מניית היום: מזנקת בכ-25% בעקבות זכייה במכרז ענק

ההיקף הכספי של המכרז בו זכתה החברה הנכדה של אילקס נאמד בכ-110 מיליון דולר לתקופת ההתקשרות הראשונית

מניית אילקס מדיקל מזנקת במחזור גבוה במהלך המסחר בבורסה. החברה דיווחה היום (ד') כי במהלך החג נודע לה כי חברה-נכדה בדרום אפריקה זכתה במכרז של שירות הדם הלאומי של דרום אפריקה להחלפת המערכות לבדיקת דם לגילוי וזיהוי וירוסים. המכרז הוכרע לאחר התמודדות של כ-6 חודשים עם מתחרים בינלאומיים.

במסגרת המכרז, אילקס דרא"פ תחליף את מערכות הטיגריס תוצרת GRIFOLS המותקנות כיום ב-SANBS, במערכות מסוג חדש הקרויות "פנתר". משך ההתקשרות על-פי תנאי המכרז היא לתקופה של 5 שנים, כאשר קיימת אופציה להארכת ההסכם לתקופה של 5 שנים נוספות.

זכייה זו ממשיכה זכייה קודמת של אילקס דרא"פ בבנק הדם בקייפטאון, כך שאילקס דרא"פ תמשיך לספק את כל הבדיקות לגילוי וזיהוי וירוסים של בנקי הדם בדרום אפריקה.

ההיקף הכספי של המכרז נאמד בכ-110 מיליון דולר לתקופת ההתקשרות הראשונית. באילקס מעריכים כי זה המכרז המשמעותי ביותר בו זכתה אי-פעם.

תחילת האספקה צפויה לקראת הרבעון הרביעי השנה כדי לבצע חפיפה ומעבר מיטבי ממערכות הטיגריס למערכות הפנתר, כך שעבודה רוטינית עם המערכות החדשות תחל בחודש ינואר 2016.

באילקס מציינים עוד כי מספר בנקי דם במדינות באפריקה עקבו מקרוב אחר המכרז ותוצאותיו על מנת לקבל החלטה לגבי רכישת מערכות לגילוי וזיהוי וירוסים בדם והחברה מעריכה כי תוצאות המכרז ישפיעו על החלטתם.

"ברגע שיש מימון בינל' - הם קונים"

החוזה החדש מגיע מספר חודשים לאחר שאילקס דיווחה על חוזה בהיקף של 40 מיליון דולר עם קופת חולים מאוחדת, לאספקת ציוד וחומרים לבדיקות מעבדה. למכרז יש גם משמעות פוטנציאלית עתידית נוספת עבור אילקס, והיא מעדכנת בהודעתה כי נודע לה שמספר בנקי דם במדינות אפריקה עקבו מקרוב אחר המכרז ותוצאותיו, על מנת לקבל החלטה לגבי רכישת מערכות לגילוי וזיהוי וירוסים בדם, והחברה מעריכה כי תוצאות המכרז ישפיעו על החלטתם.

"ברור שדרום אפריקה היא ה'סמן הימני' של אפריקה", אמר היום המנכ"ל בן שאול ל"גלובס". לדבריו, "חזרתי לא מזמן מכנס בנקי הדם, וכל מי שדיברנו איתו אמר שהוא מחכה לראות מה דרום אפריקה בוחרת. יש לנו פעילות במדינות כמו קניה, זימבבואה, בוצואנה, אוגנדה ומאוריציוס - כולם מסתכלים על דרום אפריקה, וברגע שהם משיגים מימון מגופים בינלאומיים כמו למשל הבנק העולמי, הם קונים. הדגש שלי הוא על אפריקה. יש שם עוד המון תחומים שדרושים התפתחות, אבל זה לוקח יותר זמן ממה שאנשים חושבים, כי לא מדובר על מכירה חד פעמית אלא על חוזים ארוכי טווח ותהליכים ארוכים". לפי הדיווח של אילקס, הזכייה במכרז הנוכחי לצד זכייה קודמת במכרז של בנק הדם בקייפטאון, מובילים לכך שאילקס דרא"פ תספק 100% מהבדיקות לגילוי וזיהוי וירוסים של בנקי הדם בדרום אפריקה.

הכפילה את ערכה בשנה האחרונה

אילקס מדיקל נסחרת בבורסה של תל אביב בשווי של כ-270 מיליון שקל, לאחר שהכפילה את ערכה בשנה האחרונה (טרם העליות היום). בנוסף להחזקה ב-100% ממניות אילקס דרא"פ, שולטת אילקס (53.9%) בחברה הציבורית מדטכניקה, שנסחרת בשווי של 144 מיליון שקל ועוסקת בייבוא ושיווק של ציוד רפואי.

רכישת השליטה הממונפת במדטכניקה, שבוצעה בינואר 2011, התבררה תוך זמן קצר ככזו שבוצעה במחיר מנופח והעיקה על תוצאותיה של אילקס ועל מניית החברה. תמורת מניות השליטה שילמה אילקס סכום של 260 מיליון שקל - ששיקף למדטכניקה שווי של 478 מיליון שקל, יותר מפי 3 לעומת שווייה הנוכחי. המוכרים בעסקה היו חברת ההשקעות עילדב והאחים ישראל ורם טאובר. גורם נוסף שגזר קופון שמן היה מתווך העסקה, מנכ"ל מנופים פיננסיים לשעבר, דני וקנין, שגרף על פי ההערכות דמי תיווך של כ-6 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של 2015, כ-70% מהכנסותיה של אילקס הגיעו מישראל והיתר ממכירות בחו"ל. בסך הכול, רשמה החברה הכנסות של 241 מיליון שקל, צמיחה של כ-15% בהשוואה למחצית הראשונה של 2014. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ביותר מפי 2, ל-17.5 מיליון שקל.