"גודל המשבר במשטרה והתרבות הקלוקלת חייבו מועמד חיצוני"

טענות רבות מוטחות בשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, על בחירתו בהירש למפכ"ל, שפרש מצה"ל בעקבות ביקורת על תפקודו במלחמת לבנון השנייה ובאירוע החטיפה שהוביל אליה

חלטתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אתמול (ג') למנות את תת-אלוף במיל', גל הירש, כמפכ"ל הבא של משטרת ישראל, התקבלה היום בקיתונות של ביקורת מצד גורמים שונים. הביקורת אינה משוללת יסוד, אבל לצדה חשוב לזכור כי מדובר במידה רבה במינוי שהוא בבחינת הטוב ביותר שהצליח ארדן להשיג (או הרע במיעוטו).

הירש נבחר לתפקיד לאחר שארדן הבין מחד שעליו להצניח למשטרה מועמד מבחוץ, אך מאידך התקשה למצוא מועמד ראוי שיסכים לקבל עליו את המטלה הקשה. לאחר שזכה לסירוב ממספר אלופים במיל' אליהם פנה, החליט ארדן לבחור בהירש. הבחירה נעשתה בניגוד גמור להצהרות מפורשת של ארדן בשבועות האחרונים, לפיהן הוא מעדיף להביא לתפקיד מישהו מתוך המשטרה.

בסביבתו של ארדן הסבירו היום את הסתירה בין ההצהרות לבין הבחירה במועמד חיצוני, בכך שלאחר בדיקות מעמיקות שביצע ובתום סדרת הפגישות שערך התברר לארדן שהבעיה המרכזית של המשטרה בעת הזו היא בעיה של תרבות ארגונית, לאחר שנחשף לגודל המשבר בארגון. השיחות עם ניצבים רבים במשטרה, עיון בדוחות שחשפו בפניו את הקשיים הגדולים שלה ואת הסכסוכים בין הנציבים וגם הרצח של הנערה שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים - הבהירו לארדן את עומק המשבר בארגון, שלא הצליח למנוע אפילו רצח שהיה כמעט ידוע מראש.

 

לדברי ארדן, הוא הגיע למסקנה כי כדי לשנות את התרבות הארגונית של המשטרה הוא חייב להביא לתפקיד אדם מבחוץ שאינו מחויב לקליקות כאלה או אחרות בתוך המשטרה ושיהיה נקי משיקולם אישיים. בניגוד לרבים אחרים, ארדן מאמין כי הניסיון של הירש יסייע לו לבצע את המהפכה הארגונית הדרושה למשטרה ובעיקר לשקם את תדמיתה הציבורית.

בסביבתו ארדן טוענים כי הביוגרפיה של הירש מעידה היטב על יכולתו להוביל את המשטרה להישגים. בין היתר, הם מציינים כי הירש בנה את כל המערך של פיקוד העומק בצה"ל וכן את המערך שעל-פיו פועל ביה"ס לקצינים, בה"ד 1, כמו גם את תורת הלחימה וההפעלה של יחידת הקומנדו של חיל האוויר, שלדג, שהירש פיקד עליה בעבר. לדבריהם, הירש עשה רפורמות משמעותיות בכל מקום שאליו הגיע, וארדן מקווה שכך יעשה גם במשטרה.

"התנשאות וזלזול"

הביקורת הצולבת על המינוי באה לידי ביטוי בתקשורת משלושה כיוונים מרכזיים: האחד, מכיוון בכירים במשטרה בהווה ובעבר שתקפו את המינוי בזעם, בטענה כי צריך היה למנות מפכ"ל מתוך הארגון. מקור הביקורת השני הגיע מכיוונם של מתנגדי ארדן וראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשלישי מכיוונם של בני משפחות ששכלו את בניהם במלחמת לבנון השנייה, שבה היה הירש מפקד עוצבת הגליל.

,לטענת בכירי המשטרה, ההחלטה של ארדן להעדיף את הירש כמפכ"ל על-פני מועמדותם של מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב יורם הלוי; מפקד מחוז הצפון, ניצב זוהר דביר, וממלא-מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, מבטאת זלזול במשטרה, ומצביעה על חוסר הבנה בסיסית של האופן שבו עובד הגוף הזה. סאו המאוכזב אף הודיע על פרישות מהמשטרה בשל אי-בחירתו לתפקיד.

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, תקף בראיון לגלי צה"ל את המינוי ואמר שמדובר בזלזול במשטרה. "מאז פרישתי מהמשטרה אני ישן טוב בלילה, אבל הלילה לא הצלחתי לישון. במינוי הזה יש התנשאות, חוסר מקצועיות וזלזול איום ונורא במשטרה", אמר עמית. "מנסים להביא משיח שאפילו לא היה אלוף. גם האלופים הם בשר ודם, הניצבים לא פחות טובים מהאלופים בצה"ל - צריך גם את זה לקבל".

מתנגדיהם של ארדן ונתניהו טוענים כי השניים העדיפו למנות לתפקיד החשוב "טאלנט" חסר ניסיון בניהול מערכות גדולות כמו המשטרה, שיהיה ממושמע לתכתיביהם, במקום למנות למפכ"ל אישיות בכירה שכבר ניהלה מערכות בסדר גודל דומה.

בנוסף, משפחות של הרוגים ממלחמת לבנון השנייה טוענים כי לא ראוי למנות למפכ"ל אדם שנמצא אחראי למחדל חטיפת החיילים, אהוד גולדווסר ואלדד רגב המנוחים, שהובילפריצת המלחמה.

חיים צמח, אביו של עוז צמח שנהרג ביום האחרון למלחמת לבנון השנייה, אפילו טרח והתקשר היום ליעקב טירקל, העומד בראש הוועדה לאישור מינויים בכירים שתדון בקרוב בכשירות מינויו של הירש והתלונן בפניו על המינוי. השופט בדימוס טירקל דחה את צמח בנימוס והפנה אותו למזכיר הוועדה. "דווקא בתור שופט אני מקפיד לא לשוחח על שום נושא אלא אם הוא מובא לפניי בדרך הראויה, ויש לכך כללים... אני מבין שזה נושא מאוד כואב עבורך, אבל אין דרך אחרת להביאו בפנינו", הבהיר טירקל לאב השכול.

האתגרים של המפכ"ל החדש

משיקום התדמית, דרך פרשיות המין של קצינים בכירים ועד התמודדות עם הפשיעה הגוברת

מפכ"ל המשטרה החדש, תא"ל במיל' גל הירש, יכנס לתפקידו בתקופת שפל של המשטרה והוא יצטרך להתמודד עם אתגרים רבים ומורכבים. בראש ובראשונה יצטרך הירש לשקם את תדמית המשטרה, שנפגעה קשות בעקבות שורה של כשלים שהתגלעו לאחרונה בארגון. בהם המחדל של מוקד 100 של המשטרה לטפל בשיחת הטלפון של הנערים גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח המנוחים שנחטפו על-ידי מחבלים אשתקד; שורת החקירות וההדחות של קצינים בכירים שנאלצו/אולצו לפרוש עקב חשדות להטרדות מיניות ולניצול יחסי מרות; פרשות רב-פקד ערן מלכה וקשריו המושחתים לכאורה עם עו"ד רונאל פישר; פרשת ניצב לשעבר מנשה ארביב; מחאת יוצאי אתיופיה, בין היתר בטענות על אפליה כלפיהם מצד המשטרה; וגם הכישלון האחרון והגדול באבטחת מצעד הגאווה בירושלים שהסתיים בטרגדיה.

הירש יצטרך גם לנסות להמשיך ולשפר את המהפכה הניהולית שהכניס קודמו בתפקיד, יוחנן דנינו, למערכת. בנוסף ואולי החשוב מכל - המפכ"ל החדש יתמודד עם אתגרים ביטחוניים רבים, בהם הפשיעה "הרגילה" והכלכלית וההסתה והאלימות ההולכת וגוברת ברחוב הישראלי. מחקר של המשרד לביטחון פנים, שפורסם לאחרונה, העלה כי הנזק הכלכלי שנגרם למדינה כתוצאה מהפשיעה ב-2014 היה 15.8 מיליארד שקל. לפי הדוח, מדובר בעלייה בנזק הכלכלי שמחזירה את היקף הנזק לרמתו בשנים 2009-2010, וכן מדובר בעלייה חדה של 9.1% ביחס לנזק הכלכלי ב-2013. גם בפרמטרים הכלכליים הללו תבחן עבודתו של המפכ"ל הבא.

הגנרל עטור התהילה שנאלץ לפרוש

גל הירש, בן 51, נשוי ואב לשלוש בנות, גדל בערד, ומתגורר בראש העין. הירש הוא בוגר הפנימייה הצבאית תל אביב שליד הגימנסיה העברית "הרצליה". ב-1982 התגייס הירש לסיירת הצנחנים ולחם בלבנון, ביהודה ובשומרון ובמשימות רבות מעבר לקווי האויב. בהמשך, הוא סיים בהצטיינות את קורס קציני חי"ר, פיקד על יחידות צנחנים, בהן צוות בסיירת, פלוגה בגדוד 202 ופלוגת החבלה המוצנחת.

ב-1991 התמנה לתפקיד סגן מפקד שלדג בחיל האוויר ולאחר מכן פיקד על גדוד 202 של חטיבת הצנחנים ועל שלדג, יחידת הקומנדו של חיל האוויר, והוביל אותה במבצעים חשאיים רבים. על פעילות היחידה בפיקודו, הוענק לשלדג צל"ש במעמד נשיא המדינה וכן פרסי רמטכ"ל שונים. באותן שנים, הוביל הירש שינוי עמוק ומקיף במבנה הכוחות המיוחדים של חיל האוויר ובנה את יחידת שלדג באופן בו היא בנויה כיום.

במהלך שירותו נפצע הירש במארב מחבלים צפונית לרמאללה, ועבר שיקום במשך שנה, שלאחריו שב לשירות כמפקד חטיבת בנימין. בהמשך הוא מונה לתפקיד קצין האג"ם של פיקוד המרכז ובאותה תקופה יזם, תכנן והוביל את ההכנות למבצע "חומת מגן" בגדה המערבית בזמן האינתיפאדה השנייה ונטל חלק משמעותי בביצועו כקצין האג"ם של הפיקוד. ב-2003 התמנה לפקד על בית הספר לקצינים בבה"ד 1, וחולל רפורמה עמוקה במבנה הכשרות הקצונה.

הערכה או גינוי?

ב-2005 התמנה הריש למפקד אוגדת הגליל, כשהוא אחראי על הגזרה המערבית, בה בוצעה חטיפת החיילים, אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שהובילה לפריצת מלחמת לבנון השנייה. בעיצומה של המלחמה גברה הביקורת על הירש, לאחר שערוץ 10 שידר כתבה שבה מתח מפקד חטיבה 7 דאז, אמנון אשל, ביקורת על תפקודו של הירש. הירש ספג ביקורת גם מפני שטען כי כוחות צה"ל שולטים על מרחב בינת ג'בייל, ערב לפני הקרב הקשה בעיירה שבמהלכו נהרגו שמונה מחיילי חטיבת גולני.

לאחר המלחמה מתחה ועדה בראשות בראשות אלוף במיל', דורון אלמוג, ביקורת על תפקודו של הירש והמליצה להדיחו מהצבא בעקבות אירוע החטיפה. בעקבות הביקורת הודיע הירש על התפטרותו. עם זאת, חברי ועדת וינוגרד שבדקה את אירועי מלחמת לבנון השנייה, שינו את הנימה לגבי תפקודו של הירש. הוועדה קבעה כי הירש ראה לנכון ליזום תפיסה מבצעית מעודכנת לאיום החטיפה וזו מצאה ביטויה בפקודה מפורטת שמהותה מניעה ושיבוש של חטיפה. לפני מספר שבועות אמר וינוגרד כי להירש נעשה עוול, וכי "הוא היה ראוי יותר להערכה מאשר לגינוי". בפברואר 2012, התמנה הירש לסגן מפקד פיקוד העומק במילואים והוביל את הקמתו בארבע השנים האחרונות.

הירש משמש כיו"ר קבוצת "דיפנסיב שילד" שעוסקת בייעוץ, ניהול, מחקר ופיתוח ואינטגרציה טכנולוגית עבור תעשיות ביטחוניות בישראל (רפא"ל בעיקר), תאגידים מסחריים בחו"ל, רשויות מקומיות וממשלות. החברה יוזמת ומפתחת טכנולוגיות מתקדמות עבור צה"ל ומערכת הביטחון. להירש יש תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.