ארה"ב: נחקר חשד למסחר במידע פנים שהגיע מהדלפה מהפד

החברה שבמוקד הפרשה, מדלי גלובל ששייכת לחברת פייננשל טיימס, טוענת שהיא ארגון מדיה ולכן זכאית להגנה מיוחדת על פי החוק

בן ברננקי / צילום: רויטרס
בן ברננקי / צילום: רויטרס

חקירה בדרג גבוה של הדלפת מידע רגיש מהפדרל ריזרב בשנת 2012 נהפכה לחקירת מסחר על פי מידע פנימי בהובלת רשות המסחר בחוזים עתידיים והתביעה הכללית במנהטן - כך דיווח היום אתר (ה') "הוול סטריט ג'ורנל". לפי הידיעה, המיוחד בפרשה זו הוא שהחברה שבמוקד הפרשה - מדלי גלובל, ששייכת לחברת פייננשל טיימס - טוענת שהיא ארגון מדיה, ולכן היא זכאית להגנה מיוחדת במסגרת החוק.

מקורות יודעי דבר מסרו לעיתון שהתביעה הפדרלית במחוז הדרומי בניו יורק (מנהטן) מתמקדת בחקירת ההדלפה מן הבנק המרכזי, ואילו ועדת המסחר בחוזי סחורות עתידיים, CFTC, בודקת אם בוצעה הפרת החוק נגד מסחר בשימוש במידע פנימי שלא ידוע לציבור הרחב כאשר מדלי העבירה ב-2012 ללקוחותיה פרטים על תוכניות הפד לתמריצים נוספים לפעילות הכלכלית בארה"ב.

דובר של מדלי מסר לג'ורנל שהחברה "שומרת לעצמה חופש מערכתי מוחלט בעלוני המשקיעים שלה, כעיקרון אינטגרלי של כל ארגון חדשות רציני". הדובר הוסיף ואמר ש"העיתונאים של מדלי מתמקדים בלספק לקוראיהם תובנות עמוקות", וכי עבודתה של החברה "זמינה לכל המנויים ויש לה קהל עולמי מקנזס סיטי עד מדריד וטוקיו". הפד עצמו נמנע לפי שעה מתגובה.

בעיה סבוכה

CFTC, שמקבילה לרשות ניירות הערך אך מפקחת על שוק החוזים העתידיים, פתחה בחקירת ההדלפה אחרי שידיעות על חקירה פנימית של הפד בנושא זה פורסמו בדצמבר 2014. חוק הפיקוח הפיננסי המוגבר פרנק-דוד שהתקבל ב-2010 במסגרת לקחי המשבר הפיננסי העניק לרשות זו את המסכות לחקור ולתבוע במקרים של הדלפת מידע ממשלתי רגיש שמשפיע על מחירי סחורות, לרבות חוזים עתידיים. עד כה לא הגישה רשות זו תביעה כלשהי.

הג'ורנל מדגיש שהחקירות של התביעה הכללית במנהטן וה-CFTC הן ראשוניות ועדיין עוסקות בבירור פרטים, ולא ברור אם אכן היו עבירות של מסחר בניצול מידע פנימי כזה.

הטענה של מדלי, חברת ייעוץ לשוק החוזים, שהיא ארגון חדשות מייצרת בעיה משפטית סבוכה לתובעים, מסרו המקורות לעיתון. מוקדם יותר השנה פרסם התובע הכללי לשעבר אריק הולדר חוקים חדשים שמחייבים את התובעים להשיג אישורים נוספים בדרג גבוה לזימון מסמכים מעיתונאים במשך חקירות.

חברות מדיה וארגוני חדשות חסינים במידה רבה מפני תביעות ניצול של מידע פנימי, מפני שאפילו אם הם משיגים מידע פרטי, הם מפרסמים אותו לציבור הרחב. אבל לממשל אין הגדרה ברורה של מהו ארגון חדשות מבחינה חוקית, בין היתר מפני שהוא חושש מהפרת התיקון הראשן לחוקה האמריקאית, שמקדש את חופש הביטוי והמידע.

האתר של מדלי מתייחס לנמעני חומרי המחקר שלו כאל "לקוחות" ולא "קוראים" או "מנויים". הוא אומר שהחברה משרתת את "קרנות הגידור, המשקיעים המוסדיים ומנהלי הנכסים הבכירים בעולם" על ידי "העברת מידע אובייקטיבי על אירועים מקרו-כלכליים ופוליטיים, באמצעות טיפוח יחסים עם מקבלי החלטות בכירים ברחבי העולם".

מדלי נקנתה ב-2010 על ידי חברת פייננשל טיימס, המו"ל של היומון הפיננסי. החברה לא מפרסמת כמה לקוחות מקבלים את עלוני המשקיעים שלה.

תובע לשעבר במשרד המשפטים האמריקאי אמר לעיתון שהחקירה נגד מדלי "מתנהלת בטריטוריה לא ידועה ומעלה כמה בעיות ייחודיות". לדבריו, "יתכן שיהיה קשה יותר להוכיח שהמידע שהועבר לא היה פומבי אם הוא הופץ בקנה מידה רחב".

משרד המשפטים האמריקאי והמפקח הפנימי של הפד ערכו בעבר חקירות לזיהוי עובדים בבנק המרכזי שמסרו אולי פרטים מדיוני הבנק המרכזי בספטמבר 2012 לרג'ינה שלייגר, מנכ"לית מדלי. גם צירים רפובליקאים בבית הנבחרים פנו לפד בבקשת הצגת מסמכים בטענה שהוא לא ביצע כהלכה את החקירה הפנימית שלו.

גילויים "בלתי-זהירים"

חקירת ההדלפה מתמקדת בישיבת ועדת השוק הפתוח, ועדת הריבית בפדרל ריזרב, ב-12-13 בספטמבר 2012. בישיבה זו הצביעו חברי הוועדה בעד מאמץ חדש להמריץ את המשק האמריקאי - קנייה של אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף 40 מיליארד דולר מדי חודש. הפד הודיע על ההחלטה בתום ישיבת ועדת FOMC (השוק הפתוח), יחד עם הודעה שייתכנו צעדים נוספים, למרות שהפרטים החשובים ביותר של ההחלטה היו אמורים להתפרסם רק בתחילת אוקטובר.

הוול סטריט ג'ורנל פרסם ב-28 בספטמבר, כשבועיים אחרי ישיבת בכירי הפד, כתבה על כך שוועדת השוק הפתוח דנה בתמריצים נוספים לכלכלה האמריקאית. לפי אותה כתבה הייתה "אפשרות חזקה" שהפד יתחיל לקנות גם כמויות גדולות של אג"ח האוצר האמריקאי. שבוע לאחר מכן שיגרה מדלי ללקוחותיה סקירה שבה נאמר שהפד "צפוי להצביע כבר בישיבתו בדצמבר" על התחלת קניית אג"ח אוצר בהיקף של 45 מיליארד דולר בחודש.

ב-3 באוקטובר, יום לפני פרסום פרוטוקול ישיבת הפד בספטמבר, הופיעו בסקירה נוספת של מדלי פרטים חסויים שהצביעו על כך שהמידע הגיע ממקורות בפד. לדוגמה, מדלי כתבה שבכירי הפד התווכחו על מתן הבטחה שהם לא ישקלו העלאת ריבית לפני שהאבטלה תרד מתחת ל-6.5%, או שתחזית האינפלציה לטווח הבינוני תעל על 2.5%. ההבטחות הללו אכן ניתנו בדצמבר אותה שנה.

בסקירה של מדלי נאמר עוד ש"הפרוטוקול שיפורסם מחר יתייחס לנייר עמדה של עובדי הבנק המרכזי", וכי אותם עובדים עמלו על הכנת המסמך לישיבת ועדת הפד עד אחרי חצות בלילה שלפני הישיבה. החלטת הפד מדצמבר באותה שנה להתחיל לקנות אג"ח אוצר ב-45 מיליארד דולר בחודש נועדה להוריד את תשואות האג"ח הללו וריביות נוספות, להחליש את הדולר ולהפיח חיים בשוק המניות.

אחרי פרסום הכתבה בוול סטריט ג'ורנל והסקירות האנליטיות של מדלי, בן ברננקי, יו"ר הנהלת הפד דאז, ביקש מן היועץ המשפטי הכללי של הפד לחקור אם מידע כלשהו הודלף על ידי עובדים בבנק המרכזי.

במארס 2013 מצאה החקירה הפנימית הזו שעובדי הפד ששוחחו עם כתבי הג'ורנל לא סיפקו פרטים על "הצעות או פעולות של הפד". לפי החוקרים, הגילויים שנמסרו לעיתון היו "כנראה בלתי-מכוונים או בלתי-זהירים". אותה חקירה קבעה ש"כמעט כל דבר" בסקירה של מדלי ללקוחותיה נחשף לפני כן על ידי הג'ורנל, שלא קיבל לפי שעה כל צו לזימון מסמכים בנושא זה.

חקירת הפד מצאה שקומץ עובדים של הבנק המרכזי אכן ישבו עם המנכ"לית שלייגר ממדלי, ביניהם ג'נט ילן, אז סגנית יו"ר הנהלת הפד וכיום היו"ר שלו. הפגישה התקיימה ביוני 2012, הרבה לפני ההדלפה של ישיבת הפד בספטמבר. שמות העובדים הנוספים שנפגשו עם שלייגר לא פורסמו.

בעקבות פרסום ממצאי החקירה הפנימית של הבנק המרכזי, CFTC השיקה את החקירה שלה, לפי המקורות שדיווחו זאת לוול סטריט ג'ורנל. החוקרים ביקשו ממדלי להעביר אליהם מידע שנגע לסקירת המחקר שלה ללקוחות מאוקטובר 2012. עורכי דין של מדלי לא עשו כך, והשיבו שכחברת מדיה היא זכאית להגנה על מקורותיה במסגרת התיקון הראשון לחוקה. לפני הצטרפותה למדלי ב-2003, שלייגר עבדה 10 שנים ככתבת למגזר השירותים הפיננסיים בחברת המו"לות נייט רידר.