"אנחנו פועלים להכניס בנייה ירוקה למכרזי מחיר למשתכן"

כך אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי בכנס השנתי של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה ■ הילה ביניש, מנכ"לית המועצה: "בכוחה של הבנייה הירוקה לספק פתרונות לאתגרים בענף הבנייה"

כנס לבנייה ירוקה/ צילום: ליאור אביטן
כנס לבנייה ירוקה/ צילום: ליאור אביטן

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אמר היום (ד') כי "בנייה ירוקה היא ערך מרכזי ביישום של כלכלת אקלים שמובילה להפחתת עלויות, לביטחון אנרגטי, להפחתה בשיעור התחלואה והתמותה ובסופו של דבר גם לחיסכון משמעותי בחיי היום יום של כל אחד מאתנו". גבאי אמר את הדברים בכנס השנתי של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה שמתקיים היום (ד') בת"א. לדבריו, "על הממשלה לתת דוגמה אישית, לכן אנחנו פועלים לשכנע את משרדי האוצר והשיכון להכניס את נושא הבנייה הירוקה למכרזי מחיר למשתכן. אנחנו גם רוצים שמבני ציבור ייבנו רק בשיטות של בנייה ירוקה, לדוגמה בתי ספר", הוסיף.

הילה ביניש, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, אמרה בכנס כי "ענף הבנייה מתמודד עם שורה של אתגרים המחייבים מתן מענה בעת הנוכחית, משבר הדיור, יוקר המחיה ותכנון אחראי של המרחב בו אנו חיים הם רק חלק מהם. הבנייה הירוקה הגיעה לבשלות ובכוחה לספק שורה של פתרונות לאתגרים אלה. על כן, מצופה מהממשלה, מהשלטון המקומי ומהמגזר העסקי לאמץ את הבנייה הירוקה כחלק אינטגרלי מענף הבנייה ולהוביל לבנייה מתקדמת, חסכונית ובריאה לנו ולילדינו".

עוד נטלו חלק בכנס תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, וד"ר אור קרסין, דירקטורית בקרן קיימת לישראל. דגן התייחס אל נושא כדאיות יזמים וקבלנים לבנות בבנייה ירוקה. לדבריו, על מנת שיזמים נוספים יבינו שמשתלם להם לבנות ירוק, יש להעניק להם את תמיכת הרשויות ונדרש שינוי ברגולציה והתאמה לנושא. "כבר היום אנו רואים כי המודעות לבנייה ירוקה עולה בקרב הצרכנים ואם הצרכנים הבינו והפנימו את הכדאיות, חשוב כי גם הרגולציה תתמוך ביזם".

לדברי קרסין, "בנייה ירוקה מוכיחה עצמה כבנייה איכותית ומתקדמת וכעת האתגר הניצב לפתחנו הוא להביא את הבנייה הירוקה לציבור הרחב, גם עבור מי שידו אינה משגת. קרסין קראה להפוך את הדיור בר ההשגה לדיור בר קיימא כשני צדדים בלתי נפרדים של אותה המטבע. "אם לא נשכיל להטמיע זאת במדיניות הפיתוח העכשווית של שוק הדיור, אנו עלולים לחזור על טעויות השיכונים עם מגורים באיכות ירודה שלא ישרתו את הצרכים של הדורות הבאים".

מובילים את התחום קדימה

במהלך האירוע הוענק אות הבנייה הירוקה לשנת 2015. האות ניתן בשתי קטגוריות - מנהיגות מקומית וחדשנות. אות המנהיגות לבנייה ירוקה הוענק לגלית כהן, סמנכ"לית בכירה לתכנון ופיתוח בר קיימא במשרד להגנת הסביבה. כהן זכתה לפרס הודות לשורה ארוכה של מהלכים להטמעת הבנייה הירוקה בישראל מטעם המשרד להגנת הסביבה. לדברי חבר השופטים, "במהלך שנות עבודתה הובילה כהן מדיניות סביבתית ארוכת טווח, החל ממהלך לאומי להטמעת פיתוח בר-קיימא, דרך פיתוח תפיסות של 'ממשלה ירוקה' ו'צמיחה ירוקה' וכלה בשינויים ממוקדים במצוק החופי ובים המלח. רבים ממהלכיה השפיעו באופן ישיר על תחום הבנייה הירוקה וקידמו את הנושא".

חברת אקווה רימט זכתה באות החדשנות על יוזמות או מוצרים פורצי דרך, בשל היותה מובילה בתחום הניהול החכם של משק המים ויצירת אינטגרציה בין מערכת המים לרשתות האינטרנט והסלולר. מערכות החברה תורמות למניעת נזקי מים ולחיסכון בחשבון המים.

כמו כן, אות מיוחד על מפעל חיים ניתן ליהודה אולנדר על פעילותו החלוצית בתחום הבנייה הירוקה. אולדר פעיל בתחום מאז שנת 1988. הוא מרכז פעילות ענפה ומגוונת ומוביל מהלכים חדשניים ומשמעותיים, הן בתחום של פיתוח וניהול בר-קיימא , והן בתהליכים של מודעות ועשייה של איכות סביבה ובנייה ירוקה בישראל.

עו"ד מיכל ביטרמן, יו"ר הוועד המנהל של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, אמרה כי "הענקת האות היא ההזדמנות של המועצה לעודד ולתמוך ביוזמות למען דחיפה והנעת השוק קדימה, קידום מנהיגות ומתן השראה לתעשיית הבנייה בישראל".