"בגלל הסיכון, ישראל היא מקור לכל-כך הרבה חדשנות"

קרן הגידור לזרוס, המשקיעה בין השאר בחברות היי-טק ישראליות, הציגה ב-2014 תשואה של יותר מ-40% ■ מנהלי הקרן שחיים בדנבר מסבירים כי מתיחות ביטחונית יכולה דווקא לתרום לעסקים

סטארט אפ  הון סיכון הייטק מנורה חממה /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק מנורה חממה / צלם: thinkstock

צריך להתחיל מהשורה התחתונה: מאז הקמתה בשנת 2012, קרן לזרוס ישראל שמנהלים ג'סטין בורוס ובראיין אברמס, היא אחת מקרנות הגידור המצליחות ביותר מבין אלה שמתמקדות בשוק הישראלי. את 2014 סיימה הקרן עם תשואה נדירה של יותר מ-40%, וגם 2015 נראית טוב. כן, אפילו אחרי השבועות האחרונים.

זה מעניין, כי לקרן לזרוס אין משרד בישראל. למעשה, היא מנוהלת מדנבר, מרחק של 14 שעות טיסה מכאן, והיא נולדה בכלל מאימייל ששלחה אשתו של בורוס לבן זוגה. בורוס מספר: "'אתה חייב לנסוע לישראל', היא כתבה לי יום אחד. 'למה את לא שולחת לי אימיילים שמציעים לנסוע לצרפת או איטליה', שאלתי אותה. והיא סיפרה על הספר שכולם מדברים עליו, 'אומת הסטארט-אפ'. אז קראתי והצטרפתי למשלחת שנסעה לישראל, ופגשתי כאן שורה של חברות - ועף לי המוח.

"תשמע, אני במקרה יהודי, ואני גם מחשיב את עצמי למישהו שמבין קצת בכלכלה. אני קורא את וול סטריט ג'ורנל ואת פייננשל טיימס כל בוקר. ניהלתי באותה עת קרן שמשקיעה בחברות זעירות וקטנות. אבל לא היה לי מושג מה קורה בישראל: כל חברה יותר חדשנית מהשנייה, הן פותרות בעיות שאף אחד לא טיפל בהן במשך חמישים או מאה שנים, ושלא כמו בארה"ב, שם אנשים אומרים תראו כמה השוק גדול, אם רק נשיג רק שני אחוזים מהשוק, זה יהיה נהדר, הישראלים אומרים: 'תראה כמה גדול השוק הזה, אני חושב שאנחנו הולכים לקחת 99 אחוז ממנו'. פשוט לא יכולתי להאמין למה שאני רואה.

"כשחזרתי, נפגשתי עם בראיין. הוא ואני הלכנו לבית הספר ביחד, ואנחנו נפגשים מעת לעת. סיפרתי לו על הביקור, ואמרתי לו שהוא חייב לנסוע ולראות בעצמו. בראיין עבד עם עסקים בהודו במשך 12 שנים, והוא הגיע לאמצע שנות השלושים שלו בלי לבקר בישראל, אז גם הוא נסע, חזר נרגש כמוני ואמר שאנחנו חייבים להקים קרן שמתמחה בישראל. לקח כמה חודשים, אבל ב-2012 לזרוס התחילה לעבוד.

"חשוב לציין שלמרות שאנחנו אוהבים את ישראל, אין לנו שום קשר עסקי אליה. אם הנתונים של פינלנד היו דומים למה שמצאנו כאן, היינו מקימים קרן פינית. חקרנו הרבה מדינות, אבל ישראל הייתה הכי אטרקטיבית".

"חברות מדהימות"

- אין לכם משרד בישראל. איך מנהלים קרן ישראלית מדנבר?

בורוס: "ניהול השקעות הפך בשנים האחרונות למקצוע מאוד עצל. אנשים רוצים לקרוא מחקר אחד או שניים כדי לקבל החלטה. במקרה שלנו, אם כמה פעמים בשנה אתה טס 14 שעות, שוכר מכונית, ופוגש שבע חברות ביום, אתה יכול לפגוש חברות מדהימות שרוב העולם פשוט לא טורח לחפש. לדעתי, אנחנו פוגשים יותר חברות ישראליות מלא מעט קרנות ישראליות".

לזרוס מתייחדת לא רק במרחק של מנהליה מהשוק, אלא בעיקר באופן שבו היא פועלת. מדובר בקרן גידור אמריקאית לכל דבר ועניין, שמשקיעה בחברות ציבוריות ישראליות (הנסחרות בכל שוק שהוא) באמצעות השוק או באופן ישיר, אבל גם בחברות סטארט-אפ פרטיות. כלומר, קרן גידור עם פעילות הון סיכון. הקרן רשמה מאז הקמתה שלושה אקזיטים, ובכלל זה חברת פורטיקור שנמכרה לאינטואיט בעשרות מיליוני דולרים (ושמחצית ממניותיה הוחזקו על ידי הקרן) וחברת אפוקסי שנמכרה לטרהדאט . בנוסף השקיעה לזרוס בחברת הציוד הרפואי Stimatix שנמכרה לחברה גרמנית.

הקרן מנהלת כיום קרוב ל-100 מיליון דולר, והיא פועלת במתכונת Evergreen, שמאפשרת למנהלים להשקיע מחדש בשוק את רווחיה. השותפים מעידים כי כמות המשקיעים וההון המנוהל גדלה כמעט מדי חודש.

- במה בעצם אתם משקיעים?

אברמס: "כשהסתכלנו על ישראל ראינו את אחד משווקי המניות הטובים בעולם בחמש עשרה השנים האחרונות מצד אחד, ומצד שני עשרות חברות פרטיות שנרכשות כל שנה על ידי ענקים טכנולוגיים. רצינו את המיטב של שני העולמות. לכן חשבנו שהתמקדות במדינה היא טובה. רצינו את חמש עשרה או עשרים החברות הכי טובות בישראל - ולא משנה אם הן פרטיות או ציבוריות".

"כרגע יש לנו בפורטפוליו כעשר חברות פרטיות וכעשר ציבוריות. אנחנו משקיעים בהרבה תחומים, כולל ציוד רפואי, טכנולוגיה ואפילו חברות מוצרי צריכה. בצד הפרטי, אנחנו משקיעים בכל שלב החל מסיבוב ראשון ועד סיבוב לפני IPO. מה שמוביל אותנו בצד הזה הוא שההשקעה יכולה להפוך לאקזיט בתוך 24-36 חודשים".

"קח את דלתא גליל למשל, שבה התחלנו להשקיע לפני שלוש שנים ואנחנו ממשיכים להשקיע. כשנכנסנו, מכפיל המכירות שלה היה חמש, והם צמחו במספרים דו ספרתיים הן במכירות והן ברווח. חברות מקבילות בארה"ב נמכרו במכפיל 20".

השניים מציינים שלמרות הביצועים המצוינים שרשמה הקרן עד היום, הם רק בתחילת הדרך. בורוס: "אם אנחנו במשחק כדורסל, אז אנחנו עדיין מצויים ברבע הראשון. אנחנו רק מתחילים. האסטרטגיה של שילוב השקעות בשוק הציבורי והפרטי עובדת. משקיעי הון סיכון שמתרכזים בשלב מסוים או בסקטור מסוים, קמים ונופלים על הוואלואציות בענף שלהם. אין להם אלטרנטיבות. אצלנו, אם הוואלואציות עולות בשוק הפרטי, אנחנו פשוט משקיעים יותר בחברות ציבוריות".

אברמס: "התפיסה הבסיסית שלנו היא שישראל היא המדינה החדשנית יותר בעולם. היא בית לחברות המרגשות, החדשניות ביותר בכל העולם. אנחנו פשוט רוצים גישה לחברות הישראליות הטובות ביותר שנוכל למצוא".

- אתם חושבים שההתמחות בתחום מסוים היא מיותרת?

בורוס: "הגישה שלנו אחרת. אנחנו נותנים ליזמים להיות המומחים בתחום שלהם. מה שאנחנו מביאים לשולחן הוא היכרות עם הרבה קרנות בארה"ב. אנחנו יכולים לעשות לחברות היכרות עם גופי קשרי משקיעים למשל, והיו לנו חברות שחיפשו מנכ"ל או אנשי מכירות בארה"ב. בזה אנחנו עוזרים ומביאים הרבה ערך. אנחנו לא יכולים לעזור בכתיבת קוד או חדשנות בפועל. חוץ מזה, בהזדמנות שאנחנו מחפשים, הטכנולוגיה פותחה והיא כבר בשוק - גם אם זה רק בשוק הישראלי, שהוא סוג של שוק בטא. אנחנו לא נוכל לעזור לשפר טכנולוגיה. זו לא הגישה שלנו.

"אנחנו יכולים לעזור בתחומים של בניית העסק והפיכתו מעסק קטן עם לקוחות בישראל לחברה שפועלת בארה"ב".

"פשוט בהלם"

- אני מדבר עם משקיעים אמריקאים שמגיעים לישראל כבר עשרים שנה. איך זה שיש גורמים שעדיין מופתעים?

בורוס: "אנחנו מביאים את המשקיעים שלנו לארץ כדי לפגוש חברות פורטפוליו. להערכתי מחציתם לא היו בישראל מעולם, והם פשוט בהלם. אף אחד לא זורק אבנים, לא רואים חיילים כמעט. אם היית מכסה את העיניים שלי והייתי צריך לדעת אם אני בקליפורניה או בישראל, לא יכולתי לדעת. אבל אם אתה קורא עיתון, לא היית יכול להגיע לאותה מסקנה.

"כשדיברנו בפעם הראשונה עם דלתא גליל, שאלנו אותם מתי פגשתם קרן אמריקאית. הם ענו שלמעשה, אנחנו הקרן האמריקאית הראשונה שהם פוגשים. איך זה יכול להיות? שנת 2015, חברה שמוכרת במיליארד דולר וצומחת בטירוף, ואף קרן אמריקאית לא חשבה לפגוש אותם. לא היית מאמין שזה קורה בעידן הזה, אבל זה קורה".

- מה יקרה כשישראל תהפוך למדינה רגילה, בלי מלחמות?

אברמס: "אנחנו לא פוליטיים. אנחנו מנסים למצוא את ההשקעות הטובות ביותר. מה שמרשים אותנו בישראל זה כמה החברות מנותקות מהפוליטיקה. לאחת מהחברות שלנו היו מתכנתים ברמאללה. לחברה הזאת לא משנה אם אתה מתל אביב או חברון, ישראלי או ערבי. אם אתה יודע לכתוב קוד - ישכרו אותך.

"אנחנו מתרשמים שהחברות חזקות בתקופת משבר. מחוץ לישראל אנשים חושבים שישראל רגישה לסיכונים גיאו-פוליטיים, אבל מה שאנחנו הבנו הוא שהשוק עמיד בצורה לא רגילה. בממוצע, השוק יורד בעימותים באחוזים בודדים וכמעט תמיד מסיים אותם בעלייה. היינו בישראל בתקופת צוק איתן, והעסקים היו כרגיל".

בורוס: "הסיכון הגיאו-פוליטי יוצר את החדשנות, ממש כמו שארה"ב הייתה חדשנית יותר בתופה המלחמה הקרה. אני מרגיש שארה"ב פחות חדשנית היום, בעוד ישראל, בגלל הסיכון, היא מקור לכל-כך הרבה חדשנות".