לאומי שוקי הון: זה מה שיקרה בשווקים אם הפד יעלה הריבית

דודי רזניק מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון שולח מסר מרגיע וטוען כי לא צפויות תנודות חריגות אם הפד יעלה את הריביות ■ לטענתו, בטווח הקצר העלאת הריבית "עשויה לחזק את הדולר, להעלות תשואות אג"ח ממשלתיות וקונצרניות ואולי להביא לירידות בשוקי המניות"

דודי רזניק / צילום: איל יצהר
דודי רזניק / צילום: איל יצהר

הבנק המרכזי של ארה"ב עשוי לקבל היום (ה') בערב החלטה היסטורית - לבצע "סיבוב פרסה" במדיניות המוניטארית, להעלות את הריביות ולסיים את עידן הריבית האפסית לאחר כ-9 שנים.

דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, ממליץ למשקיעים להסיר דאגה מליבם: "החלטה על העלאת ריבית היום, ככל שתתקבל, צפויה אולי להפתיע את השווקים, אך בוודאי לא תגרום לתנודתיות חריגה", הוא מציין בסקירה שפרסם.

רזניק מציין כי "ככל שמתקרבים להודעה, גוברים הקולות בארה"ב הגורסים כי העלאת ריבית תהיה שגיאה. בשבוע האחרון הצטרפו לקוראים נגד העלאת ריבית קרן המטבע העולמית, הבנק העולמי וקולו של פרופסור אנדרו לווין, ששימש יועץ מיוחד ליו"ר הפד הקודם, בן ברננקי. לשיטתו, הפד צריך לשמור על ריבית אפסית גם לאורך שנת 2016 ולא להעלותה בהחלטה הקרובה ובכלל בתקופה הקרובה. הסיכויים הגלומים לעליית ריבית היום עומדים על כ-30%".

לטענתו של רזניק, ההסתברות להעלאת ריבית היום היא לא נמוכה ומגולמת בשווקים. "יתר על כן, לולא התנודתיות החריפה בחודש האחרון בשוקי המניות בעולם, סביר להניח כי ריבית הפד היתה עולה היום ממילא".

בנוגע להשפעות של העלאת הריבית רזניק מציין כי היא "עשויה בטווח הקצר לחזק את הדולר, להעלות תשואות אג"ח ממשלתיות וקונצרניות ואולי להביא לירידות בשוקי המניות. בטווח הבינוני-ארוך נראה כי כיוון השווקים ייקבע הרבה יותר על פי תוואי העלאת הריביות בארה"ב ובעולם, הצפוי להיות ארוך ואיטי, וכן על פי משתני המקרו בפועל. בכל מקרה, גם אם יעלה את הריבית היום, הפד צפוי לתבל את ההודעה במסרים מרגיעים, על מנת לא לגרום לתנודתיות יתר בשווקים שהפגינו לאחרונה עצבנות גבוהה ממילא".