איך לבחור נכון את התפקיד הבא?

שני כלים שיעזרו לכם להימנע מטעויות קריירה בלתי הפיכות

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

משקלו של התפקיד האחרון בקריירה הוא קריטי לקביעת ערך השוק, הרבה יותר מכל התפקידים הקודמים גם יחד, והשפעתו על פוטנציאל הקידום ועל ההישרדות בשוק העבודה עצומה. על כן אי אפשר להפריז בחשיבות המעבר בין תפקידים, גם כאשר המעבר הוא בתוך אותה החברה (אם כי מעברים שגויים באותו הארגון קל יותר למסך).

איך בוחרים נכון? על מנת למזער טעויות, שלעיתים קרובות הן בלתי הפיכות, קודם כל חובה לאסוף כמה שיותר מידע איכותי על תפקיד (באמצעות אינטרנט, חברת ההשמה, ראיונות העבודה, נטוורקינג ועוד), ולאחר מכן מומלץ בחום להסתייע בכלים מובנים, ולא להסתמך על אינטואיציה בלבד.

כלי ראשון: קורות חיים

קורות החיים הוא כלי החלטה איכותי, מסמך שהרוב משתמשים בו רק ככלי טקטי להגעה לראיון עבודה, ויאללה לפח. תפקיד המסמך ככלי אסטרטגי לניהול קריירה הוא חשוב לא פחות והדרך להשתמש בו לבחירת התפקיד הבא פשוטה למדי - מכניסים את התפקיד המוצע לתוך קורות החיים כאילו חלפו 3 שנים בתפקיד. כותבים הגדרת תפקיד מדויקת ואת התכנים העיקריים שהוא עתיד לכלול בתום התקופה, ומשווים למסמך הנוכחי. רק אז אפשר להחליט האם התפקיד המוצע קידם אתכם, האם הקריירה בסטגנציה, או חלילה נסוגה לאחור.

בעת בחירה בין מספר תפקידים יש לחזור על אותה הפעולה לגבי כל אחד מהם, ולבחון איזה תפקיד (כולל האחרון) מקנה לכם ערך שוק גבוה יותר. כמובן שאתם לא אמורים לנבא בדיוק מהם נושאי הדגל בהם תעסקו בתפקיד המוצע, באיזו מידה תשפרו כל אחד מהפרמטרים עליהם תימדדו, מה תהיינה ההצלחות העיקריות שלכם ומידת התרומה לארגון וכדומה. מספיק לבצע הערכה מושכלת של כל הנ"ל, גם אם בפועל הנושאים המרכזיים יהיו אחרים. רצוי מאד להראות את המסמכים למי ממכריכם שמבינים בשוק העבודה, על מנת לנטרל משתנים כמו שכר, מיקום, שעות עבודה וכו', שעלולים להסיט אתכם מהבחירה המתאימה למטרות הקריירה שהגדרתם.

ואם אין לכם את האינפורמציה הדרושה לכתיבת התכנים של התפקיד המוצע? סימן שאין ברשותכם את המידע האלמנטרי הדרוש לקבלת ההחלטה, ואתם עלולים למצוא עצמכם תקועים בתפקיד שיפגע בערך השוק שלכם (למרות הגדרת תפקיד מפוצצת ועוד כמה מאות שקלים בחשבון הבנק).

כלי שני: ציון משוקלל

הכלי השני הוא כמותי ומאפשר לייצר השוואה פשוטה ומדויקת יותר בין תפקידים. לשם כך יש לבחור את 5 הפרמטרים החשובים לכם ביותר, ולכל אחד לתת גם ציון (מ 10 עד 100) וגם משקל (1-הכי נמוך, 5-הכי גבוה) שיבטא את חשיבות הפרמטר הנ"ל עבורכם. לכל פרמטר יש לתת משקל שונה כדי להבטיח דירוג חשיבות, מאידך פרמטרים שונים יכולים לקבל אותו הציון. לאחר מכן יש להכפיל את הציון של כל פרמטר במשקל שנתתם לו, לסכום את התוצאות לקבלת הציון המשוקלל של התפקיד. יש לחזור על אותה הפעולה לגבי כל התפקידים (כולל האחרון) ולהשוות.

איך יודעים איזה פרמטרים להכניס למשוואה ואיזה משקל לתת לכל אחד מהם? הפרמטרים והמשקל משתנים על פי מטרות הקריירה. למשל הפרמטר החשוב ביותר ברוב המקרים הוא 'כוחו של התפקיד כמקפצה לתפקיד הבא אחריו', על כן המשקל שיש לתת לו הוא 5 (כלי קורות-החיים עשוי לסייע מאד במתן הציון לפרמטר המקפצה), אלא אם מדובר במישהו שנמצא בשלבי הדעיכה של הקריירה כשאז הכי חשוב הוא האופק התעסוקתי. מומלץ לבחון פרמטרים משמעותיים כמו פוטנציאל קידום בחברה והסיכוי להצליח בתפקיד, ולהימנע ממתן משקל יתר לגובה השכר למשל, פרמטר שמרבית האנשים רואים בו בטעות הראשון בחשיבותו.

באושר ועושר

קחו בחשבון שהסיכוי לתפקיד טוב יותר בחברה אחרת הוא נמוך מאוד (חברות לא נוטות לתת לאנשים תפקידים יותר 'גדולים' מהניסיון שלהם) לכן היו מוכנים נפשית לפסול הצעות רבות. זכרו שככל שתאספו יותר מידע על החברה (גודלה, חוסנה, מצב תחרותי, מבנה ארגוני, תרבות ארגונית וכו'), על החטיבה (האם היא מרכזית או זניחה, בצמיחה או דעיכה וכו'), על התפקיד (כפיפות, תכולה, סמכות, אחריות וכו') ועל הבוס העתידי (רקע מקצוע / ניהולי, אישיות וכו')- תגדילו את הסיכוי לבחור נכון.

והכי חשוב, אל תתעלמו ממידע לא נוח! כמו בזוגיות כך גם בעבודה, שום דבר לא משתפר אחרי החתונה. שנה טובה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com