מהן תעודות סל מנוהלות?

תעודות אלו אמורות ליהנות משני העולמות: מצד אחד הן גובות דמי ניהול נמוכים מהמכשירים המנוהלים האחרים (קרנות נאמנות ועוד); ומצד שני, הן מעסיקות מנהלים אקטיביים בניהול הכספים 

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

תעודות סל וקרנות סל הן מכשירי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בזכות רציונל פשוט - ניהול אקטיבי של כספים לא מספק תשואה עודפת על מדד הייחוס. במילים פשוטות, אין צורך לבחור מנהלים, לבדוק תשואות, צריך להשקיע במדדים, ואת זה עושות בעצם תעודות הסל (וקרנות הסל).

הנה המחשה: אם אתם מעוניינים להשקיע במדד ת"א 25, אזי לפי הרציונל הזה, אין טעם לחפש את קרן הנאמנות הטובה ביותר בתחום (לאורך זמן מסוים), אלא להשקיע במדד עצמו. איך עושים את זה? קונים תעודת סל שעוקבת בצורה מלאה אחרי המדד.

למדריכי תעודות סל - מהון להון, מדריכים פיננסים

לתעודה הזו יש יתרונות נוספים: דמי הניהול שלה נמוכים מכיוון שאין בה ניהול אקטיבי של כספים, אלא ניהול פסיבי לחלוטין - היא פשוט צריכה להחזיק את מה שיש במדד ת"א 25. מעבר לכך, תעודות סל נסחרות על פני כל היום (בדומה למניות), ולא פעם, פעמיים ביום כמו קרנות הנאמנות. תעודות הסל גם נזילות וסחירות. היתרונות האלו הביאו לצמיחה בתעשיית תעודות הסל בעולם לממדים מפלצתיים - מעל טריליון דולר.

עם זאת, לצד מחקרים שתומכים באחזקת המדד על פני השקעה בגוף מנהל, יש גם מחקרים שמראים שלמרות שרוב מנהלי הכספים לא מכים את המדד (לא מספקים תשואה גבוה יותר מהמדד), עדיין יש כאלו שמצליחים (לאורך זמן) לספק תשואה עודפת על פני המדד.

על רקע זה, נוצרו תעודות סל מנוהלות (Active ETF; Active Managed ETF). תעודות אלו, אמורות ליהנות משני העולמות: מצד אחד הן גובות דמי ניהול נמוכים מהמכשירים המנוהלים האחרים (קרנות נאמנות ועוד) - סדר גודל של 0.6% עד 1%, לעומת כ-1.2% עד 1.5% בקרנות הנאמנות בארה"ב (בארץ בקרנות המנייתיות בין 1% ל-3%); ומצד שני, המנהלים שם אקטיביים בניהול הכספים.

תעודות הסל האלו מהוות נישה בתוך סגמנט תעודות הסל, ולמרות שהם  לא הצליחו להתרומם (יחסית) להיקפים גדולים מתוך בתעשיית התעודות בוול-סטריט, הן בכל זאת משמעותיות -  בבורסה האמריקאית נסחרות כ-50 תעודות בהיקף של מעל 40  מיליארד דולר. התעודות המנוהלת מתמחות בסקטורים ספציפיים ומדינות ספציפיות, והן מספקות למשקיעים בהן שקיפות רבה יותר מהקרנות - הן מדווחות באופן שוטף את היקף נכסיהן, והאחזקות של התעודה (לרוב מדי יום ביום). קרנות הנאמנות בארה"ב אגב, מדווחות על היקף נכסיהן אחת לרבעון וקרנות הנאמנות בארץ מדווחות מדי חודש (בעיכוב של חודשיים). מול היתרונות האלו, קיימים חסרונות שהעיקרי בהם הוא הרציונל המקורי להשקיע בתעודת סל (רגילה) - המדד, להערכת רבים,  עדיף על ניהול אקטיבי של כספים.

* המאמר נכתב על ידי כותבי מערכת האתר - www.hon.co.il , מהון להון, מדריכים לצרכנות פיננסית. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.