ביוקונטרול סיימה גיוס החולים לניסוי ענק; מתי התוצאות?

בסוף 2016 לאחר תקופה של מעקב, יתפרסמו תוצאות הניסוי בתחום הטיפול באי ספיקת לב והחברה תדע אם התעוזה השתלמה

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

כארבע שנים לאחר שהחל הניסוי של חברת ביוקונטרול (BioControl) בתחום הטיפול באי ספיקת לב, הסתיים השבוע שלב גיוס החולים בניסוי. מדובר בניסוי ענק יחסית לניסויים שעורכות חברות מכשור רפואי ישראליות - הוא נערך ב-86 מרכזים רפואיים וב-725 חולים. מספר זה הוא סביר כשמדובר במוצר מושתל לטיפול במחלה קשה ונפוצה כמו אי ספיקת לב, אולם רוב החברות הישראליות (וגם רוב הזרות הצעירות) לא יעזו להיכנס למהלך כזה. ביוקונטול העזה, ובסוף 2016 לאחר תקופה של מעקב, יתפרסמו תוצאות הניסוי והיא תדע אם התעוזה השתלמה.

ב-2010 הושקעו בביוקונטרול 70 מיליון דולר על ידי תאגיד מדטרוניק אשר קיבל בעקבות ההשקעה אופציה לרכישת ביוקונטרול לפי שווי של 550 מיליון דולר אם החברה תקבל אישור FDA, או 350 מיליון דולר אם לא תקבל אותו. מאז עברה מדטרוניק שינויים רבים כולל החלפת מנכ"ל וגם מיזוג עם חברת קובידיאן, אולם התחום המוביל שלה הוא עדיין מכשירים מושתלים לגירוי חשמלי של הלב עם דגש על תחום הקרדיולוגיה, התחום בו פועלת ביוקונטרול.

ב-2013 דיווחה ביוקונטרול כי בדיקה של ועדת בטיחות חיצונית אישרה כי המוצר בטוח מספיק וכי תוצאות הביניים טובות מספיק כדי להמשיך את הניסוי. החלטה כזו אינה מאשרת סופית כי הניסוי יצליח, אך היא מעידה כי התוצאות נתנו מספיק תקווה כדי להצדיק את המשך גיוס החולים. הניסוי המקורי כלל 650 איש, אולם הוחלט להגדילו ל-725 אנשים כדי לשפר את הסיכוי להשיג תוצאה טובה.

ביוקונטרול, שמנוהלת על ידי ד"ר אהוד כהן, נוסדה על ידי יוסי גרוס ופיתחה מוצר לגירוי עצב הווגוס לשם טיפול באי ספיקת לב. מוצר קודם שפיתחה החברה ומבוסס על אותה הטכנולוגיה בתחום גירוי שלפוחית השתן, נמכר לחברת AMS ב-50 מיליון דולר והכסף הושקע שוב בחברה. בין המשקיעים בחברה: הקרנות פיטנגו, גלנרוק, ויטהלייף, תמיר פישמן, אקליפטוס ונצ'רס וקרן HBM השויצרית.

ביוקונטרול
 ביוקונטרול