הוויכוח על הטלפוניה של בזק: תבקש ארכה מבג"ץ

בעקבות התקדמות במו"מ בין בזק ומשרד התקשורת בסוגיית הכללת הטלפוניה של בזק ברפורמה בשוק הקווי, יבקשו הצדדים מבג"ץ לתת להם זמן נוסף לפתור את המחלוקת

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

בזק תבקש בשבוע הבא ארכה מבג"ץ כדי להמשיך ולהתדיין עם משרד התקשורת בנוגע לפתרון בנושא הכללת הטלפוניה ברפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי). משרד התקשורת ובזק הגיעו להבנות בעניין, כך שהמשרד יסכים לבקשת בזק על מנת להשלים ניסיון לפשרה בנושא הטלפוניה.

דיון בעתירה של בזק נגד משרד התקשורת, שהגישה בשל הכללת שירות הטלפוניה שלה כחלק מאסדרת שוק התקשורת, נקבע לשבוע הבא, משום שבג"ץ רצה לתת לצדדים זמן להגיע להבנות בינם לבין עצמם, במקום שהוא ייאלץ להכריע בעניין כה סבוך.

בזק עתרה נגד משרד התקשורת בשל הכללת הטלפוניה שלה ברפורמת השוק הסיטונאי ונגד המחירים שקבע המשרד לשימוש בתשתיות בזק על-ידי המתחרים. הרפורמה מבוססת על כך שמפעילים יוכלו לרכוש מבזק את תשתיותיה במחיר מפוקח ולמכור ללקוחות חבילות שירותים כולל תשתית.

רפורמה זו כבר יצאה לדרך ועובדת, ומה שלא עובד זה הטלפוניה שבזק לא מוכנה לאפשר שימוש בה על-ידי המתחרים. בגלל שמשרד התקשורת לא הסכים להוציא את הטלפוניה מהרפורמה, עתרה בזק לבג"ץ.

בזק טענה כי היא אינה יכולה לספק את הטלפוניה בתצורה שקבע המשרד, מפני שמדובר בהתערבות טכנולוגית רחבת היקף ברשת שלה, שדורשת שינויים הנדסיים גדולים ועלויות כבדות מאד.

טענות בזק נדחו על-ידי המשרד ועל-ידי חוות-דעת שהציגו פרטנר וסלקום, שטענו כי אין כל מניעה לספק את השירות באופן שהמשרד דרש. גם בג"ץ קבע חד-משמעית כי יש למשרד סמכות לקבוע כי הטלפוניה היא חלק מהרפורמה, וחשוב שהטלפוניה תהיה כלולה בה. לגבי היישום, בג"ץ השאיר את הדיון לצדדים.

בינתיים התחלף מנכ"ל במשרד התקשורת, ושלמה פילבר נכנס לנעליו של אבי ברגר שעזב. פילבר הגיע למסקנה כי נדרשת פשרה במקום שהצדדים ימשיכו ויתקוטטו, והרעיון שנחשף לראשונה ב"גלובס" היה להציע לבזק לספק את השירות לא במתכונת הנדסית אלא במתכונת הרבה פחות מורכבת, דרך פתרון טכני פשוט שבו בזק תספק את השירות עבור מתחרותיה ותוציא את החשבונית לספק השירות שיחייב את הלקוח הסופי.

הפתרון מהווה דרך מוצא לכל הצדדים, שכן הוא מבטיח למשרד התקשורת שהטלפוניה תיכלל ברפורמה, ועבור בזק מדובר בפתרון שאינו מחייב התערבות הנדסית כבדה ברשת שלה, והכי חשוב - הוא מקל על מעבר לקוחות ומעודד תחרות, כיוון שהלקוחות מתקשים לנטוש את בזק מפני שהם חוששים להתנסות בפתרונות טכנולוגיים מסובכים בטלפוניה - כך שכולם מרוויחים מהפתרון.

הבעיה שנותרה פתוחה בין בזק למשרד התקשורת קשורה למחירי השירות. בעוד המשרד קבע מחיר לשירות על בסיס הנחות הנדסיות מסוימות - השינוי הטכנולוגי החדש, לטענת בזק, מחייב עדכון במחיר.

אגף הכלכלה במשרד התקשורת סבר כי אין חובה לעדכן את המחיר, אבל לפי גורמים במשרד, נראה כי בסוף יהיה עדכון במחיר, שיבוסס על מודל של קניית השירות מבזק לאחר הנחה מסוימת, כשעל גובה ההנחה מתקיים ויכוח.

מכיוון שמדובר בשינוי מדיניות, המשרד יצטרך גם לפרסם שימוע שבו יציג לציבור את הפתרון החדש, כולל המחירים, וישמע את הערותיהם. לאחר מכן יתקבלו החלטות, בתקווה להכליל את הטלפוניה בתוך הרפורמה.

עוד נודע ל"גלובס" כי הפתרון יהיה זמני. לא ברור האם זה אומר שלאחר הפתרון הזמני בזק תידרש לפתרון ההנדסי שתפר משרד התקשורת, אבל בישראל, כמו בישראל, סביר להניח שהזמני יהפוך לקבוע.

כמו כן, ישנן הערכות לפיהן פרטנר וסלקום יתנגדו לדחייה או לכל היותר ידרשו שהיא תהיה קצרה מאד, וזאת על מנת שהטלפוניה של בזק תיכלל ברפורמה כמה שיותר מהר בכל תצורה שלא תהיה.