"פגיעה בקידום שופטים שהקלו עם מיידי אבנים - לא דמוקרטי"

נשיאת העליון מרים נאור תקפה בחריפות את היוזמה שמקדם השר ארדן, שלפיה שופטים שלא יחמירו בענישה נגד מיידי אבנים לא יקודמו מבית משפט השלום למחוזי ■ "מתאים למדינות שלא היינו רוצים להידמות אליהן"

השופטת מרים נאור/ צילום: אתר בתי המשפט
השופטת מרים נאור/ צילום: אתר בתי המשפט

נשיאת בית המשפט העליון נגד השר לביטחון הפנים: השופטת מרים נאור תקפה היום (א') בצעד חריג מאוד את יוזמתו של גלעד ארדן, שלפיה שופטים אשר לא יחמירו בענישה כנגד מיידי אבנים - לא יקודמו.

בהודעה יוצאת דופן ששיגרה היום הנשיאה נאור היא ציינה את התנגדותה למהלך. לפי פרסומים שונים, ארדן מתכוון לדרוש משרת המשפטים איילת שקד כי גזרי דין שניתנים על-ידי שופטי בתי משפט שלום נגד מיידי אבנים, יהוו קריטריון לקידומם לבתי משפט מחוזיים.

"ככל שהפרסומים אכן משקפים את עמדת השר ארדן, אני רואה אותם בחומרה רבה", אמרה נאור. "הדברים נוגדים את עקרון העצמאות האישית של השופט, שהוא מרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי. הם נוגדים את עקרון חוק יסוד השפיטה לפיו אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה זולת מרותו של הדין. אם גזר דין זה או אחר נראה לרשות המבצעת קל מדי, הדרך הראויה היא לערער עליו".

עוד נכתב בהודעה כי "נשיאת בית המשפט מבקשת להביע את מחאתה על הניסיון להשמיע לשופטים אזהרה כי אם לא ייפסקו כפי שסבורה הרשות המבצעת שראוי לפסוק - לא יקודמו. הדברים המיוחסים לשר ארדן מתאימים למדינות שלא היינו רוצים להידמות אליהן ולא למדינתנו, כמדינה יהודית ודמוקרטית. שופטי ישראל ימשיכו לעשות את מלאכתם נאמנה ולא יגורו מפני איש".

הדברים החריפים באים בצל יוזמתו של ארדן, שהודיע כי ייפגש בימים הקרובים עם השרה שקד ויציג בפניה עשרות פסקי דין המקלים מאוד, בעיני השר לביטחון פנים, עם מיידי אבנים. מטרת הפגישה היא לבקש משקד, המשמשת יו"ר הוועדה לקידום שופטים, להציג בפני חברי הוועדה את פסקי הדין הללו על מנת שלדבריו יילקחו בחשבון בעת קידומם.

דברי ארדן, שפורסמו בעמוד הפייסבוק שלו, באים לדבריו על רקע טענות מצד דרגי השטח במשטרה, לפיהן מיידי אבנים עלולים לגרום אף לאירועי מוות, דוגמת זה של הילדה אדל ביטון. בין היתר כתב ארדן: "היא נרצחה בגלל אבן, לכן לא יכול להיות שמחבלים שזורקים אבן יקבלו מאסר על תנאי או כמה חודשים בודדים בכלא, רק כי במקרה מישהו לא מת".

באחרונה הוחמר עונשם של מיידי אבנים בחוק ונקבע על 15-10 שנות מאסר. הפרקליטות אף הודיעה בעצמה כי תחמיר עם מבצעי העבירה, בין בבקשות מעצר ובין בדרישה לענישה חמורה יותר מבתי המשפט.

הודעתה של נאור מדגישה את המתיחות בין בית המשפט העליון לכנסת ולממשלה על רקע מאבקי הכח בין השניים. העימות האחרון היה על רקע ביטול סעיפים מחוק נגד מסתננים שהכנסת חוקקה. הודעה רשמית של נשיאת העליון נחשב לצעד חריג ביותר, שכן בדרך כלל נמנעים שופטים מלהביע את עמדתם בפומבי.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "בעקבות הפרסומים בתקשורת בעניין הנדון, לשכת עורכי הדין פנתה לשר גלעד ארדן וביקשה ממנו לחזור בו מעמדתו לפיה המבחן לקידום שופטים ייגזר מאופי פסקי הדין שלהם. יודגש כי אין בכך כדי לנקוט עמדה לגופו של עניין. במידה והמחוקק סבור כי יש להחמיר בענישה, אזי יתכבד וישנה את החוק ואת רף הענישה הקבוע בו וחזקה על מערכת המשפט והשופטים כי יפעלו בהתאם לחוק.

"אנו מכבדים את רצונו של השר לבטחון פנים להשיב את הסדר והביטחון האישי לאזרחי המדינה, אך סבורים כי יש לעשות זאת באמצעות חקיקה מתאימה ולא על-ידי ענישת שופטים", נמסר.