ראש בריא למיטה חולה

מדוע אדם שעמד להפוך לראש השב"כ העדיף בדקה ה-89 ארגון חלש כמו המשטרה?

רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news
רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news

ונפתח באכילת כובע. את המאמר הקודם בעמודים אלה, שעסק בפיאסקו של מינויו של תא"ל (במיל') גל הירש למפכ"ל המשטרה, סיימתי באמירה כי "טרפוד מינויו של הירש לא יאפשר לשר גלעד ארדן כמעט בוודאות להביא שמות אחרים מצה"ל או מהשב"כ, כי אף אחד כבר לא ירצה להיות גל הירש מספר 2".

את האמירה הזו ביססתי על עובדות: גם האלופים טל רוסו וסמי תורג'מן, גם הם מועמדים מבחוץ ולשעברים במערכת הביטחונית, אמרו לארדן לא. אה כן, וגם אחד, ר', סגן ראש השב"כ, שעד לפני יומיים עוד קראו לו ר', אמר לא.

אפשר להניח שרוני אלשיך אמר בתחילה לא להצעה להתמנות למפקח הכללי ה-18 של משטרת ישראל מכל הסיבות הרגילות: לא להכניס ראש בריא למיטה חולה, מה לחוקר שב"כ ולעבודת משטרה, ובעיקר: אחרי 28 שנים בחפירות ובשוחות שירות הביטחון הכללי, אחרי אין-ספור לילות במעקבים בסמטאות שכם וחברון וימים בחדרי חקירות מעופשים עם פעילי חמאס - חלומו של אלשיך להתמנות לראש השירות, על-פי כל הסימנים עמד להתגשם סוף-סוף תוך כמה חודשים, במאי 2016.

בשב"כ היה זה סוד גלוי שהראש הנוכחי יורם כהן מייעד את סגנו רוני אלשיך להחליפו. כחוקר מנוסה, גם אלשיך היה מנסה עכשיו להבין למה. מדוע אדם שבתוך זמן קצר עמד להפוך לראש השב"כ, העדיף בדקה ה-89 ארגון חלש יותר, חולה יותר, הבן החורג של מערכת הביטחון הישראלית, ארגון במשבר?

השורה התחתונה היא שאיש לא יודע, פרט לשניים: אלשיך וראש הממשלה בנימין נתניהו. האם ראש הממשלה הבהיר לאלשיך כי לא יקבל את ראשות השירות? ספק רב. האם ראש הממשלה הבטיח לאלשיך כי יתמנה בעוד כשנה-שנתיים לראש השירות, ובינתיים תוארך כהונתו של יורם כהן? גלעד ארדן מכחיש בתוקף.

ארדן יודע היטב שמינוי לשנה-שנתיים משדר חוסר רצינות וייצור תוך זמן קצר טלטלה במשטרה המטולטלת ממילא. האם נתניהו הבטיח לאלשיך שהוא ראש השב"כ הבא-הבא, בעוד 4.5 שנים?

ספק אם גם נתניהו, נצחי ככל שיהיה בפוליטיקה הישראלית, מסוגל להתנבא ברצינות מי יהיה כאן, במדינה המשוגעת הזו, ראש הממשלה בעוד 4.5 שנים. נותרנו עם התשובה הכי פחות צינית. שליחות וציונות. זו גם התשובה היחידה המתקבלת היום מסביבתו של רוני אלשיך.

אין ספק כי נתניהו וארדן שיחקו שעות נוספות על הטיעון הזה בשיחות השכנוע המחודשות אחרי הסירוב הקודם של אלשיך. אין גם ספק בציונות ובתחושת השליחות של אלשיך. אלא שעדיין, יש כאן איזשהו משתנה. איזה שהוא נעלם, שלא נותן מנוח.

המינוי של אלשיך הוא בשורה מצוינת לנ', סגן ראש השב"כ הקודם של יורם כהן, איש מבצעים שמזנק עכשיו לפתע אל קו הסיום כמועמד המוביל לראשות השב"כ. בשירות דוחים את כל "בורסת השמות" המחודשת מבחוץ של אלוף פיקוד העומק טל רוסו ואלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן.

בניגוד למשטרת ישראל שהיא ארגון במשבר, שירות הביטחון הכללי ב-2015 הוא ארגון יציב, מצליח (לרוב), הנהנה מאמון הציבור והקברניטים. בפעם האחרונה שמונה אלוף מצה"ל לראש השירות - היה זה עמי איילון, שבא לשקם את הארגון אחרי רצח יצחק רבין לפני 20 שנה. השירות שוקם מאז ואינו זקוק היום למינויים מבחוץ.

לנו נותר - למרות סימני השאלה, למרות חוסר ניסיונו בשיטור קלאסי ובחקירות שחיתות, למרות הסתופפותו בחצרות רבנים - לאחל לרוני אלשיך שישקם את משטרת ישראל שיקום דומה.

הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות 10