים של המועדון

מכבי ת"א כדורסל / צילום : רויטרס
מכבי ת"א כדורסל / צילום : רויטרס

לא מעט כותרות עלו בחודשים האחרונים סביב סוגיית הספונסר הבא של מכבי ת"א בכדורסל, שאמור להחליף את חברת אלקטרה שעזבה אחרי שבע שנים. הרבה דיווחים על מו"מ, שהניב בינתיים אפס תוצאות. איך הגיעה מכבי ת"א, המותג החזק ביותר בספורט הישראלי ומי שרק לפני שנה זכתה באליפות אירופה, למצב שבו היא מתקשה לסגור נותנת חסות ראשית - למרות שהצעות על השולחן היו ועדיין יש?

המצב העכשווי הוא כזה: שתי ההצעות המובילות מבחינה כספית שנמצאות כרגע על השולחן הן טובות מבחינה כספית - הראשונה היא של איש העסקים אלדד פרי שמוערכת ב-1.5 מיליון דולר לעונה, והתחייבות מצדו להסכם של חמש שנים; השנייה מעט מפתיעה ונולדה בימים האחרונים - מצד חברת iTrader. חברת המסחר המקוון שהחליטה לרדת מבית"ר ירושלים אחרי אירועי שרלרואה לא המתינה יותר מדי זמן לפני שהחליטה להיכנס למרוץ והעמידה הצעה קרובה מאוד לזו של אלדד פרי. בין לבין עומדות על השולחן הצעות נוספות, אבל בסכומים נמוכים יותר.

ההצעות מצד אלדד פרי ו-iTrader אמנם לא מתקרבות לסכום ששילמה אלקטרה בימי השיא שלה במכבי ת"א, כ-2 מיליון דולר לעונה, אבל גבוהות משמעותית מהסכום ששילמה אלקטרה בעונה האחרונה של ההסכם (2014/15). גם מבחינת הנהלת מכבי ת"א, אחרי חריש עמוק של למעלה משנה בחיפוש אחרי ספונסר, וההבנה שמצב השוק לא יצליח להנחית את המספרים ששילמה אלקטרה בזמנו - הסכומים הללו כבר מתקבלים בברכה.

***

איפה הבעיה, אם כן? כשמכבי ת"א יצאה לדרך בחיפוש אחרי ספונסר לפני למעלה משנה הכיוון המוצהר היה ללכת על חברה בינלאומית גדולה ומוכרת, או לפחות חברה ישראלית "שורשית" גדולה, שתתכתב עם ערכי המותג היוקרתיים של המועדון. המועדון פנה לחברות הגדולות ביותר. נוהל מו"מ עם חברת טבע, גם סמסונג הייתה תקופה ממושכת בתמונה. אולם החברות הללו לא הניבו בסופו של דבר כלום, כל אחת מסיבותיה היא. אחת הטענות שעולות היא שמותגים בינלאומיים לא ממהרים היום להיות מזוהים עם קבוצה ישראלית. כך נוצר מצב שהחברות שהגישו את ההצעה הכספית האטרקטיבית ביותר הן כאלו שבמועדון לא ממהרים להתחייב אליהן.

משיכת הזמן נובעת בין היתר מחילוקי דעות בהנהלה - האם להמשיך ולהמתין למותג מתאים, כלומר חברה ישראלית "שורשית" או מותג בינלאומי אפילו כזה שישלם פחות (המתנה שנמשכת, כזכור, למעלה משנה) או לסגור כבר עכשיו עם ספונסר שתדמיתית המועדון לא לגמרי שלם איתו.

לגבי אלדד פרי, למשל, אם במועדון בסופו של דבר יחליטו ללכת עליו כנותן חסות - הכוונה היא להצניע את הנוכחות שלו לפחות בשם הקבוצה שתחזור להיקרא בשמה המקורי וההיסטורי שלה - מכבי ת"א, ולא "מכבי אלדד פרי ת"א", כפי שהיה עד השנה עם אלקטרה.

יש לציין כי סוגיית הספונסר היא אמנם חשובה מבחינת בניית התקציב של המועדון, אבל לא קריטית כמו בשנים עברו. ההצלחה לייצר אפיקי הכנסות חדשים לאורך השנים (בעיקר מהגדלת ההכנסות מספונסרים משניים, מנויים וכרטיסים) הביאו לכך שמרכיב הספונסר הראשי מהתקציב הכולל ירד אל מתחת ל-10%.  

כך או כך, הסוגיה צפויה להיפתר עד הסופ"ש הקרוב - המועד אותו סימנו בהנהלת מכבי ת"א לחתימת הסכם החסות הראשי החדש שלהם לעונות הקרובות.