נעילה שלילית בבורסה; מניות הבנקים ירדו יותר מ-2%

המשקיעים והסוחרים בכל העולם דרוכים לקראת הודעת הפדרל ריזרב הערב ■ מגמה מעורבת באירופה ובארה"ב ■ המשק צמח ב-0.1% בלבד ברבעון השני

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה (ה') ננעל בירידות שערים קלות, ברקע למגמה מעורבת בבורסות אירופה ובוול סטריט, בהמתנה דרוכה להחלטה הגורלית שיפרסם הערב הפד בנוגע להעלאת הריבית. מניות הבנקים הכבידו על המעו"ף אך הוא סגר כמעט ללא שינוי, בעוד מניות הפארמה רשמו עליות נאות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

 

 

בתחום המאקרו המקומי, הלמ"ס דיווחה היום כי הצמיחה במשק נעצרה לגמרי ברבעון השני. ברבעון השני של 2015 גדל התוצר ב-0.1% בחישוב שנתי, לאחר עליות של 1.8% ברבעון הראשון ו-6.1% ברבעון האחרון של שנת 2014.

דודי רזניק מלאומי שוקי הון מציין כי "החלטה על העלאת ריבית היום, ככל שתתקבל, צפויה אולי להפתיע את השווקים, אך בוודאי לא תגרום לתנודתיות חריגה, על רקע העובדה כי מלכתחילה גלומה הסתברות לא נמוכה להעלאה היום. יתר על כן, לולא התנודתיות החריפה בחודש האחרון בשוקי המניות בעולם, סביר להניח כי ריבית הפד היתה עולה היום ממילא".

 בכל מקרה, אומר רזניק, העלאת ריבית עשויה בטווח הקצר לחזק את הדולר, להעלות תשואות אג"ח ממשלתיות וקונצרניות ואולי להביא לירידות בשוקי המניות. בטווח הבינוני-ארוך נראה כי כיוון השווקים ייקבע הרבה יותר על פי תוואי העלאת הריביות בארה"ב ובעולם, הצפוי להיות ארוך ואיטי, וכן על פי משתני האמקרו בפועל. בכל מקרה, גם אם יעלה את הריבית היום, הפד צפוי לתבל את ההודעה במסרים מרגיעים, על מנת לא לגרום לתנודתיות יתר בשווקים שהפגינו לאחרונה עצבנות גבוהה ממילא.

הכלכלנית הראשית של ארגון ה-OECD, קת'רין מאן (Catherine Mann), מצדדת בהעלאת ריבית היום על ידי הפדרל ריזרב. בראיון לרוייטרס אומרת מאן כי "העלאת ריבית על ידי הפד מחר תסיר הרבה אי ודאויות שמעיקות על השווקים והכלכלה העולמית. המשך התהליך של העלאות הריבית חשוב הרבה יותר מהתזמון שלהן".

אתמול שבו הסוחרים בבורסה בת"א מחופשת ראש השנה והמסחר בת"א ננעל במגמה מעורבת. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.28 מיליארד שקל.

מניית טבע  עמדה במוקד לאחר שחזרה עם פערים שליליים מניו-יורק. מנגד פריגו , כיל , נייס ואופקו נסחרו בעליות לאחר שחזרו עם פערים חיוביים.

כלכלני ברקליס פרסמו סקירה על מניית קבוצת דלק. בברקליס מעריכים שקיים אפסייד של 29% על מחיר המניה הנוכחי של דלק  אולם "נוקטים במשנה זהירות עד הסרת כל המכשולים הרגולטורים".