אין אשכנזי בלי ברק

לא יכול להיות אישום בפרשה זו, מבלי שייכלל בו גם מי שהיה אחראי על גבי אשכנזי ואנשיו

אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ
אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ

מן העתונות, היום (ד'): "פרקליטות המדינה צפויה להמליץ ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לסגור את תיק החקירה נגד אלוף-משנה ארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ונגד דובר צה"ל אבי בניהו, על חלקם בפרשת הרפז בטענה של חוסר ראיות". קודם לכן פורסם כי יש כוונה לסגור גם את תיק החקירה נגד גבי אשכנזי. הנימוק בשלושת המקרים: חוסר ראיות. חשוב לזכור כי מדובר בראיות לצורך משפט.

לגבי ראיות מהסוג האחר, כלומר הציבורי והמוסרי, התמונה קצת שונה. בספר "הבור" מביאים דן מרגלית ורונן ברגמן תיאורים קשים בהקשר הזה. הרפז הגיש תביעת דיבה נגד המחברים, שעדיין לא התבררה, כך שאי-אפשר לקבוע בוודאות את מידת הדיוק שלהם. במיוחד כאשר אחד המחברים, מרגלית, הוא חבר מאד קרוב, באופן יוצא דופן לגבי עיתונאים, של אהוד ברק, וזה בהחלט ניכר בספר.

בכל מקרה, גם אם לא הכול מדויק, גם אם זה בערך מדויק - אי-אפשר להתכחש לחומרה של הדברים, שחלקם בוודאי נכונים.

האחד בה"א הידיעה

אני לא יודע לומר אם צודקת הפרקליטות בהמלצתה לא להגיש כתב אישום. אני כן יודע שלא יכול להיות אישום בפרשה זו, מבלי שייכלל בו גם מי שהיה אחראי על אשכנזי ואנשיו, הלא הוא שר הביטחון ברק.

לא שידוע על מעשים אסורים שברק עשה, גם אם ניקח בחשבון את פרשת ההקלטות שהתקלקלו בלשכת ברק. אבל ברק הוא זה שהצית את התבערה והזין אותה, הוא התגרה במכוון וביודעין באשכנזי, התנכל לו - כאשר היה אמור לתפקד כגורם המרגיע והמפשר. אשכנזי, שבתחבולות אינו בר תחרות לברק, נגרר לפעול נגדו, ובכך פעל למעשה נגד עצמו.

אבל השורה התחתונה היא שזה או אשכנזי ואנשיו עם ברק - או אף אחד. ונראה שזה הולך להיות אף אחד - מה שצודק יותר מאשר כולם בלי האחד בה"א הידיעה.

וינשטיין, גם אתה מינוי חיצוני

מן העתונות אתמול (ג'): "ככל שמתגברת התשוקה למנות מפכ"ל מחוץ למשטרה - כך מתגמדים הישיגיה של המשטרה ונעלמים משל חלום היו. בלתי ראוי ובלתי צודק להתעלם מכך". כה אמר אתמול היועץ המשפטי יהודה וינשטיין בכנס לציון תחילת שנת המשפט.

ואפשר לומר גם כך: "ככל שמתגברת התשוקה למנות יועץ משפטי מחוץ לפרקליטות - כך מתגמדים הישיגיה של הפרקליטות ונעלמים משל חלום היו. בלתי ראוי ובלתי צודק להתעלם מכך".

אבל יהודה וינשטיין כן התעלם מכך שכאשר הוצע לו להיות היועץ, הוא לא היה איש הפרקליטות (כמון מני מזוז למשל), אלא עורך דין פרטי, כלומר יועץ חיצוני. מסקרן אם הוא חושב שמינויו שלו גימד את הפרקליטות?