נמל אשדוד רוכש מנופים ומשדרג את הקיימים ב-220 מ' ש'

המנופים יאפשרו לנמל להעניק שירות לאוניות ענק שצפויות לפקוד אותו בשנים הקרובות

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

חברת נמל אשדוד החלה להיערך לשינויים בשוק הספנות העולמית ולתחרות עם הנמלים החדשים: החברה מתכננת לרכוש שני מנופים חדשים ולשדרג את ששת הקיימים בעלות של כ-220 מיליון שקל. המנופים יאפשרו לנמל להעניק שירות לאוניות ענק שצפויות לפקוד אותו בשנים הקרובות.

בימים אלו נבנים שני נמלים חדשים בישראל - נמל המפרץ ונמל הדרום. חברת נמלי ישראל מקדמת את פרויקטי הענק בהשקעה של מיליארדי שקלים, במטרה ליצור תחרות עם שני הנמלים הגדולים הקיימים. הנמלים החדשים צפויים להיכנס לפעילות בשנת 2021.

ואולם הנמלים החדשים עלולים לפגוע באופן אנוש בנמלים הקיימים. לא רק זאת, חברת TIL ההולנדית שזכתה במכרז להפעלת הנמל הפרטי החדש שייבנה באשדוד היא חברה-בת של אחת מענקיות הספנות MSC האחראית על כ-40% מפעילות המכולות של נמל חיפה ונחשבת אחד הלקוחות הדומיננטיים של נמל אשדוד. עם הפעלת הנמל החדש צפויה MSC להעתיק לנמל החדש את רוב פעילותה.

במסגרת התוכנית האסטרטגית של החברה לקראת התחרות, אישר דירקטוריון החברה בשבוע שעבר את שדרוג הנמל, הכולל שדרוג רציף 23, רכישת שני מנופי גשר חדשים בכ-100 מיליון שקל, רכישת שלושה מנופי RTG בכ-20 מיליון שקל ושדרוג ששת מנופי הגשר הקיימים ברציף בכ-100 מיליון שקל. כבר בימים הקרובים צפוי הנמל לפרסם את המכרז הבינלאומי. לרכישות תיתוסף גם עלות הכנת תשתית חשמל למנופים החדשים בסך כ-2.5 מיליון שקל. השדרוג יאפשר לנמל לספק שירות לאוניות ענק שנושאות נפח של 14,000 TEU. כיום רוב האוניות שפוקדות את הנמל הן בנפח של כ-9,000 TEU.

מנכ"ל חברת נמל אשדוד (בפועל), יצחק בלומנטל, מסביר כי "שנת 2015 ממשיכה את המגמה של שנת 2014 בגידול הפעילות של הנמל וכבר במחצית הראשונה של השנה נרשמו שיאים חודשיים בשינוע מה שצפוי לקבוע את שנת 2015 כשנת שיא של הזמנים. שדרוג רציף 23 יחד עם רכישת המנופים והגוררות ובמקביל קליטת למעלה מ-120 סווארים חדשים שהחלו בעבודתם בשנת 2015, ייתנו מענה לגידול המבורך בפעילות של הנמל, יסייעו להתמודד בתחרות מול הנמלים החדשים ויקצרו את זמני העבודה וההמתנה בנמל לרווחת הלקוחות".