הבורסה ננעלה בעליות; אופקו עלתה 2%, פרוטרום ירדה 5.5%

עליות חדות בשוקי העולם ■ היום פקעו אופציות המעו"ף לחודש אוגוסט בשער 1,604.33 נק' ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל היום (ה') במגמה חיובית, על רקע העליות החדות בשוקי העולם, בעידוד הצעדים הסיניים. היום פקעו אופציות המעו"ף לחודש אוגוסט בשער 1,604.33 נק'. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל.

עליות שערים חדות נרשמות היום בשוקי המניות בעולם לאור דיווח בסוכנות בלומברג לפיו הממשל הסיני התערב היום בבורסה ורכש מניות, לקראת מצעד צבאי שייערך ב-3 בספטמבר לציון הניצחון על יפן במלחמת העולם השנייה. דיווח זה מסביר קפיצה חריגה ופתאומית בבורסת שנחאי ב-46 הדקות האחרונות של יום המסחר.

בורסות אירופה קופצות וכך גם המדדים בוול סטריט. מחיר הנפט מזנק היום ונסחר סביב 40 דולר לחבית.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין כי "בימים האחרונים בורסות מובילות בעולם מתנהגות כמו כדור טניס בגמר ווימבלדון בין פדרר לדג'וקוביץ'. המהירות שבה הבורסה עוברת מצד לצד, מעליות לירידות וחוזר חלילה, היא לא נורמלית. נדמה שאפילו הדב והשור נמצאים במשבר זהות חמור. במיוחד בימים כאלה חשוב להיצמד לעובדות, כי רק כך התמונה מתבהרת מעט. העובדות הן שכלכלת ארה"ב ממשיכה לצמוח, משרות חדשות ממשיכות להיווצר, הצריכה הפרטית עולה, מחירי הנדל"ן עולים, אירופה ממשיכה להתאושש תוך הסתמכות על ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי, קצב הצמיחה של כלכלת סין הואט במידת מה אולם הכלכלה הסינית עדיין צומחת בקצב של 6.5%-7% ובעיקר, הריבית האפסית במדינות המפותחות לא משאירה למשקיעים אלטרנטיבת השקעה מניבה ונזילה, מלבד שוק המניות וכמויות עצומות של כסף ממתינות בחוץ להזדמנויות".

"האם סין תגלוש להאטה חריפה שתגרום למיתון עולמי? ייתכן, אולם זו פרשנות שנעה על התוואי שבין ניתוח לא מבוסס, לניחוש. העובדות בינתיים מראות אחרת ולכן משקיעים לטווח ארוך שמגובים בעצבי ברזל יכולים לנצל את הירידות כדי לאסוף סחורה. עם זאת, למרות העליות המשמעותיות אתמול בשוק האמריקאי, השווקים צפויים להיות תנודתיים כולל אפשרות של ירידות נוספות ואף משמעותיות, ולכן משקיעים שצריכים את הכסף בטווח של שנה-שנתיים, מומלץ להם להקטין סיכון ולשמור על כספם מחוץ לאפיק המנייתי. כדאי גם לציין בימים אלו את המתאם הנמוך שקיים בין שוק המניות הישראלי לשוקי המניות בעולם, ובכך מודגש היתרון שבפיזור ההשקעות בין השוק המקומי לשווקים הגלובליים, במונחים של הקטנת הסיכון", אומר צדוק.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות שערים חדות, וקטע רצף של 6 ימי ירידות. זאת, בתגובה להמשך הצעדים של הממשל הסיני בניסיון לבלום את המפולת, ועל רקע הערכות כי העלאת הריבית מתרחקת.

אחרי הורדת הריבית שלשום, הממשל בסין הודיע אתמול על הזרמת 22 מיליארד דולר לשוק ועל צעדים חדשים להגבלת פעילות הספקולנטים.

המשקיעים כעת נושאים עיניהם לפסגה השנתית של הבנקאים המרכזיים שתתקיים בסוף השבוע בג'קסון הול. בפסגה זו ראשי הבנקים המרכזיים נוהגים לעיתים לרמוז על המדיניות העתידית שבכוונתם לנקוט ולכן יהיה מעניין לראות האם יו"ר הפד ג'נט ילן תספק רמזים נוספים לגבי המועד שבו הפד ישנה כיוון, בייחוד לאור הסערה שמתחוללת בשווקים.

סלקום תקנה את גולן?

מניות הסלולר סלקום ופרטנר ירדו היום בחדות לאחר שזינקו אתמול בשיעור דו-ספרתי. זאת, לאחר שגולן טלקום פתחה במהלך במטרה לערבב את שוק התקשורת בישראל. החברה הודיעה היום כי היא פותחת בהליך מסודר לפיו היא מוכנה לשקול להציע עצמה למכירה או לקנות אחת מהחברות בשוק. המהלך מתרחש כשגולן טלקום הגיעה ל-850 אלף לקוחות ובטרם נכנסה לטלוויזיה והוא ככל הנראה מכוון למטרה אחת ברורה - להציע את החברה למכירה. הבוקר הודיעה סלקום בדיווח לבורסה כי היא שוקלת לרכוש את גולן טלקום.

מניות אופקו , טאואר , טבע , נייס ופריגו עלו לאחר שחזרו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חיוביים של עד 4.5%.

פרוטרום דיווחה הבוקר על צמיחה בהכנסות הרבעוניות לכ-218.5 מיליון דולר וברווח הנקי ל-26.1 מיליון דולר ברבעון השני השנה.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה של המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל לאספקת שירותי חכירה ותחזוקה של כלי טיס של משטרת ישראל בהיקף של כ- 115 מיליון דולר. החוזה, שהתקבל בעקבות מכרז, יבוצע במהלך עשרים שנים, ויכלול רכישת שישה מסוקים חדשים, התאמתם לדרישות המשטרה וביצוע תחזוקה שוטפת.

איתמר מדיקל דיווחה הבוקר כי תקצה לויולה פרייבט אקוויטי מניות בתמורה כוללת של 24.1 מיליון דולר ותפעל להשלים את סכום הגיוס ל-30 מיליון דולר בדרך של הצעת זכויות לבעלי המניות הקיימים.

חברת הביוטכנולוגיה קדימהסטם דיווחה על קבלת אישור מהאיחוד האירופי לשיתופה בתוכנית המחקר והפיתוח "הורייזן 2020", במסגרתה תהיה זכאית למענק בהיקף של כ-3 מיליון שקל.