נעילה שלילית בת"א; סלקום זינקה 15%, פרטנר 12%

המסחר באירופה חזר למגמה שלילית, בעוד בוול סטריט נרשמות עליות שערים ■ ברקליס: הירידות יצרו הזדמנויות קנייה בבנקים ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ד') במגמה שלילית, ביום תנודתי ביותר. המסחר באירופה חזר למגמה שלילית, בעוד בוול סטריט נרשמות עליות שערים. שנחאי ירדה היום 1.3%. מחר פוקעות אופציות המעו"ף לאוגוסט. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

לאחר שהודיע אתמול על צעדים מוניטארים אגרסיביים במטרה להמריץ את הכלכלה ולהשיב את אמון המשקיעים שנפגע, הבנק המרכזי הסיני הזרים היום עוד כ-140 מיליארד יואן (כ-21.8 מיליארד דולר) למשק. ע"פ הודעת הבנק, הוא מזרים למערכת הבנקאות כ-140 מיליארד יואן באמצעות הלוואות בין בנקאיות קצרות מועד הנושאות ריבית בשיעור של 2.3%, ונועדו למעשה להגביר את הנזילות ומתן האשראי.

אתמול ננעל המסחר בת"א בעליות חדות. הבנק המרכזי של סין הוריד אתמול את ריבית ההלוואות לשנה ברבע אחוז ל-4.6% וכמו כן הוריד שוב את יחס רזרבות המזומנים לבנקים ב-0.5% כדי להגדיל את האשראי במשק הסיני. בהודעת הבנק נמסר כי הצעד נעשה בכדי להבטיח את הנזילות במשק הסיני וצמיחה יציבה באשראי. מדובר בפעם החמישית מאז נובמבר שהבנק המרכזי הסיני מוריד את הריבית בניסיון להאיץ את הצמיחה במשק.

עוד קודם לכן הממשל בסין הזרים היום 23.4 מיליארד דולר לשווקים הפיננסיים בניסיון נוסף לאושש את הכלכלה הסינית. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוזרם לשוק הסיני ע"י הבנק המרכזי מאז ינואר 2014 ובניסיון להתערבות נוספת בשוק המט"ח כדי לבצע פיחות במטבע המקומי. הבנק המרכזי גם מכר אג"ח ממשלתיות בהיקף 60 מיליארד יואן (כ-10 מיליארד דולר).

פלוג: "קשה לומר אם הנפילות בשווקים מאחורינו"

יממה לאחר שהחליטה להותיר את הריבית על כנה ולא לנקוט בצעדים אגרסיביים אחרים למרות הסערה שהתחוללה בשווקים, נגידת נגידת בנק ישראל קרנית פלוג התראיינה אתמול בחדשות ערוץ 2 והביעה עמדה פסימית לגבי עתיד השווקים. "קשה לומר אם הנפילות בשווקים מאחורינו",אומרת פלוג. "שוקי המניות מאוד תנודתיים. עדיין מוקדם לקבוע אם מה שראינו זה סוף הסיפור".

פלוג התייחסה להחלטה של בנק ישראל "לשבת על הגדר" ולא להפחית את הריבית: "במצב שבו יש אי בהירות ובמצב של תנודה חדה, הדבר הנכון היה לעצור", היא אמרה. עם זאת פלוג רמזה כי היא לא שוללת הנהגת ריבית שלילית במשק: "יש מדינות שנמצאות בריבית שלילית, בנסיבות מסוימות אפשר גם להגיע לשם".

מניות הסלולר ריכזו עניין רב - גולן טלקום פותחת במהלך במטרה לערבב את שוק התקשורת בישראל. החברה הודיעה היום כי היא פותחת בהליך מסודר לפיו היא מוכנה לשקול להציע עצמה למכירה או לקנות אחת מהחברות בשוק. המהלך מתרחש כשגולן טלקום הגיעה ל-850 אלף לקוחות ובטרם נכנסה לטלוויזיה והוא ככל הנראה מכוון למטרה אחת ברורה - להציע את החברה למכירה. נציין את מניות סלקום ופרטנר .

סאגת אישור מתווה הגז מסרבת להסתיים - ונראה שתימשך גם בחודשים הקרובים: שר הכלכלה, אריה דרעי, אמר היום כי לא יאפשר את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים על מנת לאשר את המתווה - מה שצפוי לעכב עוד יותר את ההליך הסבוך ממילא. הצעד של דרעי משפיע כמובן על המסחר במניות הגז ביניהן אבנר , דלק קידוחים ורציו .

כלכלני ברקליס פרסמו היום סקירה על מניות הבנקים והם מעריכים כי הירידות יצרו הזדמנויות קנייה. למניית לאומי הם מציבים מחיר יעד של 18 שקל, לדיסקונט הם מעלים מחיר יעד מ-8 ל-8.5 שקלים ולמניית מזרחי טפחות מחיר יעד של 52 שקל. למניית הפועלים מחיר היעד הוא 22 שקל.