יממה לאחר גזירת דינו של גיא ממן: תביעה ייצוגית נגד מגדל

ליאור ולירון חורב הגישו בקשה לייצוגית בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים בעקבות המעילה של גיא ממן ■ "ממן ופלג ניצלו באופן שיטתי ומתוכנן את הפעילות של ממן מכוח תפקידו ומעמדו במגדל ואת כוח הקנייה והמכירה של מגדל"

גיא ממן לא חשב על ציבור חוסכי הפנסיה במגדל, כשמעל בכספם וגרף לכיסו מיליוני שקלים על חשבונם במסגרת עבודתו כמנהל תיקי פנסיה בחברה. הוא לא חשב על הקורבנות שלו - אותם אנשים שייתכן שכספי הפנסיה שהוא גוזל הם משענתם היחידה לעת זקנה. במקום לחשוב על זה, הוא חשב על מה לבזבז את הכספים שנטל במירמה. הוא חגג על כרטיס אשראי שהונפק במיוחד לטובת ההנאה מכספי המעילה, משך מזומנים לצרכיו האישיים ללא חשבון, מימן מכספי המעילה חופשות משפחתיות, טיסות לחו"ל, הוצאות שוטפות ורכישות שונות לשימושיו הפרטיים, וכן לרכישת ג'יפ חדש מסוג יונדאי סנטה פה, כרטיסי טיסה לחו"ל וכרטיסים למשחקי ספורט. וכל "החגיגות" הללו נעשו על חשבון ציבור החוסכים במגדל.

הפעם, אותו ציבור חוסכים שממן לא חשב עליהם בזמן המעילה בכספם החליט להשמיע את קולו ולדרוש את כספו בחזרה. יממה בלבד לאחר גזירת דינו של ממן, ל-44 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך חצי מיליון שקל, הוגשה אתמול (ד') תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים כנגד חברת מגדל, בטענה לאחריותה לאובדן כספי החוסכים בעקבות התרמית שביצע גיא ממן.

ממן ופלג אינם נתבעים בתביעה הייצוגית כיוון שעל-פי חוק לא ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד מי שאינו "עוסק" או "חברה מנהלת" או "מבטח", אך התובעים הייצוגיים מציינים בתביעה, כי הם נותנים מראש את הסכמתם לצירוף ממן ופלג כנתבעים על-ידי חברת מגדל.

בתביעה, שהוגשה על-ידי בני הזוג ליאור ולירון חורב, עמיתים במגדל, נטען כי הנתבעות - מגדל חברה לביטוח ומגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל - המנהלות עבור עמיתיהן ומבוטחיהן את החיסכון הפנסיוני שלהם למשך שנים ארוכות, מחויבות לעשות זאת בזהירות, בנאמנות, במיומנות, ועל הדרך הטובה ביותר. בנוסף, בשל תפקידן המוסדי החשוב של החברות, החוק מטיל עליהן שורה ארוכה של חובות מוגברות כלפי מבוטחיהם, כאשר החובה הבסיסית ביותר היא החובה לשמור על נכסי העמיתים ולנהל בעבורם בנאמנות (וללא ניגוד אינטרסים) את נכסיהם.

לטענת בני הזוג חורב, באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ, נתי פולינגר וטל ויקמן, האחריות של מגדל לפצות את חברי הקבוצה הייצוגית בגין מעשי התרמית והגזל החמורים שבוצעו בנכסי העמיתים, עליהם הן מופקדות, היא "טריוויאלית וברורה מאליה", ממש כמו החובה של בנק לפצות את לקוחותיו בגין מעילה או הונאה שבוצעה בחשבונותיהם על-ידי מי מעובדי הבנק.

במוקד הבקשה עומדת פרשת התרמית, הרצת המניות וביצוע מניפולציות בניירות ערך, אשר ביצע גיא ממן במסגרת תפקידו במגדל, בחשבונות המנוהלים עבור העמיתים, המבוטחים והחוסכים הפנסיונים של מגדל, במסגרתה הופקו רווחי-עתק על חשבונם, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם הממוניות.

בחודש שעבר הורשע ממן, לשעבר מנהל תיקי מניות בחשבונות קרנות הפנסיה של מגדל, על-פי הודאתו בקבלת שוחד מחברו ושכנו, פלג, בתרמית בניירות ערך, בעבירות מרובות של מירמה והפרת אמונים, בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ובעבירות הלבנת הון. ממן הודה, כי פעל בצוותא עם פלג, פעיל חובב בשוק ההון ובקיא במסחר בניירות ערך, לביצוע מאות עסקאות תרמיתיות בין חשבונות מגדל עליהם היה אחראי לבין חשבונותיו הפרטיים של פלג.

מטרת התוכנית המרמתית הייתה לנצל את השליטה והידע של ממן, מתוקף תפקידו ומעמדו במגדל, לשם השאת רווחים לטובת ממן ופלג. ממן הודה והורשע בכך, שהחל משנת 2006 פעל, יחד עם פלג (אשר לא הודה ומשפטו עדיין מתנהל) באופן מרמתי במסחר בניירות ערך, והם חלקו ביניהם את הרווחים שצברו כתוצאה מפעילותם הפסולה.

"ממן ופלג ניצלו באופן שיטתי ומתוכנן את הפעילות של ממן מכוח תפקידו ומעמדו במגדל, ואת כוח הקנייה והמכירה של מגדל, בניגוד לטובת חברי הקבוצה, ופעלו באופן מרמתי בעשרות ניירות ערך שונים, לרבות ביצוע מאות עסקאות מתואמות ועצמיות במסגרת המסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב", נכתב בתביעה הייצוגית.

על-פי עובדות כתב האישום בהן הודה ממן, פעלו פלג והוא בחשבונותיהם הפרטיים ובחשבונות מגדל בהיקף של למעלה מ-500 מיליון שקל, וגרפו לכיסם רווחי-עתק בסך של כ-11 מיליון שקל, כאשר מתוך סכום זה משך ממן סכום של כ-2.4 מיליון שקל, אשר כולם באו על חשבונם של חברי הקבוצה, ואף גרמו לנזקים כבדים נוספים לחברי הקבוצה.

במסגרת התרמית, ביצעו ממן ופלג לכל הפחות 843 עסקאות מתואמות בין חשבונות מגדל לחשבונות הפרטיים בהיקף של כ-96 מיליוני שקל. לצורך חלוקת הרווחים העניק פלג לממן כרטיס אשראי השייך לחשבונו, באמצעותו נהג ממן למשוך עשרות אלפי שקלים בשנה. כמו-כן העביר פלג לממן מזומנים, מימן לו חופשות משפחתיות, קנה לו כרטיסים למשחקי ספורט בארץ ובעולם ואף רכש לו ג'יפ חדש מרווחי הפעילות.

לטענת התובעים הייצוגיים, הנתבעות - מגדל חברה לביטוח ומגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל - כל אחת לפי תפקידה וחברי הקבוצה הרלוונטיים לגביה, אחראיות, מכוח שורה ארוכה של דינים, לנזקים הכבדים שנגרמו לחברי הקבוצה, ומשכך עליהן לפצותם בגין כל נזקיהם.