הדולר היציג התחזק בכ-0.2%; "ב"י ימשיך להתערב"

האירו איבד מערכו כ-0.6% ל- 4.403 שקלים ■ בשוקי העולם נרשמות היום ירידות שערים בצל החשש מפני האטה בסין 

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

מסחר מעורב נרשם היום (ב') בשוק המטבעות. הדולר התחזק בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.93 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.6% ל-4.403 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.122 דולרים.

לאחר רגיעה בסוף השבוע האחרון, חזרו הבוקר הבורסות המובילות באסיה להיסחר בירידות שערים, כשמדד שנחאי בלט לשלילה. בוול סטריט מאותתים החוזים העתידיים על ירידות שערים.

למרות התחושה בשווקים בשבוע האחרון כי העלאת הריבית בארה"ב תידחה בשל האירועים בשווקים, סגן יו"רית הפד סטנלי פישר שידר בסוף השבוע עסקים כרגיל ונשמע נצי במיוחד, כשאמר שלא צריך לחכות לאינפלציה של 2% כדי להעלות את הריבית. ביום ו' הקרוב יקבלו השווקים עוד תזכורת בנוגע לבריאות הכלכלה האמריקאית, עם פרסום דוח התעסוקה לחודש אוגוסט. מחר יפורסם נתון התמ"ג בסין לרבעון השני של השנה, עם צפי להמשך היחלשות הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

 

איציק נוי, מנכ"ל סמארט קפיטל, מציין כי "התנודתיות הגבוהה בשווקי המניות, הורידו מהכותרות את התנועה האגרסיבית בגזרת המט"ח. הדולר התחזק אל מול השקל בשבועיים החולפים כ-3.5%. חשוב להדגיש, התנועה בצמד הגיעה דווקא מכיוונו של השקל, אשר נחלש כתוצאה מדיבורים על ריבית שלילית אפשרית בבנק ישראל. על אף השיח הציבורי, איננו צופים מצב בו בנק ישראל משתמש בכלי הריבית השלילית, ועצם התבטאותה של ד"ר פלוג בנוגע לאירוע חריג כזה, ביצע את הפיחות הנדרש בשקל (מבלי לבצע כלום בעצם). פעולותיה האחרונות של נגידת הבנק המרכזי, מראה דווקא על חשיבה נכונה ושימוש נכון הן בתקשורת והן בכלים המוניטארים העומדים לרשותה. בנק ישראל ימשיך להתערב במסחר באמצעות רכישות דולרים, כאשר הדולר-שקל יחלש ויאפשר להעלאת הריבית בארה"ב "לעשות את העבודה" בשבילם".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לאחר שבוע של רכבת הרים בשוק הפיננסי, שהחל באדום חזק והסתיים במפנה חיובי מטאורי בוול-סטריט, ניתן אולי לזהות סימנים ראשונים של ירידה בתנודתיות והתייצבות. האם הסערה חלפה לעת עתה? נראה כי הצעדים שביצעו הרשויות בסין, כמו גם נתוני התמ"ג האחרונים בארצות הברית, סייעו להרגיע את הפאניקה ובשוק עולות השאלות האם היתה זו ירידה מבוססת מבחינה פונדמנטלית, או שמא ליבוי התנודתיות על ידי השורטיסטים ו"המכונות".

"במקביל להתאוששות בשוקי המניות הגלובליים, גם הדולר העולמי וחלק מן הסחורות, ובמיוחד הנפט, הצליחו למחוק חלק מצניחת הערך של עשרת הימים האחרונים. אם אכן הבהלה שככה, שאלת המפתח כעת שנותרה פתוחה, והיא זו שתכתיב את כיוונו של הדולר בתקופה הקרובה, היא האם הטלטלה האחרונה בשווקים תביא לדחיית העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בספטמבר. הדעה הרווחת עתה היא שכן. בכל אופן, בשווקים יעקבו בשבוע הקרוב אחר התבטאויות מצד בכירים בפד, בתוצאות כנס ג'קסון הול, וכן אחרי הנתונים הכלכליים, כדי לאמוד את הסבירות לכך".