ניתוח "גלובס": פילבר יצליח לפתור את הבעיות בשוק התקשורת?

מדוע הסיכוי למציאת פתרון נמוך, מדוע דווקא במשרד התקשורת חוששים מהכרעה של בג"ץ בנושא הטלפוניה, האם מנכ"ל משרד התקשורת מצמץ ראשון או שישלוף קלף מנצח, ואיך גולן טלקום קשורה לכל זה

שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת
שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת

בתום החגים בשבוע הבא, מתכנן מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לפרסם כמה שימועים לציבור, וזאת במסגרת הניסיון שלו לארגן מחדש את הכוחות הפועלים בשוק התקשורת. זו הולכת להיות אחת המשימות הקשות ביותר של פילבר, כיוון שהוא נאבק כנגד כל הסיכויים, להגיע למבנה שוק מאוזן ותחרותי או במלים אחרות לייצר כללי תחרות שכולם יסכימו עליהם ומבלי שבג"ץ יידרש להתערב.

הנוכחות של בג"ץ בדיון היא חלק משמעותי במוטיבציה של פילבר לנסות ולהגיע להבנות עם כולם. הדיון נקבע לאמצע אוקטובר כך שאין זמן בכלל. או שמשיגים פשרה, או שבג"ץ יכריע.

פילבר נמצא בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית במצב שנוצר, והסיכוי שלו להגיע להבנות עם בזק מצד אחד, ועם ספקיות האינטרנט מצד שני ועם אנשי משרדו והאוצר מצד שלישי, בלוחות הזמנים שנקבעו הוא לא גבוה כפי שיתואר בהמשך.

השימועים שפילבר היה רוצה לפרסם הם בנושא הטלפוניה של בזק, והמחיר שישלמו ספקיות האינטרנט עבור השירות, אסדרה של נושא הטכנאים של בזק - מתי ובאילו מקרים תחויב בזק לתת שירות של טכנאיה כולל התייחסות למחיר שישולם עבור עבודת הטכנאים, והשימוע השלישי אמור להתייחס לפתרון סוגיית המודמים, קרי הנתבים של בזק שנמצאים בידי הלקוחות ואיך הם ייפדו כאשר הלקוח רוצה לעבור ולקבל את השירות שלו מאחת מהספקיות ולא דרך בזק.

המשוכה הראשונה והמורכבת היא בנושא הטלפוניה. בזק העלתה את הרף ודורשת מחיר עבור שירות הטלפוניה שהוא גבוה משמעותית מהמחיר שקבע המשרד. המחיר שהציגה בזק למשרד הוא מחיר שאינו מאפשר לספקיות האינטרנט לקנות את השירות מבזק ולהרוויח עליו, כלומר למכור אותו ללקוחות הסופיים במחיר תחרותי.

במלים פשוטות אם המחיר לא יהיה תחרותי למה שמישהו ייקח את השירות מהספקיות, אם מדובר באותו מוצר טלפוניה שניתן לקחת מבזק? באינטרנט המחיר לחבילת ספק פלוס תשתית הוא נמוך יותר מהמחיר של בזק ולכן הספקיות יכולות להציע מחיר יותר נמוך ולהתחרות בה (גם כאן בקושי אבל ניחא).

בטלפוניה, אם המשרד יקבל את דרישת בזק ויתפשר איתה, ניתן להעריך בסבירות גבוהה שלא תתפתח תחרות ומכאן שחבל על המאמץ. בכירים במשרד טוענים זאת בצורה מפורשת ובכך ממלכדים את פילבר. הם אומרים לו שהוא מיצמץ ראשון ולכן בזק מעלה את המחיר.

באותו עניין פילבר יצטרך להגיע להבנות מול ספקיות האינטרנט פרטנר וסלקום שלא מוכנות לשמוע על העלאה במחיר. מבחינתן העלאה במחיר הטלפוניה של בזק, סותרת את מדיניות המשרד ומחסלת את התחרות וזה בדיוק מה שהן הולכות להגיד בבג"ץ.

אחת הערכות שנפוצו בשוק היא שפילבר הבין שכדי "להרגיע" את פרטנר וסלקום, הוא מחמיר מול גולן טלקום עבורן. מה זה אומר? ברגע שפילבר לא יסכים להקל עם גולן שדורשת הקלות נוספות ומחילה על חטאי עבר, הן בתמורה יבלעו את הצפרדע ויסכימו למחירי טלפוניה יותר גבוהים. פילבר יקבל מהן התנגדות מרוככת בבג"ץ, הן יקבלו ממנו "מלחציים" על גולן כדי להקשות עליו ולגרום לו לצאת מהשוק, ובזק סוף סוף תסיר את התנגדותה לטלפוניה, תציע אותה למתחרים במחיר סביר, ובא לציון גואל. בסוף מה שמסב נזק אמיתי לפרטנר ולסלקום זה גולן ולא צליעתה של הרפורמה בשוק הקווי.

זו כאמור הערכה בלבד וגם אם היא נשמעת סבירה קשה להאמין שהיא אמיתית שכן איזה רגולטור מסוגל לתכנן תחבולות כאלה? בהמשך בזק תקבל הבטחה שכבר קבלה 100 פעם לביטול ההפרדה המבנית והסוכרייה הזו תעניק לה מוטיבציה לא להערים קשיים.

הארגון מחדש של השוק כפי שתואר, סיכוייו להתממש כאמור מאד נמוכים. ראשית משרד התקשורת מוכן להתפשר עם בזק על ביטול ההפרדה מול בזק בינלאומי בלבד ולא מול yes. בזק טוענת שאין מה לדבר ולא מעניינת אותה ההפרדה מול בזק בינלאומי, היא רוצה ביטול הפרדה מול yes. קשה לטעון מול בזק בעניין הזה שכן הבטחה היא הבטחה והמדינה הפרה כלפיה כל התחייבות אפשרית לאורך שנים רבות. הטלפוניה היא בבת עיניה ולכן פשרה מצידה במחירי הטלפוניה חייבת להיות מומתקת בסוכריה גדולה יותר מאשר הפרדה מול בזק בינלאומי.

איך פילבר יעבור את המשוכה הזו, איש לא יודע אבל נחיה ונראה. יכול להיות שבזק הכניסה את העז שוב כדי ללחוץ על מחירי הטלפוניה, ובסוף כן תתפשר על ביטול הפרדה מול yes שתבוא בשלב מאחר יותר, אבל זה מעלה מנגד את הטיעון של פרטנר וסלקום שאומרות שאם בזק קבלה הבטחה לביטול ההפרדה המבנית, הרי שהמשרד הבטיח לפעול לפירוק בזק אם לא יווצר שוק סיטונאי אפקטיבי ובזק עשתה ועושה הכול כדי לפגוע בתחרות. אז איפה הצדק הן שואלות.

האם יעלה על הדעת שבזק תרוויח מן ההפקר כאשר היא מסכלת את התחרות בשוק הקווי, ובתמורה היא תקבל מהמדינה שי לחג בדמות מחירים גבוהים יותר בטלפוניה, ביטול ההפרדה המבנית מבזק בינלאומי וביטול הפרדה מ-yes? שלא לדבר על כך שהמשרד הבטיח ליישם שוק סיטונאי גם על הוט ולא קיים אז מה שוות ההבטחות?
כאמור לפילבר יש התנגדות פנימית שהוא צריך להתגבר עליה כאשר בתוך המשרד טוענים נגדו שהגישה שלו לנסות ולפתור את הכול בדרך של שיחות והבנות במקום לעמוד איתן מול בזק בבג"ץ ולא למצמץ, היא זו שמכשילה כעת את הסיכוי להגיע לפשרה. באותה נשימה טוענים נגדו כי הסיכוי שבג"ץ יכריע נגד המדינה הוא מאד נמוך ורוב הסיכויים שבג"ץ יכריח את בזק לתת את הטלפוניה שלה במחירים שקבע המשרד. כך לכאורה תושג הכניעה הסופית של בזק. כאשר מראים לבזק שמוכנים לדבר איתה, ומוכנים להתפשר איתה, מה שהיא עושה בתמורה זה רק מעלה את המחיר.

זו הסיבה שיצא קצפו של פילבר על הפרסומים שלפיהם הוא מוכן להתדיין עם בזק על ביטול ההפרדה המבנית. אני לא העליתי זאת, העלו זאת גורמים אחרים במשרד שרצו להכשיל אותי הוא טוען בפני מקורביו וממשיך ואומר שמבחינתו הוא לא מוכן לדבר עם בזק על ביטול ההפרדה עד שלא תיפתר בעיית הטלפוניה. לא ברור מי מעגל פינות בדיוק במלחמה הקשה שמתנהלת כאן בין כל הגורמים, אבל מה שבטוח שהולך להיות לא פשוט בכלל.

הרצון של פילבר להגיע לפשרה מול בזק ומול כולם בעצם, עלול להיות בעייתי משום שבסופו של דבר פילבר לא חושב שניצחון בבג"ץ של המשרד הוא חזות הכול. וגם אם בג"ץ יכריע לטובתנו, אומרים בסביבתו, האם בזק תיתן את הטלפוניה שלה למתחרות באמת? האם במצב כזה נצטרך להטיל קנסות על בזק כל חודש של מיליוני שקלים כשהיא עומדת על כך שלא ניתן טכנולוגית ללכת במתווה ההנדסי שהציע המשרד להקצאת הטלפוניה? האם זו הדרך לפתור את הבעיות בשוק, רק בכוח ורק באגרסיביות?

הבעיה הנוכחית היא חלק מבעיה גדולה יותר שפילבר מנסה להתמודד איתה דרך הסתכלות גם על נושא השידורים וקבוצות התקשורת שזה רעיון בעייתי בפני עצמו אבל על כך בפעם אחרת.

לזכותו של פילבר צריך להגיד ביושר שבמשמרת שלו הוא נדרש להתמודד עם בעיות קשות שירש מקודמיו, ולא רק מהאחרונים שבהם. השוק יצא לחלוטין מאיזון וכל הנחות היסוד התמוססו כלא היו. כל הנחות היסוד על כך שקבוצות תקשורת ייצרו מגרש משחקים מאוזן, על כך שפרטנר וסלקום יוכלו להתחרות בצורה אפקטיבית בבזק במודל השוק הסיטונאי, שעל הוט ייושם שוק סיטונאי כמו על בזק, ועוד הנחות יסוד רבות אחרות - כל אלה מתפרקות לרגליו של פילבר שצריך לנסות ולהציל את המצב, ואין לקנא בו על כך כי זו באמת אחת המשימות הכי מורכבות שעימן התמודד מנכ"ל משרד התקשורת בשנים האחרונות.