בירה להמונים

כחלון הוא הפלופ של הממשלה, אבל היי - תשתו בירה בהנחה של שקל ותשכחו איך מזמברים אתכם

משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

אי-אפשר להגיד שלא הזהרתי. משה כחלון, כצפוי, הוא הפלופ של הממשלה הזאת. "יאיר לפיד 2", שנישא על גבי "חברתיות" מדומיינת ורפורמת הסלולר שהו-כה-הקלה על הכיס של כולנו, מתנהל בפאניקה ומפזר יותר הבטחות ותחזיות מנוסטרדמוס. כפי שכבר כתבתי כאן לפני הבחירות, אי-אפשר להצביע פעם אחר פעם לנסיך התורן, הליברלי כביכול, הקפיטליסט הנאור, ולצפות לשינוי.

כל שבוע תוכנית חדשה לטיפול במשבר הנדל"ן, ומחירי הדירות ממשיכים לעלות. כל חודש התנגשות עם בנק ישראל (שמתנגד נחרצות להורדת המסים החפוזה, שנראה כי לא נעשתה בעניינה עבודת הכנה רצינית), והשיירה עוברת. ועכשיו, לכבוד החג, מתנה: הנחה של שקל על כוס בירה! כלומר, קיזוז חלקי של ההתייקרות הקודמת, אבל מה זה חשוב - תשתו קצת אלכוהול, ותשכחו לעוד קצת איך אנחנו מזמברים אתכם.

אם זה לא היה כל-כך עצוב, זה היה מצחיק. ברומן המופתי של אלדוס האקסלי "עולם חדש מופלא", המשטר מעודד אנשים ליטול "סומה" בכל פעם שהם מרגישים מעט מוטרדים או עצובים. בצפון קוריאה, אולי הדיקטטורה הנוראה בתבל, שלא מתירה חופש אזרחי כלל, מותר לאזרחים לעשן מריחואנה.

ואנחנו נוכל להתלהב מוודקה מוזלת ועארק בר-השגה - ולשכוח מעסקת הגז השנויה במחלוקת, מהמונופולים המטורפים בשוק המזון (מה קרה לאג'נדה הלוחמנית נגד מונופולים, אדון כחלון?), ממצב הפנסיה המסתורי שלנו, מ"שוק הבנקאות המגוון" (זוכרים את ההבטחה של כחלון לפני הבחירות, שהקמת בנק חברתי תעמוד בראש מעייניו?) וממחירי הדירות המאמירים. יש לי רק הרגשה שההנגאובר יהיה קשה.

אפילו בהצבעות בכנסת כחלון מערבב אותנו. זוכרים את ההבטחות שלו שיעשה סדר בקק"ל, שהיא תהפוך לגוף מפוקח ושכספיו ישמשו לטובת פתרון משבר הדיור? ובכן, אז הוא הצביע נגד החלת שקיפות חוקית על קק"ל. סתם, ככה, כדאי להזכיר את זה.

ולא רק כחלון עושה קולות של "כולנו" ומדבר בעצם בשפת "אני". ח"כ אלי אלאלוף מהמפלגה שלו, שהיה יו"ר הוועדה למלחמה בעוני, הצביע נגד ההצעה להעביר עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה. יפה, לא?

ואם אנחנו כבר בודקים את הציציות של "לפיד 2", בואו נראה רגע מה עשה הדגם המקורי מאז החלה לעבוד הכנסת הנוכחית. שר האוצר לשעבר, שהבטיח להיות "אופוזיציה לוחמנית" ונאם את נאום "הכסאות הריקים", השתתף רק ב-10 הצבעות מתוך ה-33 שנספרו בנושאים חברתיים-כלכליים, כך עולה מנתוני "המשמר החברתי". למעשה, לפיד נמצא במקום החמישי מהסוף מבין כל חברי הכנסת (!) בשיעור ההשתתפות בהצבעות חברתיות-כלכליות.

אבל מה זה משנה, כחלון ימשיך לבלבל אותנו עם תוכניות בעלות שמות מרשימים ויזרוק לנו סוכריות בדמות הורדת מחירי הבירה - ואנחנו נבחר גם בפעם הבאה מישהו עם בלורית יפה, או חתך דיבור חמוד, או חליפה יפה, או משהו אחר.

אתם יכולים להמשיך להתרשם מכחלון, אני כבר עברתי הלאה. אני מחכה ל"לפיד 3", או "כחלון 2", מי שזה לא יהיה.