הזדמנות השקעה מוצלחת: ערי הזהב הנסתרות - מודל 2015

דרום אמריקה נחשבת מוקצה אצל רבים מהמשקיעים, אבל במקרה של פרו אין זה מוצדק ■ עם דירוג אשראי טוב, זינוק בתוצר לנפש, תיירות שגדלה ותוכניות להגדלת השקיפות וייעול מערכת גביית המיסוי, ארץ בני האינקה מסתמנת כהזדמנות

פרו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פרו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בספרו "מדינת היהודים" מציין בנימין זאב הרצל את תסכולו מיציאת מצרים. הוא מתאר את האירוע שבו העם מתלונן על כך שבזמן שיצא ממצרים, השאיר את סיר הבשר מאחור. הוא מפליג בתיאוריו ומציין כי הפיצה האיטלקית הכי טובה נמכרת בגרמניה, השטרודל הגרמני הכי טוב נמכר בצרפת וכן הלאה. הפעם, כתב הרצל, לא נשאיר את סיר הבשר מאחור וכשנעלה לארץ ישראל, ניקח איתנו את כל טוב הארצות בהן היינו.

באופן דומה, גם עולם ההשקעות מאפשר גמישות מוחלטת ואינסוף אפשרויות, כך שאנחנו יכולים לבחור בטוב שבכל הארצות. מה שאנחנו מנסים לעשות, זה למצוא את אותן פינות חמד המתחבאות בתוך מגוון ההשקעות הקיים. החיפוש המתמיד אחר הגביע הקדוש, מוביל אותנו הפעם למדינה שחלקנו מכיר מהטיול של אחרי הצבא, מדינה שרק מחכה לפרוץ קדימה ולהוות השקעה לגיטימית בתיקי ההשקעות - פרו.

יחס חוב תוצר נמוך

המדינה נמצאת באמריקה הלטינית, אזור גיאוגרפי שהוא בגדר "מוקצה" בפי לא מעט משקיעים. הירידות החדות של תעודות הסל העוקבות אחר אמריקה הלטינית, הובילו להתייחסות לכלל המדינות ביבשת כמקשה אחת.

אבל מדובר בפעולה שעושה עוול להרבה מדינות שההשקעה בהן אטרקטיבית, דוגמת פרו. מהלך של יציאה גורפת מהשקעה באמריקה הלטינית, שקול לכך שמשקיעים זרים לא יהיו חשופים כלל לישראל, בגלל האירועים בסוריה והעובדה שישראל וסוריה נמצאות שתיהן במזרח התיכון. פרו היא המדינה ה-20 בגודלה בעולם עם שטח של 1.28 מיליוני קמ"ר. יחס החוב תוצר של פרו עומד על 20.7% בלבד, כאשר במונחי מדידה מקבילים, יחס החוב תוצר בישראל הוא 67.5%. פרו מקבלת דירוג אשראי A-/A-/A3 מצד חברות הידרוג הבינלאומיות S&P/Fitch/Moody's.

אוכלוסיית המדינה עומדת על כ-31 מיליון תושבים, כאשר 6.9% מהם בלבד מתחת לגיל 65, בעוד שכ-27% מהתושבים הם מתחת לגיל 15 - נתון שמהווה אתגר בעבור מקבלי ההחלטות מצד אחד, אך מאידך הוא בעל פוטנציאל משמעותי לשיפור הצמיחה.

במבחני PISA - Program for International Student Assessment שבוצעו בשנת 2012, פרו הייתה במקום האחרון מבין 65 המדינות שנמדדו בשלוש הקטגוריות של מתמטיקה, קריאה ומדעים. התוצאות הנמוכות הובילו להגדלה משמעותית של תקציב החינוך במדינה, מתוך ראיה אסטרטגית וכמובן לאור הכותרות בעיתונים במדינה שהביכו משמעותית את הפוליטיקאים. נכון לשנת 2014 התוצר של פרו עמד על 202 מיליארדי דולר, המעמיד את התוצר לנפש על 6,800 דולר ועל 11,500 דולר לנפש במונחי כוח קניה (PPP).

ב-20 השנים האחרונות עלה התוצר לנפש בפרו בכ-150%, מהלך שחיזק באופן משמעותי את מעמד הביניים במדינה. נכון לרבעון הראשון של השנה, צמיחת התוצר עמדה על 1.7% במונחים שנתיים. המטבע המקומי הוא סול פרואני (סימול PEN).

נכון לסוף המחצית הראשונה של השנה, האינפלציה בפרו עמדה על 3.31% במונחים שנתיים. שער החליפין של הסול מול הדולר עומד כיום 3.25 אל מול 2.97 בתחילת השנה - כלומר, היחלשות של כ-10% בלבד מול הדולר, בהשוואה להיחלשות של כ-30% אצל הריאל הברזילאי מול הדולר - נתון המשקף את התפיסה של המשקיעים את פרו כמדינה יציבה ממקבילותיה באמריקה הלטינית.

פרו התברכה במחצבי טבע, כאשר 36.7% מהכלכלה נסמכת על מחצבי מינרלים ומתכות, 56.2% מהכלכלה נסמכת על כלכלת שירותים, הנסמכת בתורה בין היתר על תיירות ו-7.1% מהכלכלה מושתתת על חקלאות. כוח העבודה בפרו מונה 16.55 מיליון אזרחים, נתון המציב את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה על כ-75%. מבנה שוק התעסוקה בפרו עובר שינויים מבניים כחלק מתהליך הפיתוח שעוברת המדינה. שוק העבודה בפרו נסמך על שלושה ענפים מרכזיים, כאשר 56.8% מועסקים במגזר השירותים.

אציין כי כמות התיירים בשנה החולפת בפרו עמדה על כמעט 4 מיליון, אל מול 1.5 מיליון תיירים בלבד בשנת 2006. 25.8% מהעובדים מועסקים במגזר החקלאות ו-17.8% מועסקים בענפי התעשייה השונים. הממשל הנוכחי בפרו ממשיך במהלך של שינוי שוק העבודה, תוך מעבר של עובדים מחקלאות ותעשייה מסורתית אל עבר תעשייה כבדה וכלכלת שירותים. הריבית בפרו עומדת על 3.25% והבנק המרכזי במדינה מוכן ומזומן להוריד את הריבית במדינה במידת הצורך על מנת לסייע לצמיחה. מדובר בכלי מוניטארי חשוב שמדינות אחרות לא יכולות לעשות בו שימוש, לאור העובדה שהריבית בהן כה נמוכה שאין אפשרות להמשיך ולהוריד אותה.

החששות להלאמה התבדו

תהליך העיור שעוברת פרו מסייע לענף הנדל"ן במדינה, כאשר שליש מהאזרחים חיים בחבל לימה ובסך הכל 43% מאזרחי המדינה חיים בערים לעומת 92% מאוכלוסיית ישראל המתגוררת ביישובים בעלי מעמד עירוני. הירידה במחירי הסחורות משפיעה לרעה על פרו, אך העובדה שלמדינה יחס חוב תוצר נמוך וענף שירותים מפותח, מסייעים להתמודד עם הירידה במחירי הסחורות.

לאחר שבשנת 2011 נבחר אויאנטה אומאלה לנשיא, חוותה הבורסה בפרו את הנפילה החדה מאז ומעולם, לאור חששות שהנשיא החדש יבצע הלאמות של חברות בהיקפים סיטונאיים. מאז למדו המשקיעים כי אומאלה הוא לוחם גדול למען זכויות קניין, שקיפות ויציבות משפטית ורגולטורית.

האמור הוביל לכך שבשנת 2014 העלתה חברת הדירוג Moody's את דירוג האשראי של פרו. מערכת הבנקאות בפרו נוקטת בשמרנות יתרה ביחס למדינות מערביות, כאשר יחס ההון לסך הנכסים במערכת הבנקאית עומד על 10.7% (כ-50% יותר מהיחס בישראל). שיעור ההלוואות הלא מתפקדות בפרו נכון לשנת 2014 עמד על כ-4% אל מול יחס של 4.5% בצרפת.

במהלך השנה החולפת צנח מדד Lima 25, בו נמצאות החברות הגדולות והסחירות בפרו בכ-40% ונמצא היום בשפל של 6.5 שנים. עקום התשואה של פרו הוא תלול יחסית, כאשר אגרת חוב ממשלתית לשנתיים נסחרת בכ-4% תשואה ואגרת חוב ל-10 שנים נסחרת ב-7% תשואה. אגרת החוב של ממשלת פרו לפדיון ב-2020 הנקובה בסול פרואני, נסחרת בתשואה של כ-5.8% לשנה.

יש מספר אפשרויות באמצעותן ניתן להגדיל את התשואה על תיקי ההשקעות. אחת האפשרויות שכולם אוהבים לכתוב ולדבר עליה, היא של "ניצול עיוותים" - כאשר הבעיה היא לזהות עיוות בזמן שאנו נתקלים בו. המקרה של פרו הוא דוגמה קלאסית לעיוות הנובע מכך שבשנה החולפת נמחקו כטריליון דולר של נכסים מהשווקים המתעוררים, בדגש על משיכת כספים מרוסיה וברזיל.

משיכות הכספים מברזיל השפיעו על כלל אמריקה הלטינית ופרו לא הייתה שונה במובן זה. הבנק המרכזי בפרו עדיין לא השתמש בכלים של הרחבות כמותיות וסיוע לצמיחה באמצעות הגדלת השקעות ממשלתיות במשק המקומי. במידה ובפרו ינקטו במהלכים מאיצי צמיחה, אנו צפויים לחוות תיקון משמעותי, הן בשוק המניות והן בשוק החוב הפרואני.

לאחר ירידה של כ-40% בשוק המניות והיחלשות של כ-10% בשער החליפין מול הדולר, ייתכן שיש עוד לאן לרדת; ויחד עם זאת - מדובר בהשקעה מעניינת ביותר בהסתכלות על טווח השקעה בינוני ומעלה. כאשר בוחנים תיקי ההשקעות, תשואה עודפת יכולה להגיע משלושה מקומות עיקריים: עלייה בסיכון, ירידה בנזילות או עלייה בסטיית התקן.

השוק בפרו נזיל, הסיכון במדינה נמוך היום באופן יחסי והמשך היציבות השלטונית מסייע לדירוג האשראי של המדינה. אמנם תיתכן סטיית תקן, לאור אירועים שיפקדו את אמריקה הלטינית. אולם, מכיוון שלא מדובר באירוע נקודתי הקשור לפרו, חבל שלא להקשיב להרצל ולהשאיר את ההשקעות המעניינות בפרו למשקיעים אחרים.

מומלצות בפרו

אג"ח:

אג"ח של ממשלת פרו לפדיון ב-2020: האיגרת מדורגת A3/A-/A-, נקובה בסול פרואני ונסחרת בתשואה של כ-5.65% במח"מ 4.07. האיגרת נושאת קופון של 7.84% המייצר תזרים שוטף גבוה

Inretail: חברת הקניונים ומרכזי הקניות הפרואנית, בעלת שווי של 4.2 מיליארד דולר. לחברה הון עצמי למאזן בשיעור של 42%. חוב נטו של 675 מיליון דולר אל מול כ-245 מיליון דולר של EBITDA ב-12 החודשים החולפים. לחברה אג"ח הנקובה בדולר ארה"ב ומדורגת Ba2/BB בתשואה של כ-5.15% לפידיון סופי ב-2021

ScotiaBank Peru: השלוחה הפרואנית של קבוצת הפיננסים ScotiaBank. דירוג האיגרת הוא Baa2/A-. לבנק איגרת חוב הנקובה בדולר ארה"ב ונסחרת בתשואה של כ-4.7% לפדיון מוקדם ב-2022

מניות:

Minsur: החברה עוסקת בתחום המכרות של נחושת ומתכות נוספות. מניית החברה צנחה במהלך השנה החולפת בכ-60%, לאור ירידת מחירי הסחורות. היא מדורגת Baa3/BBB- ונסחרת כעת בשווי של כ-765 מיליון דולר

Ferrycorp: החברה עוסקת במכירה והשכרה של ציוד מכני לענפי התעשייה והחקלאות. מנייתה ירדה בכ-33%, כאשר ירידה של 15% חלה מתחילת חודש אוגוסט ועד עתה. תהליך העיור בפרו, יחד עם סיוע ממשלתי שככל הנראה יגיע על מנת לסייע לצמיחה של הכלכלה, צפוי להוביל לתיקון במחיר המניה

Credicorp: קבוצה המספקת שירותים פיננסיים בפרו. נסחרת גם בארה"ב ושווי השוק שלה הוא כ-2.8 מיליארד דולר. מנייתה ירדה במהלך השנה החולפת בכ-30%

הכותב הוא ראש דסק אג"ח זר אקסלנס. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם