איש העסקים היהודי טדי רייטמן ויד-ימינו הגישו תביעות הדדיות

רייטמן: "מנהל עסקיי בני ברמה גנב ממני בשיטתיות מיליוני שקלים" ■ ברמה: "פוטרתי בשל כוונת בתו של רייטמן להשתלט על הונו"

בני ברמה / צילום: יוגב עמרני
בני ברמה / צילום: יוגב עמרני

איש העסקים היהודי, תיאודור (טדי) רייטמן, הגיש לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה על סך 30 מיליון שקל נגד בני ברמה, מי שהיה יד-ימינו, מנהל העסקים שלו ושל חברות בשליטתו בישראל במשך למעלה מעשור, ושכיהן ב-2013 כמנכ"ל עיריית רעננה.

רייטמן (93) טוען כי הוא "נוצל ונגזל" על-ידי ברמה שהיה "איש אמונו", ש"בגד בו באופן מחפיר באמון שנתן בו רייטמן וניצל את תפקידו, מעמדו והאמון המוחלט שניתן בו על-מנת לגנוב מהתובעים (רייטמן והחברות בבעלותו - ס'כ') כספים, נכסים וזכויות בשווי מיליוני שקלים".

משהוגשה הבקשה, הוטל צו איסור פרסום על התביעה מחשש להברחת נכסים מצד ברמה, שבינתיים הוסר. במקביל, בתחילת החודש, עוד בטרם הגשת התביעה של רייטמן, הגיש ברמה לבית הדין לעבודה תביעה נגד רייטמן על סך 4 מיליון שקל בגין פיטוריו שלא כדין.

מערכת היחסים בין רייטמן וברמה ידעה ימים יפים יותר. רייטמן, איש עסקים שמחזיק בחברות רבות ברחבי העולם ובישראל, בהן החברות המקומיות, ג'רוסלם ג'רסי והרב קוק, מינה בתחילת שנות האלפיים את ברמה לנהל את עסקיו באופן עצמאי וכן האציל לו סמכויות רבות, בהן מתווה פעילויות החברות.

רייטמן מינה את ברמה גם כדירקטור וכבעל זכויות חתימה בחברות ובחשבונות הבנקים שלהן. ואולם, מערכת היחסים בין השניים הסתיימה לפני מספר חודשים בטונים צורמים במיוחד ובתביעות הדדיות.

"סכומים תמוהים"

בכתב תביעה, שהוגש באמצעות עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ושות', טוען רייטמן כי במהלך השנים ברמה "גזל באופן שיטתי" מכספיו ומכספי החברות שבבעלותו מיליוני שקלים לצרכיו הפרטיים, כמו למשל מימון ביתו הפרטי של ברמה ("בית מגורים מפואר") בעלות של מיליוני שקלים.

רייטמן טוען כי ברמה מעל בכספי החברות שבבעלותו. לדבריו, מחברת מחברת הרב קוק שבבעלותו משך ברמה "סכומי-עתק תמוהים ובלתי מוסברים" בשנים 2009-2012, שהגיעו לסכומים של 16 מיליוני שקל.

בדיקת רואי חשבונו של רייטמן העלתה כי רק כחצי מיליון שקל מן ההוצאות שהוצאו בתקופה זו היו "הוצאות לגיטימיות של החברה", ואילו היתר, לדבריו, "נמשכו על-ידי ברמה בצורות שונות לצרכיו הפרטיים. הלכה למעשה מדובר בגניבה מתמשכת ושיטתית של ברמה את כספי החברה".

לדברי רייטמן, "רואי החשבון נתקלו בקשיים משמעותיים לברר את הפרטים הרלוונטיים, בין היתר לאור העובדה שמדובר בהעברות כספים רחבות-היקף המשתרעות על פני שנים רבות, לאור העובדה כי חברת הרב קוק לא ניהלה כרטסת הנהלת חשבונות מסודרת, לאור העובדה כי העברות בנקאיות רבות היו העברות אלקטרוניות, ולאור העובדה כי על-מנת להסוות את מעילת הכספים, הורה ברמה על סגירת חשבון הבנק ששימש את הרב קוק ופתיחת חשבון חדש במקומו".

בהחלטה שהתקבלה באמצע החודש נעתר בית המשפט לבקשת רייטמן לסעדים זמניים כדי שברמה לא יבריח נכסים, והטיל עיקולים על נכסיו ועל נכסי יתר הנתבעים בתביעה.

"השמצות ואיומים"

ברמה, מצדו, מספק גרסה שונה לאירועים. בתביעה שהוגש בתחילת החודש לבית הדין האזור לעבודה בתל-אביב, הוא טוען כי פוטר מתפקידיו בחברות של רייטמן "מטעמים בלתי עניינים ומשיקולים זרים". זאת, לטענתו ,"כחלק בלתי נפרד ממהלכים שננקטו על-ידי בתו של רייטמן, סופיה, להשתלט על הונו של אביה עוד בחייו, ואגב כך לסלק מדרכה את ברמה, אשר מכוח היותו 'שומר-סף' בחברות השונות, סירב לאפשר לה לעשות כרצונה בחברות אלה".

לדבריו, הבת סופיה, שמתגוררת וחיה מזה שנים רבות בצרפת ו"מיעטה בקשר עם אביה לאורך השנים, החלה בשנים האחרונות להשפיע על אביה לצורך "קידום האינטרסים האישיים שלה לשם השתלטות על הונו, הכול תוך ניצול גילו המתקדם".

לטענת ברמה, בתקופה שקדמה להגשת תביעתו הפעילה נגדו הבת חוקרים פרטיים, ש"פנו לאנשים שונים איתם היה מצוי ברמה בקשר, וזאת תוך השמצת ברמה ותוך השמעת איומים מצד החוקרים, כי אם לא יימסר להם המידע הנדרש על-ידם, ייתפרו תיקים לאותם אנשים ברשויות המס".

ברמה מציין כי "מדובר בהתנהלות חמורה העולה כדי סחיטה באיומים ממש, אשר כל תכליתה להכפיש את ברמה ולהציגו באופן שלילי בפני מכריו, וזאת על-מנת לרפות את ידיו ולהפעיל עליו לחץ בלתי ענייני כדי שיזנח את תביעתו".

בא-כוחו של בני ברמה, עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו בתגובה: "ברמה הגיש תביעה של מיליונים נגד תיאודור ריטמן וחברת ג'רוזלם ג'רסי בע"מ, וזאת בין היתר בגין פיטוריו של ברמה שלא כדין על רקע סירובו להיכנע לתכתיביהם של בני משפחת רייטמן לבצע פעולות בלתי חוקיות בחברות הנשלטות על-ידה. בהיעדר טענות של ממש כנגד תביעתו הצודקת של ברמה, בחר רייטמן להגיש תביעה טקטית כנגד ברמה, הנשענת על הכפשות משוללות יסוד. ברמה דוחה בתוקף את הנטען בתביעה, ואת תשובותיו לנטען בה ימסור לבית המשפט ולא מעל דפי העיתון".