סוחרים בבורסה? 10 טעויות נפוצות של משקיעים בשוק ההון

אלי קאופמן, מנכ"ל מכללת 'אפיק פיננסים' למסחר בשוק ההון, מספר על הטעויות הנפוצות של משקיעים ואיך תוכלו להימנע מהן

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המשקיעים הם האויבים הכי גדולים של עצמם. כשחקנים בשוק ההון אנחנו לעיתים נוטים להיסחף אחרי ייצר החמדנות ותחושת הפחד. לתכונות אלו יש פוטנציאל הרסני יותר מכל נתון מאקרו שלילי או דיווח מאכזב. למרות זאת, המשקיעים יכולים למזער את הסיכון על ידי הכרה של כמה טעויות נפוצות כדי להימנע מהם ולסחור באופן שיקטין את הסיכון ויגדיל את הסיכוי.

אלי קאופמן, מנכ"ל מכללת "אפיק פיננסים", למסחר בשוק ההון ובשווקים הפיננסים, אומר ל"גלובס" כי "הפן הפסיכולוגי חשוב ביותר במסחר בשוק ההון. אחד העצות החשובות היא, להתייחס להפסדים בשוק ההון כהוצאות. כמו בכל עסק, קיימות הוצאות והכנסות. בכדי שנרוויח, על ההוצאות להיות קטנות מההכנסות. במסחר בשוק ההון זה בלתי נמנע שחלק מהעסקאות שנבצע לא יעבדו ולכן חשוב להתייחס אליהן כהוצאות ולא כהפסדים".

קאופמן מפנה זרקור ל-10 טעויות נפוצות של משקיעים וסוחרים בשוק ההון:

1. חוסר סבלנות בהמתנה לעסקה - כל סוחר או משקיע באשר הוא למד, שינן, פיתח שיטה מסוימת באמצעותה הוא מקבל החלטות על בחירה של מניות. אותה שיטה למעשה, קובעת עבורו מתי והיכן לתזמן את העסקה. לעיתים, על הסוחר להמתין שבועות אחדים במניות וימים בודדים במט"ח, עד שהעסקה יוצאת לדרך. המתנה זו נכונה לסוחר, אך פעמים רבות, גם סוחרים מנוסים נופלים למלכודת ונכנסים לעסקה טרם הפריצה דבר אשר ברוב הפעמים עלול לגרום להם להפסד.

2. הפחד מהפסד - פחד זה מגיע בשתי צורות : הראשונה, לאחר רווחים. השנייה, לפני כניסה לפוזיציה. פחד זה מונע מהסוחר למקסם את רווחיו ואף לגרום להפסדים משום שעבודה בהשפעת פחד זה יוצרת שיקול דעת שגוי. סובל מפחד מהפסד- שאל את עצמך, מה כבר יכול לקראת אם המניה לא תעבוד כמצופה...?! זה אמור לפתור את הבעיה.

 3. מסחר ללא כל ידע - בציבור כיום, קיימים רבבות משקיעים שמנסים ליצור הכנסה נוספת או עיקרית מהתחום, אך עובדים ללא שיטה ויידע רלוונטי. סוחרים אלו מפסידים את כספם בטווח הארוך ולאחר מכן מתייאשים מהתחום. אם אין לך ידע, רכוש ידע בכל צורה אפשרית. כל ידע באשר הוא, ישנה לחלוטין את תפיסת המסחר שלכם ואף ייגרמו לכם לרווחים.

4. תקווה - בהמתנה לעסקאות, סוחרים מנוסים ולא מנוסים כאחד, נוטים לעיתים לפתח תקווה שהמניה אליה הם רוצים להיכנס, תגרום להם לרווחים אף אם טכנית ומקצועית זה לא נראה להם. ברוב הפעמים, התקווה מגיעה כהרגשה פנימית ולא באמצעות שיקול מושכל. הם אומרים "יש לי אינטואיציה". לא מומלץ לעבוד עם תקווה. ניתוח ברור ומושכל הינו השיטה היחידה להסבת רווחים בשוק ההון והמט"ח.

5. חוסר סבלנות במימוש רווחים - לעיתים, סוחר נכנס לעסקה ותוך יום או יומיים המניה נותנת לו מעל 10%-15% (כשהשוק טוב זה לא נדיר..). מההתלהבות הוא מחסל את כל הפוזיציה, במקום לחסל חלק ולהשאיר חלק שני לשוק. הרי, מניה שנתנה ביומיים 15% סביר להניח שתמשיך גם לתת אחוזים נאים בהמשך..

6. ניהול עסקה - ניהול עסקה נכון אומר ראשית, חלוקת התיק לעשר מנות: אופן זה גם אם מניה אחת יורדת בחדות עדיין יהיה זה מינורי ביחס לתיק. שנית, חלוקת עסקה ל-3 מנות: משמע, חלק ראשון ימומש לאחר רווח של 10%, חלק שני ביעד המחירים וחלק שלישי בהגעה ל- stop. עם ניהול עסקה נכון, גם אם רוב העסקאות שלך יהיו כושלות תוכל לצאת ברווח.

7. "לעשות את המכה" - נוכחתי לדעת שרוב הציבור נוטה לחפש את העסקה שתסב לו רווחים גבוהים בפרק זמן קצר. ובכן, צר לי לאכזב, אך זה לא קיים. בטווח הארוך, אותו סוחר ייאבד את כל כספו. הצרה הגדולה היא שלעיתים זה מצליח ואז אותו משקיע ממשיך לחפש אחר עסקאות אלו עד שהוא מוחק את התיק לחלוטין ומתייאש. סוחר מקצועי יודע - החכמה היא להרוויח מעט לאורך זמן ולא "מכה" אחת שתביא אחריה את "מכות מצריים". 

8. מסחר בסכומים גבוהים - משקיעים מתחילים רבים, מתוך רצון להרוויח מהר והרבה, חושפים את כל הונם למסחר בשוק ההון. ראשית, באף מצב זה לא מומלץ. רצוי לפזר את ההשקעות במספר אפיקים. שנית, הבעיה שנוצרת כאן הינה מכלול של הרגשות ופחדים שיוצרים אצל הסוחר בלבול וערפל בכל הקשור לבחירת עסקאות וניהולם. מה יוצא מזה- הפסד.

9. עמלות גבוהות - סוחרים רבים עובדים עם בנקים לביצוע עסקאות בבורסה ושירותי ברוקר. בעידן של היום, בו עמלות הבנקים גבוהות לעיתים עד פי 5 מעמלות בתי ההשקעות, רצוי ואף חובה לעבור ולסחור דרך בתי השקעות. כל בית השקעות שנותן שירותי ברוקר, ברוב המקרים, יכול להוזיל את עלויות ביצוע פעולות המסחר לפחות בחצי.

10. אל תקנו על בסיס שמועות - שמועה לגבי מניה מסוימת לכל היותר יכולה להיות סיבה טובה לבדוק את המניה אבל עדיין לא סיבה להשקיע. חשוב לסנן היטב את המידע. תבדקו תחשבו ואם אין לכם יכולת או ההבנה הנדרשת לשקול האם כדאי לבצע השקעה באותה מניה - תוותרו על ההרפתקה. בהרבה מקרים היא נגמרת רע מאוד.