פיספס את ההזדמנות ברציו?

"מי שיש לו סבלנות ייצא נשכר בסוף"? יכול להיות ששלומי שוקרון מצטער על הסבלנות שגילה

יחידות ההשתתפות של רציו עלו היום בכ-6% על רקע פרסום כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר את מתווה הגז בכנסת עוד השבוע. עם זאת, בסיכום החודש האחרון איבדה השותפות, המחזיקה 15% מהזכויות במאגר הגז לוויתן, יותר מ-20% מערכה בעקבות צניחת מחירי האנרגיה בעולם, ובעיקר בשל גילוי שדה הגז הענק במצרים שעשוי להשפיע לרעה על כדאיות פיתוחו של מאגר לוויתן. בשנה האחרונה מסתכמת הירידה בערכה של רציו ביותר מ-40%, כששווי השותפות עומד היום על כ-2.2 מיליארד שקל.

לצד בעלי יחידות ההשתתפות של רציו ובעלי השליטה בשותפות, משפחות לנדאו ורוטלוי, יש עוד נפגע משמעותי מהירידה החדה בשווי השותפות והחשש לגבי פתוח לוויתן. מדובר בקבלן שלומי שוקרון, בעליה של חברת "גלובוס", שממתין כבר ארבע שנים לגורם שירכוש מידיו את חלקו ברציו תמורת סכום של מאות מיליוני שקלים.

הסכסוך בין שוקרון לצמד ראשי רציו, יגאל לנדאו וליגד רוטלוי, שבו היו מעורבים גם גורמים עבריינים, פרנס היטב את מדורי הכלכלה לפני כארבע שנים וחצי. הסכסוך פרץ בשנת 2005, כאשר רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. "גלובוס" של שוקרון, שאספה חלק מהותי מיחידות השותפות של רציו, התנתה את תמיכתה בגיוס ההון בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם שלפיו יוקצו ל"גלובוס" 15% ממניות השותף הכללי (יזם השותפות) וישולמו לה 2,000 דולר בחודש "דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה "גלובוס" להצביע בהתאם להחלטה של קברניטי רציו. בהמשך טענה "גלובוס" כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

בקיץ 2011 הובילה הבוררות להסדר פשרה שנחתם באוגוסט אותה שנה, ובמסגרתו הקצו בעלי השליטה בשותפות לשוקרון 15% ממניות חברת רציו, שהיא השותף הכללי והגוף המנהל את שותפות החיפושים הנושאת את אותו שם. המניות הופקדו בידי נאמנים, עורכי הדין בעז בן צור ואלי זהר, שתפקידם הוא למכור את המניות שהוקצו למרבה במחיר, כאשר התמורה מהמכירה תועבר לשוקרון.

המגעים עם יולי עופר לא הבשילו

ההחזקות בחברת רציו, שהיא כאמור השותף הכללי בשותפות רציו, מקנות החזקה ישירה ב-5.9% מיחידות ההשתתפות של שותפות רציו, ששווי השוק הנוכחי שלהן - לאחר הירידה החדה בשנה האחרונה - עומד על כ-127 מיליון שקל. לאור זאת, החלק היחסי של שוקרון ביחידות ההשתתפות הללו (15%) עומד כעת על כ-20 מיליון שקל בלבד.

נכס משמעותי נוסף בידי השותף הכללי הוא זכותו לקבלת "תמלוג על" המהווה 3% מההכנסות שינבעו לרציו מכל הפקת גז או נפט שתבצע השותפות בעתיד. עד להתחלת הפקת הגז, מקבל השותף הכללי ברציו תשלום חודשי של 20 אלף דולר, וכן 7.5% מהיקף הוצאות חיפוש הנפט של שותפות רציו.

זמן קצר בטרם נחתם הסכם הפשרה בקיץ 2011 פורסם בתקשורת כי יולי עופר המנוח, באמצעות חברת פרימיום שבשליטתו, מנהל מו"מ לרכישת חלקו של שוקרון ברציו תמורת 270 מיליון שקל, אולם העסקה לא יצאה לפועל. מאז חלפו יותר מארבע שנים, כאשר במהלכן, ככל הידוע, נוהלו מגעים נוספים לרכישת המניות, אולם עד כה לא הוצע סכום שעבורו יאות שוקרון למכור את החזקותיו, והמניות נותרו בנאמנות. "מי שיש לו סבלנות ייצא נשכר בסוף", אמר בפברואר השנה שוקרון בראיון ל"כלכליסט". "אני מנהל מגעים למכירת חלקי בכ-200 מיליון שקל ויש התעניינות דווקא בתקופה הזאת". יכול להיות שהיום הוא כבר מצר על הסבלנות שגילה.