מה אומרים הנתונים הכלכליים בארה"ב על מועד העלאת הריבית?

הכלכלה התרחבה יותר מהצפוי ברבעון השני, הצריכה הפרטית גבוהה, אבל כלכלנים רבים צופים קצב צמיחה פושר יותר ברבעון השלישי ■ "אם הכלכלה המקומית תשאר כפי שהיא, הפדרל ריזרב יעלה את הריבית בדצמבר"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב התרחבה ברבעון השני יותר מהצפוי, בעיקר הודות להוצאות הצרכנים הגבוהות ולהוצאות על בנייה, מה שמחזק את התחזית להעלאת ריבית בארה"ב עוד השנה.

הקריאה השלישית של צמיחת התמ"ג ברבעון השני של השנה הצביעה על צמיחה בקצב שנתי של 3.9%, לעומת ציפיות כי תיוותר ללא שינוי על 3.7%. זאת בעיקר הודות לעלייה בהוצאות הצרכנים, מנוע הצמיחה העיקרי, כאמור, ל-3.6% לעומת אומדן קודם של 3.1%.

הנתונים הללו תומכים בתזה שלפיה כלכלת ארה"ב מספיק חזקה לעמוד בהעלאת הריבית מרמה אפסית, למרות חששות מהכלכלה הגלובלית.

שלשום הבהירה יו"ר הפד ג'נט ילן כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי.

 

ועדיין, כלכלנים רבים צופים קצב צמיחה פושר יותר ברבעון השלישי, דעה שמחוזקת על ידי נתונים שמצביעים על צמיחה איטית יותר בסקטור השירותים וירידה בסנטימנט הצרכנים בספטמבר.

"יש הרבה מה לאהוב בנוגע לצד המקומי של הכלכלה במחצית השניה של השנה, למרות מה שקורה בעולם", אמר ג'ייקוב אובינה, אנליסט בכיר ב-RBS קפיטל בניו יורק. "אם הכלכלה המקומית תשאר כפי שהיא, הפד יעלה את הריבית בדצמבר".

הקריאה הראשונית של ה-PMI לסקטור השירותים בספטמבר ירד ל-55.6 נק' מהקריאה באוגוסט של 56.1 נק', אולם עדיין מדובר בנתון שמצביע על התרחבות. "הנתונים מצביעים על המשך התרחבות הכלכלה האמריקנית ברבעון השלישי, אולם יש נורות אזהרה שהצמיחה עלולה להחלש בחודשים הקרובים", אמר כריס וויליאמסון, אנליסט ראשי במרקיט, החברה שעורכת את סקר ה-PMI.

גם סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד בספטמבר ל-87.2 נק' מ-91.9 נק' באוגוסט, אך עדיין היה גבוה מהתחזיות.

ובכל זאת, נתוני הצריכה ברבעון השני מהווים סימן טוב לצמיחה ביולי-ספטמבר. הוצאות הצרכנים עלו לקצב של 3.6% לעומת 3.1% באוגוסט. נתוני הוצאות הבנייה התרחבו ב-4.1% ברבעון. ההשקעות העסקיות על תשתיות עודכנו כלפי מעלה גם כן. גם המלאים פחתו.

"עבור הפד, התחזית קדימה היא החלק החשוב ביותר והתרומה של המלאים חיובית", אמר גנאדי גולדברג, אנליסט ריביות ב-TD סקיוריטיז, שלדבריו, היה חשש לא קטן מהגידול במלאים. הוא טוען שהצמיחה ברבעון השלישי תהיה מעט חזקה יותר.